Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i markedsføring og ledelse 27 mai 2013.


Anbefalte innlegg

Hei. Flere som skal opp i skriftlig eksamen i markedsføring på mandag og har nettopp fått forbredelsesdelen?

 

Tenkte jeg skulle starte en tråd å diskutere hvilke oppgaver folk tror kan komme på eksamen. Generell informasjon som kan være nyttig til eksamenen er også velkommen.

 

"I forbredelsesdelen skal du sette deg innn i:

- Marked for kystbasert fritids- og opplevelsesferie i Norge

- Trender innenfor norsk reiseliv

- Bedrifters vekst og utvikling

- Konkurransemidlene produkt og kommunikasjon

- Bærekraft i norsk reiseliv."

Endret av hOLaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På heldagsprøver pleier jeg vanligvis å prøve å skrive så mye som mulig hjemme ut i fra den informasjonen vi får på forbredelsesdelen. Denne forbredelsesdelen gjør det litt verre, men vil anbefale å prøve å for eksempel skrive litt om bærekraftig forretningsdrift og vekst og strategier, siden dette er noe som er ganske sikkert at vi får oppgaver om.

Lenke til kommentar

Jeg tenker det vil være smart å sette seg inn i hva hvert punkt skal inneholde.

I forberedelsedelen skal du sette deg inn i

- markedet for kystbasert fritids- og opplevelsesferie i Norge

Finne markedet, målgruppen..........

- trender innenfor norsk reiseliv

 

Her må man jo se på trender å ta med mye statistikk

- bedrifters vekst og utvikling

Fremtidsplan, vekststrategi,

- konkurransemidlene produkt og kommunikasjon

- bærekraft i norsk reiseliv

Endret av Eksamenstress
Lenke til kommentar

Jeg tenker at det blir som følgende:

- Marked for kystbasert fritids og opplevelsesferie i Norge: Markedsundersøkelse, eller evt. bransje delen av en konkurrentanalyse.

- bedriftens vekst og utvikling: Forklare kort om mål, og se på de forskjellige matrisene innenfor temaet.

Konkurransemidlene produkt og kommunikasjon: Forklare kort de forskjellige konkurransemiddlene, hva de brukes til, osv. Se på merkevarebygging (produkt) og hvordan Norge bruker/kan bruke kommunikasjon og produkt til å fremme reiselivet i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg er enig. Men hva tenker du under det siste punktet?

Jeg tenker også at været her i Norge har gjort sånn at flere og flere drar til varmere strøk, isteden for lande ferie her hjemme. Dere er enig i at dette burde nevner? det er jo en stor del av hva trenden er. Men følte ikke at oppgaveteksten tenkte noe på det

Lenke til kommentar

Jeg er enig. Men hva tenker du under det siste punktet?

Jeg tenker også at været her i Norge har gjort sånn at flere og flere drar til varmere strøk, isteden for lande ferie her hjemme. Dere er enig i at dette burde nevner? det er jo en stor del av hva trenden er. Men følte ikke at oppgaveteksten tenkte noe på det

 

Slik jeg ser det er ikke det informasjonen som er det største problemet i dette punktet, men hvilket pensum man skal knytte det opp i mot. Du har selvfølgelig et godt poeng med det du skriver, men når jeg tenker på bærekraft tenker jeg mer på lønnsomhet, samfunnsansvar, omdømme osv. Klarer ikke se for meg hva som kan komme som oppgave til dette punktet.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er ikke det informasjonen som er det største problemet i dette punktet, men hvilket pensum man skal knytte det opp i mot. Du har selvfølgelig et godt poeng med det du skriver, men når jeg tenker på bærekraft tenker jeg mer på lønnsomhet, samfunnsansvar, omdømme osv. Klarer ikke se for meg hva som kan komme som oppgave til dette punktet.

 

hehe, jeg mente ikke at det om syden skulle inn under det siste punktet :) Det var bare sånn generelt. Nei det siste punkte synes jeg ikke var så lett

Lenke til kommentar

Er heldigvis noen punkter som er mer klare enn de andre, blant annet Vekst og utviking, og konkurransemidlene. Om man klarer å skrive noen sider om disse to punktene, og har sånn nærmere ferdige oppgaver som trenger minimal endring når du kommer på eksamen, har man god tid til å skrive om de tingene man er litt usikre på nå. Altså, etter du har fått oppgavene.

Lenke til kommentar

I kunnskapsstatusen for norske farvann av statens forurensningstilsyn står det:

 

"Reiselivsnæringa har gjennom alle tider gjennomlevd svingninger i markedet og strukturendringer. Dersom folk fortsatt kan få reise relativt fritt og til rimelig kostnad over lange avstander i fritid og ferie (det er ikke lenger opplagt), så vil nok reiselivsnæringa i Norge være i stand til å få etablert nye produkter, og dermed leve bra videre i et perspektiv på 50-100 år framover."

 

Hele teksten passer egentlig bra til siste punkt i forberedelsesdelen! :-)

Lenke til kommentar

Meget bra! :)

 

Spørsmålet som vi nå stiller oss her i vår klasse er om vi får om reiseliv generelt, eller om vi får beskjed om å gå ut i fra en enkelt bedrift?

Hva har dere kommet frem til i klassen, og/eller med læreren deres?

Lenke til kommentar

Meget bra! :)

 

Spørsmålet som vi nå stiller oss her i vår klasse er om vi får om reiseliv generelt, eller om vi får beskjed om å gå ut i fra en enkelt bedrift?

Hva har dere kommet frem til i klassen, og/eller med læreren deres?

 

Virker som vi får en bedrift har vi kommet frem til. Med tanke på dette: bedrifters vekst og utvikling. For nå er det ingen konkret bedrift. noe som gjør det vanskelig/umuulig å finne ut bedriftens utvikling

Lenke til kommentar

Virker som vi får en bedrift har vi kommet frem til. Med tanke på dette: bedrifters vekst og utvikling. For nå er det ingen konkret bedrift. noe som gjør det vanskelig/umuulig å finne ut bedriftens utvikling

 

Vi har også kommet fram til i vår klasse at det mest sannsynlig er snakk om en enkelt bedrift vi får case om.

Lenke til kommentar
Meget bra! :) Spørsmålet som vi nå stiller oss her i vår klasse er om vi får om reiseliv generelt, eller om vi får beskjed om å gå ut i fra en enkelt bedrift? Hva har dere kommet frem til i klassen, og/eller med læreren deres?

 

På eksamen blir det vel en bedrift vi må gå ut fra, men siden vi ikke vet helt enda så er det vel bare å skrive masse og detaljert om reiselivet langs kysten generelt og få med masse, kanskje ta med et par allerede etablerte bedrifter som driver med det. Da får man jo med seg begge deler og har muligheten til å svare bra uansett om det blir en bedrift eller reiseliv i norge generelt :-)

Lenke til kommentar

Man kan snakke om markeds vekst og utvikling å bedrifter som en helhet, jeg tror ikke man får en enkel bedrift - for i tidligere eksamensoppgaver som er gitt har det vært nevnt i forbredelsesdelen om det er snakk om en bedrift i oppgaven. Det står også bedrifters (flertall) vekst og utvikling i forbredelsesdelen noe som refererer til flere bedrifter altså et helt marked.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...