Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden du ser ut til å ha lyst på et AMD system og har begrenset med penger kan jeg anbefale et sett deler jeg er veldig fornøyd med, både når det gjelder pris og temperaturer. Her har ikke jeg hefta meg med og overklokke eller noe, da jeg syns det gir veldig grei ytelse uten noe mer + pluss at ting er veldig stabilt og fint.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638762

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=781150

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760202

 

Her har man en billig CPU og hovedkort, noe som gjør at du kan putte mer i skjermkort. Som noen har nevnt tidligere og fungerer gjerne AMD skjermkort bedre overens med AMD brikkesett.

 

Et dyrere skjermkort enn dette blir 7970, men jeg vil ikke si det er verdt prisen. Da ville jeg heller spart de. tusenlappen og venta et par år og lagt i tusen til, og kjøpt en ny gpu til ca 2000 kr. Da vil du få gjevnt god ytelse grafikkmessig over fire år, enn å ha litt ekstra nå for mye mer penger.

 

Folk prater mye om at man får lavere ytelse i spill osv med disse cpu'ne fra AMD, kan ikke si jeg har registrert at min har jobbet på fult, og derfor vært flaskehalsen. FPS'n har i mitt tilfellet vært styrt av skjermkortet men.

 

Som skjerm ville jeg godt for minst 120 Hz da jeg syns det gjør utrolig mye med opplevelsen! F.eks. denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=767207

Gjør oppmerksom på at 120Hz skjerm er noe helt annet enn 120Hz TV, da TV'n har max 30fps input på grunn av HDMI og kun "faker" resten. I tillfellet du skulle sammenligne dette eller no..

Vil også anbefale å kjøre to skjermer, den ved siden av trenger jo ikke være noe top skjerm, men å ha to er for meg helt nødvendig!

 

Når det kommer til PSU kan jeg ikke mest, men er veldig enig i det andre har sagt om å prøve å finne seg en ganske god. Da har du den lenge. Gikk i den fellen for noen år siden og kjøpte en av de billigste, sleit med den pc'n lenge med blue screen helt uforbrett og mye tull, helt til det ble kalrt at det var PSU. Trur jeg hadde alle delene inn og ut av komplett fem - seks ganger. De gjorde en god jobb og testa den over hele helga osv uten feil, da disse kom veldig ujevnt. Alle andre delene ble byttet ut før det ble klart at det var PSU xD

Endret av Teflonen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Taake89: Ser den!

 

Når det gjelder valg av kabinett ser jeg det er uenighet om prisen dette bør ha. Selv om man ikke trenger å legge mye penger i et kabinett, og faktisk bare kunne snekret et selv, så ville jeg valgt et kabinett jeg var fornøyd med. Jeg ser på kabinett på samme måte som med PSU, dette er noe du kan ta med deg til neste rigg, og neste osv. Et godt kabinett varer i mange år, gjerne mange fler enn PSU. Da jeg valgte kabinett for en del år siden valgte jeg et midi tower Lian LI som var stilrent og lett. Dette er ikke noe jeg har angret på, selv om den lå litt høyere i pris enn andre, og har blitt brukt i flere foskjellige rigger, og brukes fortsatt som min main pc.

 

Lian Li lager kabinettene sine i aluminium, noe som gjør dem lette, og dette er kjekt når man for eksempel skal ha med seg pc på lan! Når de i tillegg ikke lager for mye nips og greier på kabinettene syns jeg de holder seg stilige i lang tid.

 

Her er et som jeg mener er verdt å ta en titt på: Lian Li PC-A05FNB (http://www.prisjakt.no/product.php?p=969538)

 

Om du skulle få noe penger igjen på grunn av et litt billig cpu og hovedkort valg ville jeg helt klart brukt de pengene på en SSD. Dette er som andre tidligere har skrevet utrolig deilig å ha! Om man skal stole på artikkelen hw.no skreiv her om dagen: http://www.hardware.no/artikler/ssd-vil-vaere-best-i-lang-tid-framover/136819
kan du trygt investere i en SSD, da denne da også vil kunne tas med til neste rigg akuratt som PSU'n! Selv om ytelse og plass ganske sikkert vil gå noe opp... Den kan da også eventuelt brukes til en annen rigg, HTPC, server eller lignende, eller settes i en bærbar! ;)

Endret av Teflonen
Lenke til kommentar

Du kan nok sitte å se deg i hjel på reviews, og dem vil komme fram til forskjellige ting ettersom hvilke spill eller hvordan ting testes. Etter mitt syn burde du ut fra denne tråden nå ha fått et mer enn godt nok bilde over hva som er bra og ikke. Du må nok bare velge å gå for noe, og det vil uansett om du velger AMD/Intel, eller Nvidia/AMD så vil det fungere godt å være mer enn godt nok!

 

For meg er et kjapt system og et godt bilde bedre enn et par-tre mer fps i et og annet spill, så vil som sagt anbefale deg SSD og 120Hz skjerm. Når det kommer til deler har jeg allerede sagt hva jeg ville gått for ;) Så vil til slutt anbefale deg å bestemme deg for en rigg å gå til innkjøp så du får starta å spille :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan nok sitte å se deg i hjel på reviews, og dem vil komme fram til forskjellige ting ettersom hvilke spill eller hvordan ting testes. Etter mitt syn burde du ut fra denne tråden nå ha fått et mer enn godt nok bilde over hva som er bra og ikke. Du må nok bare velge å gå for noe, og det vil uansett om du velger AMD/Intel, eller Nvidia/AMD så vil det fungere godt å være mer enn godt nok!

 

For meg er et kjapt system og et godt bilde bedre enn et par-tre mer fps i et og annet spill, så vil som sagt anbefale deg SSD og 120Hz skjerm. Når det kommer til deler har jeg allerede sagt hva jeg ville gått for ;) Så vil til slutt anbefale deg å bestemme deg for en rigg å gå til innkjøp så du får starta å spille :)

Tusen takk, tror du har helt rett der. Som sagt har jo begge både fordeler og mindre positive ting. Ssd er skal kjøpes siden, når budsjettet igjen strekker til, og for skjerm skal jeg titte litt mer. Og jeg vil også si at jeg liker det du pekte på forgje gang du skrev. Byttet til et graffikort av typen du anbefalte. Tusen takk!:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...