Gå til innhold

Skal kjøpe Gamer PC, trenger innspill!


Anbefalte innlegg

Hei. Har i det siste fått mer og mer lyst til å anskaffe meg en ny PC. Sistgang jeg bygde maskin var tilbake i 2007 så jeg er nok litt rusten, men regner med at det skal gå bra. Har prøvd å lese meg litt opp på nye komponenter og tror jeg har funnet et godt oppsett. Trenger hjelp til enkelte komponenter og innspill på andre.

 

Kabinett:

Jeg velger her å tenke praktisk, derfor ønsker jeg et mATX kabinett. Er litt usikker på om jeg skal gå for Corsair Obsidian 350D eller Fractal Design Define Mini. Noen som kanskje eier en av modellene?

 

Hovedkort:

Dette er en av komponente jeg er ganske usikker på. Som sagt må det holde mATX standard for å passe i kabinettet. Jeg ønsker å kunne kjøre Crossfire/SLI i 16x/16x med nyeste PCI Express 3.0. Sokkelen må passe til LGA1155, ettersom jeg planlegger å bruke en i5 3570K prossessor. Når det gjelder trådløst nett er jeg litt usikker, har ruteren nede i stua og dette gjør det litt ugunstig å trekke kabel opp til rommet. Finnes det løsninger som har innebygd trådløst nettverkskort eller kan det bli vanskelig? Siden jeg vil kjøre Crossfire/SLI i fremtiden blir vell alle PCI utgangene blokkert, så det ikke vil være mulig å installere noe kort på den måten? Kortet må også kunne støtte overklokking.

 

Prossesor/Kjøler:

Har sett meg ut i5 3570K. Ønsker her å forsøke meg på en overklokking til 4.5GHz. Derfor trenger jeg noe annet en stock kjøler. Har sett litt på Cooler Master V8, men er ikke sikker i det hele tatt. Noen som kunne ha anbefalt meg en billig og god kjøler som kunne klart 4.5Ghz stabilt? Vet det kommer ann på chipen osv., men vil det la seg gjøre? Gjør ikke noe om det er en vannkjølingsløsning heller.

 

Skjermkort:

Valget står i hovedsak mellom Radeon 7970 og Nvidia GTX 670. Eneste grunnen til at jeg vurderer Nvidia er at jeg har en liten trang til å prøve ut Nvidia Vision 2. Jeg vet dette vil føre til ekstra kostnad når det kommer til skjerm osv. så er veldig usikker. Noen som har testet det? Heller egentlig litt mer mot at jeg ikke vil ha det, så er det verdt pengene?

 

Ram:

Standard 8GB 1600Mhz er vel greit?

 

Strømforsyining:

Har ikke gjort så mye research her, men ønsker en strømforsyining som dekker komponentene (selvfølgelig) og har gode egenskaper for å hjemme vekk kabler, altså noe som er fullt modulært. Så for å kunne kjøre 670/7970 i SLI/Crossfire i tillegg til overklokking på CPU, hvor mye futt trenger jeg egentlig?

 

Skjerm:

Hvis jeg ser bortifra at jeg vil kjøre Nvidia 3D Vision, så egentlig bare en skjerm som er 1080p og har en god responstid. Vet ikke hvor mye jeg vil legge merke til 2ms kontra 5ms, noen som kunne kommet med noen inspill her? Angående MHz også, 120 og 144? Litt blank på dette området.

 

Annet:

Kommer til å kjøre OS (Windows 8) på en vanlig 500GB 7200RPM foreløpig å gå til anskaffelse av SSD senere. Har optisk leser fra før. Jeg ønsker å forsøke og gjøre det så billig som mulig, så om det er mulig å sette opp en liste fra prisjakt eller lignende hadde dette vært knall. Ble litt langt det innlegget her, men forsøker bare å gjøre meg godt kjent med alt av komponenter før jeg går til innkjøp og begynner byggingen. Tusen takk for alle svar!

 

Mvh. Wells

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://prisguiden.no/liste/140908. Satt sammen på prisguide. Mulig jeg er dum, men skjønte ikke helt om du indikerte at du hadde HDD og OS liggende eller ikke. Så det er da med i budsjettet. Klart å oppfylle kravene dine, håper jeg. Noen punkter:

  • Vannkjølingen jeg valgte til prosessoren din er det litt splittede meninger om. Noen elsker den, noen hater den. Har ingen erfaring med den selv. Førte den opp fordi jeg vil tro du trenger vannkjøling for å klokke CPU til 4,5 GHz uten at dataen bråker for mye. Mulig noen andre kan anbefale noe her.
  • 850 watt strømforsyning. I min mening burde det holde til både SLI/CFX og overklokking.
  • Førte opp 7970. Egentlig ikke noen spesiell grunn til det. Gjorde det fordi jeg har hørt at Radeon grafikkort yter generelt bedre enn Geforce akkurat nå, grunnet gode driveroptimaliseringer. Men en 670 vil gjøre samme jobben, så ikke legg for mye vekt på valget "mitt".
  • Jeg har ikke ført opp skjerm, da dette er noe jeg ikke har stålpeiling på. Men jeg vet litt hva du burde se etter: Lav responstid, DVI-tilkobling og 120/144 Hz skjerm. 60 Hz klarer seg alltids, du ser ikke den største forskjellen, men for å "matche" et såpass bra skjermkort ville jeg valgt 120/144.

 

Og sånn ellers; hvis du skal ha en maskin for framtida, burde du kanskje vente til 700-serien til Nvidia og Haswell-serien til Intel kommer ut. 700-serien er forventet mot slutten av måneden, og Haswell skal visstnok lanseres 14. Juni (såvidt jeg husker). 700-serien vil visstnok ha støtte for DirectX 12, og Haswell vil få ny sokkel (1150) og, ifølge ryktene, 5-15% bedre ytelse enn Ivy Bridge (gjenstår å se).

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke anbefale å gå for SLI eller Crossfire på et mATX-hovedkort/kabinett. Det skal lite til før kjøleren på det øverste kortet kveles for luft, og spesielt i et lite kabinett.

 

Men, ASRock Z77 Extreme4-M anbefales hvis du vil ha mATX og SLI/Crosffire uansett.

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1165757

 

Har du to grafikkkort, gå for 650W, gjerne mer. Ett grafikkkort, 500W.

Lenke til kommentar

Vent med å kjøpe til Haswell og Nvidia 700 serien er lansert. Elles burde du gå for 350D og ha H100i eller H110 til kjøling av CPU. 8 GB RAM holder for de fleste. En PSU på 850 W burde holde med mindre du skal kjøre treveis/fireveis SLI/CFX, men det holder til toveis. Det er ikke vits å å kjøpe fra mange forskjellige plasse. Da vil du bruke masse penger på frakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar, da får jeg bare smøre meg med tolmodighet å vente på Haswell og 700 serien. Når 700 serien kommer, hvor mange grafikkort vil bli sluppet? F.eks. 760, 770, 780 osv.? Angående priser på Haswell, kommer nok til å gå for 4570k, hvor mye dyrere vil denne eventuelt være enn 3570k? Kanskje umulig å si?

Lenke til kommentar

Takker for svar, da får jeg bare smøre meg med tolmodighet å vente på Haswell og 700 serien. Når 700 serien kommer, hvor mange grafikkort vil bli sluppet? F.eks. 760, 770, 780 osv.? Angående priser på Haswell, kommer nok til å gå for 4570k, hvor mye dyrere vil denne eventuelt være enn 3570k? Kanskje umulig å si?

Vet ikke hvor mange grafikkort som blir sluppet med EN gang, men det blir vel omtrent som med 600-serien. Begynner med allrounder-kort for mengdene, kanskje pluss ett eller to ganske kraftige, så bygger det seg opp etterhvert. Titan, f. eks, kan jo forsåvidt regnes med i 600-serien, og det kom ganske sent.

 

4570K vil vel være NOE dyrere enn 3570K, men det jevner seg vel litt ut ettehvert. Med det samme noe er lansert, er det ofte uforholdsmessig dyrt. Så kanskje ikke lurt å investere i 700-serien og Haswell med det samme. Vent et halvt års tid eller så ;)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke anbefale å gå for SLI eller Crossfire på et mATX-hovedkort/kabinett. Det skal lite til før kjøleren på det øverste kortet kveles for luft, og spesielt i et lite kabinett.

 

Trodde da dette skulle gå bra? Tror du dette vil bli et problem i et kabinett som Corsair 350D? Eventuellt hva kan jeg gjøre for å forhindre dette?

Lenke til kommentar

Jeg tror det går helt fint. 350D har såpass god air flow at det nør ikke bli noe problem. Om du har custom vannkjøling er det iallfall ikke noe problem. Det får du helt fint plass til. Men da må du regne led at det koster bort imot 2000 kr ekstra for custom vannkjøling.

 

EDIT: vent på 4750K

Endret av Heika98
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Sider du nevner at du skal velge mellom 7970 eller 670 vil jeg anbefale deg å IKKE kjøpe Gigabyte 7970 da den har en volt lås som gjør at du ikke kommer noen vei med å overklokke.

Lenke til kommentar

Sider du nevner at du skal velge mellom 7970 eller 670 vil jeg anbefale deg å IKKE kjøpe Gigabyte 7970 da den har en volt lås som gjør at du ikke kommer noen vei med å overklokke.

 

Oisann, det var jeg ikke klarer over, thanks for the heads up! :hm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Oisann, det var jeg ikke klarer over, thanks for the heads up! :hm:

 

Da er det ihvertfall obs på det, da det er veldig kjipt å finne det ut i ettertid. Gigabytes sine kort er uansett billig kort, så dersom du f.eks skal ha et bra et kan du jo gå for Sapphire sine kort.

 

Har selv Gigabyte 7970, og er ganske irritert over at jeg ikke hadde undersøk dette på forhånd, da jeg allerede har overklokka CPUen til 4.4.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Gigabyte sine grafikkort er jo vanligvis fabrikkoverklokket, da. Så overklokking på et allerede overklokket kort er strengt tatt ikke nødvendig :p Men kan være lurt å ta i betraktning, ja. Ellers er vel Asus sine kort med DirectCU-kjøleløsning ganske brukbare til overklokking skulle jeg tro ;)

Lenke til kommentar

Kabinett:

Jeg velger her å tenke praktisk, derfor ønsker jeg et mATX kabinett. Er litt usikker på om jeg skal gå for Corsair Obsidian 350D eller Fractal Design Define Mini. Noen som kanskje eier en av modellene?

 

Hovedkort:

Dette er en av komponente jeg er ganske usikker på. Som sagt må det holde mATX standard for å passe i kabinettet. Jeg ønsker å kunne kjøre Crossfire/SLI i 16x/16x med nyeste PCI Express 3.0. Sokkelen må passe til LGA1155, ettersom jeg planlegger å bruke en i5 3570K prossessor. Når det gjelder trådløst nett er jeg litt usikker, har ruteren nede i stua og dette gjør det litt ugunstig å trekke kabel opp til rommet. Finnes det løsninger som har innebygd trådløst nettverkskort eller kan det bli vanskelig? Siden jeg vil kjøre Crossfire/SLI i fremtiden blir vell alle PCI utgangene blokkert, så det ikke vil være mulig å installere noe kort på den måten? Kortet må også kunne støtte overklokking.

 

Prossesor/Kjøler:

Har sett meg ut i5 3570K. Ønsker her å forsøke meg på en overklokking til 4.5GHz. Derfor trenger jeg noe annet en stock kjøler. Har sett litt på Cooler Master V8, men er ikke sikker i det hele tatt. Noen som kunne ha anbefalt meg en billig og god kjøler som kunne klart 4.5Ghz stabilt? Vet det kommer ann på chipen osv., men vil det la seg gjøre? Gjør ikke noe om det er en vannkjølingsløsning heller.

 

Skjermkort:

Valget står i hovedsak mellom Radeon 7970 og Nvidia GTX 670. Eneste grunnen til at jeg vurderer Nvidia er at jeg har en liten trang til å prøve ut Nvidia Vision 2. Jeg vet dette vil føre til ekstra kostnad når det kommer til skjerm osv. så er veldig usikker. Noen som har testet det? Heller egentlig litt mer mot at jeg ikke vil ha det, så er det verdt pengene?

 

Ram:

Standard 8GB 1600Mhz er vel greit?

 

Strømforsyining:

Har ikke gjort så mye research her, men ønsker en strømforsyining som dekker komponentene (selvfølgelig) og har gode egenskaper for å hjemme vekk kabler, altså noe som er fullt modulært. Så for å kunne kjøre 670/7970 i SLI/Crossfire i tillegg til overklokking på CPU, hvor mye futt trenger jeg egentlig?

 

Skjerm:

Hvis jeg ser bortifra at jeg vil kjøre Nvidia 3D Vision, så egentlig bare en skjerm som er 1080p og har en god responstid. Vet ikke hvor mye jeg vil legge merke til 2ms kontra 5ms, noen som kunne kommet med noen inspill her? Angående MHz også, 120 og 144? Litt blank på dette området.

 

Annet:

Kommer til å kjøre OS (Windows 8) på en vanlig 500GB 7200RPM foreløpig å gå til anskaffelse av SSD senere. Har optisk leser fra før. Jeg ønsker å forsøke og gjøre det så billig som mulig, så om det er mulig å sette opp en liste fra prisjakt eller lignende hadde dette vært knall. Ble litt langt det innlegget her, men forsøker bare å gjøre meg godt kjent med alt av komponenter før jeg går til innkjøp og begynner byggingen. Tusen takk for alle svar!

 

Kabinett:

Corsair Obsidian 350D er et flott kabinett. Av andre bør også Fractal Design Arc Midi R2 nevnes.

 

HK:

Du finner gode hovedkort med Wi-Fi inkludert, ingenting galt med dem. ;)

Angående SLI/CFX så ser ikke jeg personlig poenget. Du får aldri 2x ytelse, det er variabelt. I tillegg har du problemet "micro stuttering" som du ikke kommer utenom.

 

CPU/Kjøler:

Intel Core i5 3570K er det mest prisgunstige alternativet, og fortsatt en kraftig prosessor. Men nå ser jeg at du venter på Haswell. ;)

Angående kjøler vil jeg anbefale Thermalright eller Noctua (for prisklassen 400-600). Be-Quiet lager stillegående kjølere, men som overklokkingsvenn er de ikke bra nok. Cooler Master V8 bråker litt mye for meg. Noctua NH-D14 er en billig kjøler som er relativt stillegående. Du kan fortsatt overklokke med "low noise-adapteren". Jeg har testet denne passiv med min C2D-prosessor på 4 GHz, fungerte greit (ikke 24/7). Men følger jo to vifter med, og litt annet godteri. Min CPU er 40 C på load, har også mye kabinettkjøling og lite varmeutvikling ellers grunnet frisk kjøling.

 

GPU:

Jeg synes 3D Vision er kult. Versjon 1 var til og med kult, og med tanke på oppgraderingen til versjon 2 så synes jeg det er verdt pengene hvis du liker 3D. Det er mange spill som gir en kul opplevelse i 3D. :) I tillegg får du jo en 120 Hz-skjerm med. ;)

Av annet kan jeg nevne Asus, MSI og Gigabyte sine kjølere som er stillegående og solide.

 

RAM:

Standard 1600 MHz fungerer flott ja, men overklokker du ville jeg ha investert i litt mer solid minne. Kan også være greit å kjøpe minne som har maksimum CL9 (CAS latency), kvalitetsminne kan overklokkes fra 1600 MHz til 2100 MHz.

 

Strømforsyining:

Angående strømforsyning så kommer det en del spørsmål inn i bildet. Du kan kjøpe en billig drittstrømforsyning som dekker behovet for noen år (anbefales ikke), eller så kan du investere i en skikkelig strømforsyning med en gang. Er den god nok kan den brukes også neste gang du kjøper PC (da sparer du penger neste gang). Det er ikke akkurat slik at det skjer drastiske endringer på PSU-fronter år for år. Corsair sin TX- og HX-serie er veldig god. Jeg ville ha kjøpt 750W, men husk å kjøp M-versjonen og v2. Det er modell 2 som også er modulær. Du vil ikke ende opp med en umodulær PSU, det blir bare rot av.

 

Skjerm:

Asus har en rekke gode skjermer. Du får en med 120 Hz som også har inkludert 3D Vision, får mer for pengene her enn 144 Hz-modellen. 144 Hz er fint, men da må du nok ut med ekstra for 3D-tilbehøret. :)

 

Annet:

Jeg vil sterkt anbefale deg å gå til innskaffelse av en SSD. En 500 GB harddisk koster også altfor mye til at det er noe poeng i å kjøpe det (med mindre du har en liggende). Det koster uansett under 700 kr for en god SSD. Forskjellen er stor, noe du også merker i spill. Spør du meg så er det ingen poeng i å spare inn på dette området, da ville jeg heller spart inn på andre ting for å fått råd.

 

Uansett bra at du skriver såpass detaljert om hva du trenger. Blir enklere for dem som skal hjelpe da. :) Men hva tenker du å bruke på selve maskinen, uten skjerm? Hva er budjett og maksgrense?

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Uansett bra at du skriver såpass detaljert om hva du trenger. Blir enklere for dem som skal hjelpe da. :) Men hva tenker du å bruke på selve maskinen, uten skjerm? Hva er budjett og maksgrense?

 

Må først få takke for et godt og utdypende svar. :thumbup: Noe av det jeg glemte var å inkludere budsjett, her tenker jeg noe rundt 6000kr (helst billigere), uten skjerm. Har en 500GB harddisk liggende, men SSD frister. Har også en 850w Thermaltake PSU liggende, men denne er vel snart 5år gammel nå, så vet ikke helt om jeg burde satse på den.

Endret av Wells
Lenke til kommentar

Må først få takke for et godt og utdypende svar. :thumbup: Noe av det jeg glemte var å inkludere budsjett, her tenker jeg noe rundt 6000kr (helst billigere), uten skjerm. Har en 500GB harddisk liggende, men SSD frister. Har også en 850w Thermaltake PSU liggende, men denne er vel snart 5år gammel nå, så vet ikke helt om jeg burde satse på den.

Ingen problem. ;)

 

For seks lapper blir det litt på budsjett ja. Men du har harddisk og strømforsyning. Det er ikke tilfeldigvis en Thoughpower du har liggende? 850 W er uansett veldig mye, har selv en Thermaltake-strømforsyning på 750 W. Veldig fornøyd med den, virker nå etter 5-6 år. Husker ikke en gang når jeg kjøpe PC-en... :p Men er det en skikkelig strømforsyning så har den beskyttelseskretser som kutter spenningen om verdiene blir for svake etc.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Stemmer. :)

Da hadde jeg tatt sjansen. ;) Får du problemer kan du kjøpe ny.

 

Det er synd at det ikke er så lett å få tak i de strømforsyningene lenger, ikke alle som tar de inn. Tidene har jo forandret seg også, ikke de samme nettbutikkene som styrer skuta lenger.

 

 

...burde passe i de fleste mini-kabinetter, og forhåpentligvis gir dem ekstra plass til andre komponenter også.

Så lite er da ikke kabinettet. :p Haha, minner meg om sånne bitte små pistoler du ser i filmer som er ekstra lette å gjemme. Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...