Gå til innhold

[Løst] av og på knapp for strømforsyning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg testa en annen pau jeg har, den målte over 12,6v.........målte hvor mye amper den ene laderen drar fra psu og etter min matematikk så dro den 1amper mer en den skulle fra psu?

 

 

Lurte på hva dere egentlig mener med virkningsgrad?

Endret av rottweiler
Lenke til kommentar

Virkningsgrad er hvor mye av effekten du faktisk får nytte av og hvor mye som går tapt. Du merker sikkert at både batteriene, laderene og strømforsyninga blir varme? Det er effekttap. 100% virkningsgrad betyr at du ikke har noe tap. Noe som aldri skjer. 90% virkningsgrad vil si at du får utnytta 90% av tilført effekt. Resten går bort i varme. Det er noe av grunnen til at du vil måle høyere effektbruk fra PSU enn det laderen gir til batteriene.

 

Om jeg ikke husker helt feil ligger vanlige PC-strømforsyninger på rundt 80% virkningsgrad.

Lenke til kommentar

Altså jeg koblet multimeter mellom psu ig lader, så begynte jeg og lade på 5amper, etter min matematikk så skulle 5x8.4=42 watt, 42watt ÷ 12= 3.5 amper som det trekkes fra psu men når jeg målte med multimeter så det trakk den over 4, 5 amper?

Endret av rottweiler
Lenke til kommentar

For å få det nøyaktig så må du måle spenninga laderen faktisk lader med og gange med strømmen den lader med. Begge deler varierer avhengig av hvor mye utladet batteriet er. Da får du den nøyaktige effekten. Som regel kan du lese av begge deler på laderen.

 

Så må du måle strømmen PSU-en gir til laderen og gange med spenninga ut fra PSU-en.

 

Hvis du da deler de to effektene på hverandre (Lader-effekt / PSU-effekt) så får du et tall som f.eks. 0,7. Gang det med 100 og du har virkningsgraden i prosent. (Bare et eksempel tatt fra løse lufta).

Lenke til kommentar

For å få det nøyaktig så må du måle spenninga laderen faktisk lader med og gange med strømmen den lader med. Begge deler varierer avhengig av hvor mye utladet batteriet er. Da får du den nøyaktige effekten. Som regel kan du lese av begge deler på laderen.

 

Så må du måle strømmen PSU-en gir til laderen og gange med spenninga ut fra PSU-en.

 

Hvis du da deler de to effektene på hverandre (Lader-effekt / PSU-effekt) så får du et tall som f.eks. 0,7. Gang det med 100 og du har virkningsgraden i prosent. (Bare et eksempel tatt fra løse lufta).

 

Ble litt innviklet nå men skal studerer litt mer på denne posten.

 

Men tror jeg skjønte virkningsgrad og effektap.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...