Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i markedsføring og ledelse 27 mai 2013.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at det er begge. Målgruppen er kjøpesterke personer fra 25-35 år og 50-70 år. Står ingenting om geografisk opprinnelse, men vil tro at det både er nasjonale og internasjonale forbrukere :)

Og hvis ikke så er dette noe man kan ta med under eventuell utvikling! satse internasjonalt(nye markeder) :) ?

Lenke til kommentar

hvordan omtaler dere produktet? i konkurransemidler delen. Sier dere at hver og en aktivitet/opplevelse er en tjeneste, eller tar dere alt under ett? Dersom vi må beskrive hver aktivitet med produktnivåer, PLS og sånn, så tar det veldig mye plass?

Lenke til kommentar

hvordan omtaler dere produktet? i konkurransemidler delen. Sier dere at hver og en aktivitet/opplevelse er en tjeneste, eller tar dere alt under ett? Dersom vi må beskrive hver aktivitet med produktnivåer, PLS og sånn, så tar det veldig mye plass?

 

Hver og en aktivitet blir veldig mye. Må vel bli noe konkret vi får beskjed om på mandag. Under produkt delen må det vel også handle en del om merkevarebygging ?

Lenke til kommentar

Hei medeksamensdeltakere!

 

Sitter selv å sliter litt.. men jeg har kommet frem til at innenfor de 5 punktene vi skal fokusere på så budre vi se på følgende:

- Markedet for kystbasert fritids- og opplevelsesferie i Norge (Situasjonsanaltyse)

-Trender innenfor norsk reiseliv (Markedsundersøkelser)

- bedrifters vekst og utvikling (Ekspansjonsmatrisen)

- Konkurransemidlene produkt og kommunikasjon ( merkevarebygging, hvorfor det er så viktig med merkevarebygging? )

Bærekraft i norsk reiseliv (Økte lokale besøk)

 

Med det siste punktet mener jeg at det er nordmenn som ferierer i norge. det må bli limits for å få besøke fks. fjellkjeder, fjorder osv. at det skal bli mer eksklusivt. dyrere med andre ord.

ved å gjøre det mer eksklusivt vil folk forts. ønske å dra å besøke stedene, men samtidig vil ikke steder som fjord, kyst, fjell og skog bli ødelagt av overturisme aka det vil være bærekraftig!

Det vil bli mindre attraktivt å dra på besøk til et sted som man ikke kan se spor av den idyllen som engang var.

 

Jeg tror også oppgaven innebærer å få nordmenn til å feriere mer innenfor landsgrensene, da det er mer miljøvennlig enn at man skal ta en helgetur eller ferietur i utgangspunktet med fly hver eneste gang!

 

Ber veldig gjerne om tilbakemld, om det er noe noen er uenig i, noe jeg kan ta med ekstra som jeg kan ha glemt ( heeelt sikkert fler ting) og om det er ting som er bra! :)

 

Gooood luck everybody!

Lenke til kommentar

Min lærer sier at merkevarebygging og posisjonering er relatert til så å si alt i faget, fordi kundens oppfatning av produktet/tjenesten bedriften selger er alfa omega. Hvis et produkt er stemplet som en skikkelig jallavare fra Kina av dårligste kvalitet vil svært få kjøpe dette produktet.

Lenke til kommentar

Hva har dere funnet ut ang markedet? eller konkrete bedrifter som driver med dette?

 

Er visitnorway.com et aktuelt nettsted som driver med dette?

 

Visitnorway har noe bra på det, men innovasjonnorge.no/reiseliv er også bra.

Konkrete bedrifter vil jeg si at er noen av de bedriftene i kysten, altså hoteller, de bedriftene som lager aktiviteter for turistene osv.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan det kan komme situasjonsanalyse på eksamen. Dette med bakgrunn på av at en situasjonsanalyse er beskrevet som en "Analyse av organisasjonens interne og eksterne arbeidsbetingelser.". I oppgaveteksten er det ikke nevnt noen bedrifter som driver med slike opplevelsesferier, men det er markedet som er beskrevet. I tillegg så er det ikke gitt noen oppgaver om situasjonsanalyse på tidligere gitte eksamener fra høst 2009, frem til høst 2012, med unntak av den eksamen om DNT-Ung. Men ved denne eksamenen var tema i forberedelsen "DNT-Ung", og det var enormt med info om denne organisasjonen.

 

Andre enn meg som er av samme oppfatning, og ikke tror vi vil få noen situasjonsanalyse på mandag?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg kom også opp, og trenger litt hjelp til hva som menes med produkt? Er det Norge som helhet de tenker på? Eller er det aktivitetene til en bestemt aktør på markedet?

 

Forresten: Kan vi ikke lage en åpen facebookside, hvor alle kan inviteres. Kommunikasjonen går litt kjappere der! :)

Lenke til kommentar

SVAR TIL "jhv94": Det er jeg klar over, men hvorfor er det så viktig for Norge som et opplevelses sted? (Noterte det, for å finne ut konkret hvorfor det er så viktig i dette tilfellet!) At det er viktig har jeg aldri lurt på.

 

http://www.visitbodo...icle.php?id=140 er forsåvidt også en ting jeg ville tittet på!

 

Jeg tror det har noe med at kundene blir mer og mer fiksert på at et helt vanlig hotell med matservering og ikke noe mer ikke lenger holder. Derfor vil de ha noe spesielt, med andre ord en unik merkevare eller tilbud som tilbyr noe litt utenom "det vanlige". Derfor vil det være aktuelt for bedrifter i denne bransjen å jobbe aktivit med merkevarebygging fordi de vil bli oppfattet som unike.

Lenke til kommentar

Jeg tror det har noe med at kundene blir mer og mer fiksert på at et helt vanlig hotell med matservering og ikke noe mer ikke lenger holder. Derfor vil de ha noe spesielt, med andre ord en unik merkevare eller tilbud som tilbyr noe litt utenom "det vanlige". Derfor vil det være aktuelt for bedrifter i denne bransjen å jobbe aktivit med merkevarebygging fordi de vil bli oppfattet som unike.

 

mhm, det høres egentlig veldig bra ut! Har ikke satt meg inn i problemstillingen enda, så takker så mye for det! : )

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg kom også opp, og trenger litt hjelp til hva som menes med produkt? Er det Norge som helhet de tenker på? Eller er det aktivitetene til en bestemt aktør på markedet?

 

Forresten: Kan vi ikke lage en åpen facebookside, hvor alle kan inviteres. Kommunikasjonen går litt kjappere der! :)

 

Helt enig i åpenfacebookside! :) Lag den da vel, inviter Sindre Alexander Tokerød, så kan jeg invitere de som kom opp fra min skole ihvertfall! GOD TANKEGANG!

 

For å prøve å besvare spm ditt, produkt i denne sammenhengen tror jeg er som du selv sier, aktiviteter bla. men også hoteller, restauranter osv! og selve norge som et land, hvor vi må ta bedre vare på naturen (som jeg sa i et tidligere innlegg) gjøre enkelte attraktive steder som fjorder, fjell osv mer eksklusivt, ikke la hvem som helst bare tråkke ned. da vil alt holde seg bedre, og det vil være mer attraktivt å besøke. fks. Beseggen er blitt tråkket ned så mye at det snart ser ut som en vanlig Europavei (spøk om norges veier.. hehe) men serriøst, det er sånn det er og det er ikke like attraktivt for nordmenn og besøke beseggen når det ser ut som en vanlig vei.

 

Mount Everest (tror jeg) må du betale en heldel for å få lov til å bestige. da blir det også mer eksklusivt å få besøke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...