Gå til innhold

Kan dette godkennast som passfoto?


Anbefalte innlegg

Her kjem fyrst Politiet sine krav til eit passfoto:

 

============

Det er viktig at

 

- Fotoet er, riktig eksponert og i fotokvalitet

- Fotoet kan være i svart/hvitt eller i farger

- Fotoet skal ikke være eldre enn 6 måneder

- Fotoets størrelse skal være ca. 35 x 45 millimeter

- Fotoet må tas rett forfra (fokuser på øynene), og mot en hvit bakgrunn

- Fotoet skal vise hele hodet og toppen av skuldrene, ingen slagskygge

- Ansiktet skal dekke 70-80 % av bildeflaten, dvs. at avstanden fra isse til hake skal være minst 30 millimeter

- Øyne skal være åpne og klart synlige, øynene må ikke dekkes av hår

- Både hake, panne og begge kinn skal være synlige

- Munnen må være lukket

- Briller må tas av ved fotografering

- Hodeplagg skal ikke benyttes på passbilder. (Capser, luer, hatter, hårbånd, skjerf etc.)

 

Unntak

- Man kan av religiøse eller andre spesielle grunner, for eksempel ved sykdom, bruke hodeplagg, så lenge det er sannsynlig at man vil bruke tilsvarende hodeplagg i kontroller senere. Hodeplagg må ikke dekke noen deler av ansiktet eller mer av hodet enn nødvendig.

- Tynne diskré hårbøyler eller hårbånd som er trukket godt tilbake fra ansiktet. De skal ikke være godt synlig på bildet

- Hårspenner kan brukes, såfremt de ikke dekker deler av ansiktet.

=============

 

Bildet:

 

passbilde2_zpsafa5e4bb.jpg

 

Kva trur de? Vil det godkjennast?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde vært fint om du kunne si hvilke ting som er galt. Slikt er alltids greit å vite.

 

Nå har jeg kun tatt passbilder 3 ganger selv så skal vel ikke påberope meg expert uttalelser her, men sånn jeg ser det så er ikke den bakgrunnen nøytral den skal være nitrist studiobakgrunn type nøytral.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kun tatt passbilder 3 ganger selv så skal vel ikke påberope meg expert uttalelser her, men sånn jeg ser det så er ikke den bakgrunnen nøytral den skal være nitrist studiobakgrunn type nøytral.

Akkurat det med bakgrunnen ser jeg. Men hva med beskjæringen; jeg synes den ble for tett; eller den OK?

 

I tillegg så vil det jo være mulig å gjenkjenne personen på dette bildet; det er jo ikke vanlig med passbilder ;):p

Lenke til kommentar

Akkurat det med bakgrunnen ser jeg. Men hva med beskjæringen; jeg synes den ble for tett; eller den OK?

 

I tillegg så vil det jo være mulig å gjenkjenne personen på dette bildet; det er jo ikke vanlig med passbilder ;):p

 

Tror beskjæringen er helt rett her! De har en tendens til å være litt tettere enn et vanlig portrett ;D

 

 

At det er mulig å kjenne igjen personen er dog et stort problem...

 

 

Tidligere har det ikke vært noe krav at folk skal ta av brillene heller, bare at det ikke skulle være synlige refleksjoner.

Lenke til kommentar

Eg var fyrst innom lensmannskontoret, men eg måtte søkja om å få tatt passfoto, men eg trengte det på dagen. Eg skulle nytta det til eit internasjonalt førarkort, ikkje til pass.

 

Eg sendte e-post til den amerikanske ambassaden i Noreg, og dei fortel at Califorina vedkjenner eg gyldige førarkort frå andre land, så no er heile problemet vekke.

 

Kvifor betala for noko eg fint (med litt trening, ser det ut til, hehe) klarer sjølv? Biletet over tok eg med iPhone 4, og fiksa eksponeringa i adobe camera raw :p

Lenke til kommentar

Eg var fyrst innom lensmannskontoret, men eg måtte søkja om å få tatt passfoto, men eg trengte det på dagen. Eg skulle nytta det til eit internasjonalt førarkort, ikkje til pass.

 

Eg sendte e-post til den amerikanske ambassaden i Noreg, og dei fortel at Califorina vedkjenner eg gyldige førarkort frå andre land, så no er heile problemet vekke.

 

Kvifor betala for noko eg fint (med litt trening, ser det ut til, hehe) klarer sjølv? Biletet over tok eg med iPhone 4, og fiksa eksponeringa i adobe camera raw :p

 

Tråden handler om pass, ikke førerkort. Det kan vel hende ikke alle politi- eller lensmannskontorer har eget utstyr for fotografering av passbilde, men da jeg fornyet passet i april, tenkte jeg ikke på at det fantes noe alternativ. Bildet er i svart/hvit og viser en fyr jeg ikke ville møtt i en mørk bakgate. Likevel duger det til formålet, og gudkjelov er det ikke mange som får se det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...