Gå til innhold

Fascismen har aldri stått sterkere i Norden


Anbefalte innlegg

Og han har helt rett i det.

 

Han kunne ikke vært lenger fra sannheten, men jeg skulle ønske han hadde hatt rett. Nå definerer jeg ikke meg selv som fascist, men et fascistisk Norge ville vært å foretrekke fremfor et Norge som sakte men sikkert utsletter sin egen etnisitet.

 

Fascismen har tilpasset seg tiden og trenden i samfunnet, og den forkler seg gjerne i form av egen definert liberalisme og nasjonalistisk selvgodhet.

 

Om "fascisme" skal defineres så vagt som det du og denne gale PK-svensken legger opp til, så blir det veldig lite konkret politisk betydning igjen. Den opprinnelige, sanne fascismen var anti-liberal, og hadde svært lite til felles med FRP. Dette sier jeg ikke for å forsvare FRP, da jeg selv mener at den italienske fascismen på visse områder var overlegen FRP's ideologi, til tross for at jeg definerer mitt ståsted som uavhengig av både den klassiske fascismen og FRP's høyrepopulistiske liberalisme.

 

"Nasjonal selvgodhet" finnes det riktignok mye av i Norge, men denne selvgodheten har svært lite til felles med fascistisk nasjonalisme.

 

Men det som avslører fascistene er fremdeles deres "oss og dem" - mentalitet som er rettet mot en del uønskete minoriteter i samfunnet.

 

Haha. :grin2: Denne sinnsyke svensken gjør jo åpenbart det samme: deler opp verden i "oss og dem". Dvs., de "utvalgte" som eier sannheten og er moralsk overlegne, og de slemme "fascistene" som er mindre verdt.

 

Hva Sverigedemokraterna angår er det veldig mange anstendige, fine Svensker som stemmer på partiet fordi de ikke føler det finnes noe valg.

 

Mange bra svensker som er sverigedemokrater, ja. Kjenner noen av dem selv. SD er langt fra å være et fascistisk parti, da, om man ikke skal definere "fascisme" så bredt at det inkluderer alt og ingenting. SD er et moderat, sosialkonservativt, innvandringskritisk parti. De er ikke mer radikale enn det sosialdemokratene selv var for en del tiår siden. Faktisk tvert imot, med tanke på at sosialdemokratene støttet eugenikk og raseforskning i sine glansdager, samt hadde en statsminister (Tage Erlander) som skrøt av hvor heldig den svenske situasjonen var grunnet landets rasemessige homogenitet. Vanskelig å forestille seg SD-lederen Jimmie Åkesson bruke de ordene idag. SD er på sett og vis en litt eldre versjon av sosialdemokratene med folkhemsideologien. Det er ganske logisk, med tanke på at folkhemmet ikke er kompatibelt med multikulturalisme og masseinnvandring.

 

Et svensk parti som i motsetning til SD faktisk nærmer seg fascismen ideologisk, er Svenskarnas Parti (SvP), som vel representerer en form for nasjonalsosialisme. Andre steder i Europa har man enda mer åpenbare eksempler, slik som partiet Gylne Daggry i Hellas.

 

Altså... Kronikkforfatter har åpenbart ikke satt seg inn i FrPs partiprogram og standpunkter, men enkelt og greit latt seg rive med av korrupt massemedia og løgnspredende propagandaaktivister fra venstresiden. FrP er hverken populistisk, rasistisk eller fascistisk. Om noen har motbevis på mine påstander her, vil jeg meget gjerne se dem.

 

Det stemmer at FRP ikke er et fascistisk eller rasistisk parti. De er derimot populistiske. PK-media forsøker å fremstille populisme som noe negativt (*) men populisme er verdinøytralt og handler om å appellere til folk flest, eventuelt føye seg etter folkeviljen. Alle demokratiske partier er mer eller mindre populistiske. Det motsatte av populisme er elitisme.

 

(*) Grunnen til dette er muligens at populisme fremstår som skremmende for PK-eliten da folk flest gjerne ønsker ting som går imot PK-elitens interesser. Innvandringsrelaterte spørsmål inngår her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er kvalmt at AP har en mening spalte i det hele tatt. Som kjent har det norske mediaet en sterk venstre-bias, og jeg synes media burde strekke seg etter å være så objektiv som mulig, men det ser ikke ut som om de prøver en gang. Spesielt ille er det når meningsartikkelen ikke en gang har kommentarer tillatt slik at folk kan tilby motargumenter og skape debatt. Det ligner propaganda.

Endret av Benris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ Tollari, har du ikke tenkt til å svare på innlegget mitt og forklare hvordan du kan forsvare en så grov utvanning av den politiske fascisme-kategorien at et parti som FRP (av alle ting!) inngår i den? Mener du virkelig at Fascisme kun (utelukkende) vil si å dele inn mennesker i oss-og-dem-kategorier? Dette er isåfall helt spinnvilt. Enhver Fascist med litt selvrespekt ville jo le rått av dette. :grin2:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Slettet+9871234

En politisk korrekt svenske som prøver å omdefinere fascisme for å sverte meningsmotstandere?

Så originalt.

 

Du likte ikke denne tråden? Nok er forsøk på å bringe andre til taushet?

Lenke til kommentar

Kan du gi noen eksempler på fascisme i praksis fra venstresiden?

 

Tja, hvor skal vi starte? Ta tjen folket som et eksempel, eller kommunistiske og sosialistiske stater (nei, tenker ikke på sosial demokrati), fascismen i seg selv er jo en sosialistisk ideologi. Iallefall det er egentlig det, men har i senere tid blitt omdefinert for å ikke sverte sosialismen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

...., fascismen i seg selv er jo en sosialistisk ideologi. Iallefall det er egentlig det, men har i senere tid blitt omdefinert for å ikke sverte sosialismen.

 

Hvor har du det fra?

 

Jeg er 65 år og facismen har i min levetid vært plassert ute til høyre sammen med nasjonalsosialismen. Jeg kan skjønne at noen føler behov for å endre den katergoriseringen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Vel vet du hvordan fascismen oppstod? Vet du hva f.eks. Mussolini kalte seg? Og du er 65 år, og under din levetid har fascismen alltid vært ute til høyre. Men ikke før andre verdenskrig.

 

  1. Hva bygger du det på?
  2. Hvordan endret det bildet seg i løpet av krigen?
Lenke til kommentar

Dette skriver Henrik Arnstad i en interessant kronikk i aftenposten.

 

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Fascismen-har-aldri-statt-sterkere-7207155.html#.UZuAfspv43s

 

Og han har helt rett i det. Fascismen har tilpasset seg tiden og trenden i samfunnet, og den forkler seg gjerne i form av egen definert liberalisme og nasjonalistisk selvgodhet. Men det som avslører fascistene er fremdeles deres "oss og dem" - mentalitet som er rettet mot en del uønskete minoriteter i samfunnet. Hatet er det samme, men de utsatte gruppene har blitt byttet ut.

 

Skremmende.

Egentlig så er det slik at fascisme egentlig er et resultat av sosialisme. Så her ser vi igjen hvordan sosialistene skylder på andre for sine egne og sosialismens feil og ugjerninger.

 

http://www.aera.no/hitler.htm

Lenke til kommentar

Jeg er 65 år og facismen har i min levetid vært plassert ute til høyre sammen med nasjonalsosialismen. Jeg kan skjønne at noen føler behov for å endre den katergoriseringen.

Du burde jo også si hvem det er som har plasert den der. For det er det sosialistene selv som har gjort, for de er livredde for at noen skal begynne å bruke det de har i toppetasjen til å tenke med, slik at de ser likhetene mellom nazisme, fascisme og sosialisme.

Og jeg kan godt forstå at sosialistene ikke føler noe behov for å endre på den plasseringen de selv har gjort.

 

Sosiaalisme,fascisme og nazisme er det samme.

 

http://www.aera.no/hitler.htm

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor har du det fra?

 

Jeg er 65 år og facismen har i min levetid vært plassert ute til høyre sammen med nasjonalsosialismen. Jeg kan skjønne at noen føler behov for å endre den katergoriseringen.

Nazismen stemmer fra tyske sosialister på 1800-tallet som hoppet på nasjonalismebølgen, eller rettere sagt statsbølgen,den gjeldende filosofi dikterte at individet skulle ofre seg for statens og kollektivets beste, som et absolutt motpunkt mot liberalistene og individualistene som oppsto andres steder. Nasjonalsosialisme har ingenting med høyre og gjøre, og har aldri vært på høyresiden. Det eneste ideologien tyskerne fant seg helt uenig var liberalistene, som ligger på høyresiden. Kommunistene var fiender da de konkurrerte om samme velger-base. Nasjonalsosialismen ligger godt plantet inne på en nasjonalistisk, proteksjonistisk og kollektivistisk venstreside.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du mener altså at der ikke kan være totalitære ideologier langt ute til høyre. Du får har din mening, men du rokker ikke min oppfatning av at facisme og nasjonalsosialisme er nasjonalistiske høyreekstreme ideoloigier.

 

Som nevnt tidligere ser jeg at det er opportunt for noen å plassere ideologiene på venstresiden.

Lenke til kommentar

Du mener altså at der ikke kan være totalitære ideologier langt ute til høyre. Du får har din mening, men du rokker ikke min oppfatning av at facisme og nasjonalsosialisme er nasjonalistiske høyreekstreme ideoloigier.

 

Som nevnt tidligere ser jeg at det er opportunt for noen å plassere ideologiene på venstresiden.

 

Selfølgelig kan det være det, du har blandt andre Chile som gikk gjennom dette. Men nasjonalsosialismen har ingenting med en høyreside å gjøre, økonomisk er heller like SV enn Høyre/FRP.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Selfølgelig kan det være det, du har blandt andre Chile som gikk gjennom dette. Men nasjonalsosialismen har ingenting med en høyreside å gjøre, økonomisk er heller like SV enn Høyre/FRP.

 

Kan du svare på følgende:

  1. Hvem var facismens og nasjonalsosialismens hovedmotstandere?
  2. Hvilke klasser appelerte idologiene til?
  3. Har du lest noen autoritativ litteratur om facismen og nasjonalsosialismen?
Lenke til kommentar

Kan du svare på følgende:

  1. Hvem var facismens og nasjonalsosialismens hovedmotstandere?
  2. Hvilke klasser appelerte idologiene til?

jeg kan gjerne svare deg.

1. Hovedmostanderene var kommunistene. Men det betyr ikke at de er på høyresiden. F.eks. verken brorskapet eller militæret i Egypt er for høyrevridde reformer, men de er forsatt hovedmostandere. Det er ofte slik at skillelinjene handler om helt andre ting tradisjonell høyre og venstre.

2. Begge to appelerte til arbeiderklassen og bønder.

 

Men det blir feil å klassifisere dem som høyre eller venstre fordi de deler tankegods fra begge sider. Det var ikke uten grunn at de kalte seg den tredje vei. Ekstrem høyre ligner heller på hva vi har sett i Chile.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Hvor har du det fra?

 

Jeg er 65 år og facismen har i min levetid vært plassert ute til høyre sammen med nasjonalsosialismen. Jeg kan skjønne at noen føler behov for å endre den katergoriseringen.

 

Her har du forstått veldig, veldig, veldig lite.

 

Prøv å definer Nasjonalsosialismen, Fascismen og "Venstresiden"/"Sosialismen", se om du finner likheter mellom disse.

 

Så kan du prøve å definere hva som sier at en ideologi ligger til høyre og prøv å sette Nasjonalsosialisme og Fascisme opp mot denne.

 

Jeg garanterer deg 100% at Nasjonalsosialisme hanver LANGT til venstre, og Fascisme i sin reneste form, havner ENDA LENGRE ut til venstre.

Endret av Thitorkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...