Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i markedsføring og ledelse 27 mai 2013.


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvordan det kan komme situasjonsanalyse på eksamen. Dette med bakgrunn på av at en situasjonsanalyse er beskrevet som en "Analyse av organisasjonens interne og eksterne arbeidsbetingelser.". I oppgaveteksten er det ikke nevnt noen bedrifter som driver med slike opplevelsesferier, men det er markedet som er beskrevet. I tillegg så er det ikke gitt noen oppgaver om situasjonsanalyse på tidligere gitte eksamener fra høst 2009, frem til høst 2012, med unntak av den eksamen om DNT-Ung. Men ved denne eksamenen var tema i forberedelsen "DNT-Ung", og det var enormt med info om denne organisasjonen.

 

Andre enn meg som er av samme oppfatning, og ikke tror vi vil få noen situasjonsanalyse på mandag?

 

Kan godt være du har rett i det du sier. Det var læreren min som mente at det kunne være relevant med en situasjonsanalyse på første punkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hvordan det kan komme situasjonsanalyse på eksamen. Dette med bakgrunn på av at en situasjonsanalyse er beskrevet som en "Analyse av organisasjonens interne og eksterne arbeidsbetingelser.". I oppgaveteksten er det ikke nevnt noen bedrifter som driver med slike opplevelsesferier, men det er markedet som er beskrevet. I tillegg så er det ikke gitt noen oppgaver om situasjonsanalyse på tidligere gitte eksamener fra høst 2009, frem til høst 2012, med unntak av den eksamen om DNT-Ung. Men ved denne eksamenen var tema i forberedelsen "DNT-Ung", og det var enormt med info om denne organisasjonen.

 

Andre enn meg som er av samme oppfatning, og ikke tror vi vil få noen situasjonsanalyse på mandag?

 

Det er ganske interessant hva du sier, men hvis man ser på kompetansemålene til eksamen for markedsføring og ledelse 2 så står jo situasjonsanalyse veldig sentralt. http://www.udir.no/kl06/MFL1-01/Kompetansemaal/?arst=1858830315&kmsn=182958495

Lenke til kommentar

Hei. Flere som skal opp i skriftlig eksamen i markedsføring på mandag og har nettopp fått forbredelsesdelen?

 

Tenkte jeg skulle starte en tråd å diskutere hvilke oppgaver folk tror kan komme på eksamen. Generell informasjon som kan være nyttig til eksamenen er også velkommen.

 

"I forbredelsesdelen skal du sette deg innn i:

- Marked for kystbasert fritids- og opplevelsesferie i Norge

- Trender innenfor norsk reiseliv

- Bedrifters vekst og utvikling

- Konkurransemidlene produkt og kommunikasjon

- Bærekraft i norsk reiseliv."

 

Kunne du vær så snill lagt ut forbredelsesdelen? :-)

Lenke til kommentar

Det er ganske interessant hva du sier, men hvis man ser på kompetansemålene til eksamen for markedsføring og ledelse 2 så står jo situasjonsanalyse veldig sentralt. http://www.udir.no/k...&kmsn=182958495

 

Ja ser dette nå. Men jeg tror grunnen til at de sjeldent gir situasjonsanalyse er med tanke på hvor omfattende det egentlig er å gjennomføre en slik analyse. Eksamen er tross alt bare 5 timer. Selv om man har forberedelsestid, vil det være vanskelig å klare å gjennomføre en en god og strukturert situasjonsanalyse på denne tiden.

Jeg tror kanskje de vil trekke inn dette kompetansemålet: "gjennomføre en markedsundersøkelse og presentere resultatene av den skriftlig, muntlig og digitalt", noe som går under hovedtemaene "Situasjonsanalyse og konkurrentanalyse". Jeg tror derfor oppgaven som dreier seg om det første punktet i forberedelsesheftet vil, som andre har nevnt, kanskje omhandle en "Markedsundersøkelse".

Lenke til kommentar

 

Ja ser dette nå. Men jeg tror grunnen til at de sjeldent gir situasjonsanalyse er med tanke på hvor omfattende det egentlig er å gjennomføre en slik analyse. Eksamen er tross alt bare 5 timer. Selv om man har forberedelsestid, vil det være vanskelig å klare å gjennomføre en en god og strukturert situasjonsanalyse på denne tiden.

Jeg tror kanskje de vil trekke inn dette kompetansemålet: "gjennomføre en markedsundersøkelse og presentere resultatene av den skriftlig, muntlig og digitalt", noe som går under hovedtemaene "Situasjonsanalyse og konkurrentanalyse". Jeg tror derfor oppgaven som dreier seg om det første punktet i forberedelsesheftet vil, som andre har nevnt, kanskje omhandle en "Markedsundersøkelse".

Ja det er sant som du sier, situasjonsanalyse er nok for omfattende:)

Lenke til kommentar

I det første punktet, tror dere det er lurt å gjennomføre en konkurrentanalyse? I så fall, skal man fokusere på selve markedet?

 

Er ganske sikker på at vi ikke får konkurrentanalyse, siden dette er veldig omfattende, og der kommer fire oppgaver. På punkt en regner jeg med å få en oppgave som baserer seg på markedsundersøkelser.

Der er mulig at vi kan få om selve bransjedelen av en konkurrentanalyse.

Endret av hOLaa
Lenke til kommentar
Er ganske sikker på at vi ikke får konkurrentanalyse, siden dette er veldig omfattende, og der kommer fire oppgaver. På punkt en regner jeg med å få en oppgave som baserer seg på markedsundersøkelser. Der er mulig at vi kan få om selve bransjedelen av en konkurrentanalyse.

 

Ja det er jo sant, men ang det med vekst, er det vel sannysnlig med ekspansjonsmatrisen? Isåfall når det er snakk om markedsintrenging, ville det vært lurt å ta et hotell som utgangspunkt eller attraksjon osv?

Lenke til kommentar

Hei medeksamensdeltakere!

 

Sitter selv å sliter litt.. men jeg har kommet frem til at innenfor de 5 punktene vi skal fokusere på så budre vi se på følgende:

- Markedet for kystbasert fritids- og opplevelsesferie i Norge (Situasjonsanaltyse)

-Trender innenfor norsk reiseliv (Markedsundersøkelser)

- bedrifters vekst og utvikling (Ekspansjonsmatrisen)

- Konkurransemidlene produkt og kommunikasjon ( merkevarebygging, hvorfor det er så viktig med merkevarebygging? )

Bærekraft i norsk reiseliv (Økte lokale besøk)

 

Med det siste punktet mener jeg at det er nordmenn som ferierer i norge. det må bli limits for å få besøke fks. fjellkjeder, fjorder osv. at det skal bli mer eksklusivt. dyrere med andre ord.

ved å gjøre det mer eksklusivt vil folk forts. ønske å dra å besøke stedene, men samtidig vil ikke steder som fjord, kyst, fjell og skog bli ødelagt av overturisme aka det vil være bærekraftig!

Det vil bli mindre attraktivt å dra på besøk til et sted som man ikke kan se spor av den idyllen som engang var.

 

Jeg tror også oppgaven innebærer å få nordmenn til å feriere mer innenfor landsgrensene, da det er mer miljøvennlig enn at man skal ta en helgetur eller ferietur i utgangspunktet med fly hver eneste gang!

 

Ber veldig gjerne om tilbakemld, om det er noe noen er uenig i, noe jeg kan ta med ekstra som jeg kan ha glemt ( heeelt sikkert fler ting) og om det er ting som er bra! :)

 

Gooood luck everybody!

 

Om vi får i oppgave å gjøre en situasjonsanalyse, så forstår jeg ikke hvordan vi skal kunne klare å skrive noe på de interne punktene.. ledelsen, økonomien, personalet osv..

Lenke til kommentar

Om vi får i oppgave å gjøre en situasjonsanalyse, så forstår jeg ikke hvordan vi skal kunne klare å skrive noe på de interne punktene.. ledelsen, økonomien, personalet osv..

 

Nei, tror de fleste er enige med at vi ikke vil få en situasjonanalyse i og med at det er for omfattende og tidkrevende, i tillegg har vi jo ikke den informasjonen som trengs, vi har jo ikke fått noe spesifikt av bedrfit heller. Derfor sliter jeg med å tenke ut hva vi kan få av oppgave på det første punktet...

Lenke til kommentar

Ja det er jo sant, men ang det med vekst, er det vel sannysnlig med ekspansjonsmatrisen? Isåfall når det er snakk om markedsintrenging, ville det vært lurt å ta et hotell som utgangspunkt eller attraksjon osv?

 

Slik jeg oppfatter oppgaven får vi om hotellbransjen generelt, hvor vi skal se på eventuelle tiltak som er mulig å gjennomføre gjennom mat, attraksjoner, bærekraft osv. Det er selvfølgelig andre oppfatninger enn den jeg har om oppgaven, så ikke stol 100 % på det der :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...