sunnySR Skrevet 19. mai 2013 Skrevet 19. mai 2013 Hei. Har lenge kjørt rundt i en nissan sunny (førstebil). Kjøpte tilig nye felger til bilen får å pimpe den litt opp. Har ikke hatt noe problemer med dekkbytte på denne bilen. Men her om dagen plasserte jeg felgene fra sunnyen til en annen bil grunnet at min sunny begynner å bli sliten. Bilen er en skoda felicia. Med de originale dekkene (165/70x13) merker jeg ingen risting når jeg kommer opp i 80-100. Men med de ny dekkene (205/45x16) begynner bilen og riste når jeg kommer opp i 80. Synes det er litt rart siden denne ristingen ikke oppstod i sunnyen som har orginal dekkdimensjon på 175/65x14. Hva kan være galt? Takker så mye for svar :-) 1
Dufen Skrevet 19. mai 2013 Skrevet 19. mai 2013 Rundt 80 høres det mer ut som du har skeive bremseskiver/dårlige foringer enn at det er hjulene som skulle gi vibrasjoner. Får du hjulene ordentlig sentrert på navet når du monterer de? 1
Ole3 Skrevet 19. mai 2013 Skrevet 19. mai 2013 Felger fra en bil passer normalt ikke på en annen. Overheng, boltdiameter og navdiameter mm må stemme. Har du sjekket dette? Ole
Snylter Skrevet 19. mai 2013 Skrevet 19. mai 2013 Veldig enkelt. For å kunne bruke felgene fra Sunny på Felicia må du ha en plastikkring til navhullet slik at dette passer mot din Skoda Felicia. En annen viktig ting å passe på er at boltene/mutterne du bruker faktisk passer til felgene (Hvis du bruker bolter/muttere fra Sunnyen funker nok det greit) Det er utrolig mange som bruker bolter med feil kon, og da ødelegger felgene. Innpresset her er akkurat lovlig med forbehold om at felgene du har ikke har innpress på mer enn 45mm. Det er ikke lov å endre sporvidde med mer enn 15mm totalt, noe som i praksis vil si at man kan endre innpress med max 7mm pr. side. Nissan Sunny: Boltsirkel (PCD): 4-100 Bolt/Mutter dim: 12x1,25 Innpress (ET): 45 Navhull (CB): 59,1 Skoda: Boltsirkel (PCD): 4-100 Bolt/Mutter dim: 12x1,50B Innpress (ET): 38 Navhull (CB): 57,1 1
Kjøleskap Skrevet 19. mai 2013 Skrevet 19. mai 2013 Jeg har akkurat samme problem i en 1996 Audi A4 sedan, men jeg har ikke skifta felger. Ristinga oppstår når jeg passerer 80 og rundt 90 blir det helt uutholdelig. Det eneste jeg vet om som er galt med bilen er at eksosanlegget er litt løst. Kan dette ha noe med saken å gjøre?
Snylter Skrevet 19. mai 2013 Skrevet 19. mai 2013 Eksosanlegg skaper ikke slike feil. Potensielle feilkilder er først og fremst: -Ubalanserte hjul -Felger som ikke passer på bilen -Løse hjul Det kan også være at man da har mistet plastikkringene som ofte brukes for å sentrere felgen på navet.. Noen felger bruker man plastikkringer på, andre ikke.
toreae Skrevet 19. mai 2013 Skrevet 19. mai 2013 Har hatt samme feil engang på opel astra. Med standard størrelse dekk (vinterdekk) var alt ok, men med bredere dekk (lovlige, innenfor det som sto i manualen) ristet det i bilen, spesielt rattet. Feilen hos meg var slakk i kingbolt. Ville sett etter slakk i oppheng.
sunnySR Skrevet 19. mai 2013 Forfatter Skrevet 19. mai 2013 Nå har jeg fått sjekket bilen og kommet fram til to muligheter. den ene er at jeg merket at vibreringen i sunnyen forsvant når jeg skiftet tilbake til orginal dekkene, noe som sier meg at det kan være ubalanserte dekk/felg. den andre er at jeg ser at felgene foran sitter en smule skjevt på, er snakk om 1-2mm, noe som sikkert kan være nokk til at det begynner og vibrere. Har sjekket boltene og de passer felgene. Om det er feil med senetreringen av dekket, hvor kan jeg få tak i slike plastikkringer til navhullet?
Lovegame Skrevet 19. mai 2013 Skrevet 19. mai 2013 Jeg mangler slike plastringer til navhullet, opplever risting men ikke irriterende risting i store hastigheter. Dette på en stygg gammel Chrysler.
Snylter Skrevet 19. mai 2013 Skrevet 19. mai 2013 De plastikkringene får du tak i hos leverandøren av felgene. Jeg blir litt forvirret her.. I første innlegg står det at det ikke var problemer på sunnyen, i neste innlegg skriver du at det var problemer på den og.. Hva er fakta her?
sunnySR Skrevet 19. mai 2013 Forfatter Skrevet 19. mai 2013 De plastikkringene får du tak i hos leverandøren av felgene. Jeg blir litt forvirret her.. I første innlegg står det at det ikke var problemer på sunnyen, i neste innlegg skriver du at det var problemer på den og.. Hva er fakta her? sorry, grunnen til at jeg tok av felgene på min sunny var at det ristet i bilen nesten hele tiden, grunnen til dette tror jeg var fordi ene bakdemperne var ødelagte + at et lager i forstillingen var gåen og at eksosen var rustet av. I dag lånte min mor sunnyen til jobb, da hun kom tilbake sa hun at all risting i bilen var borte. Jeg har hele tiden trodd at det var demperne som hadde skylden for ristingen, men ser ut til at det er dekkene, noe som sier meg at dekkene er ubalansert. sunnyen var bra når jeg først fikk på de nye dekkene/felgen, men så begynte den å riste etter noen måneder med bruk. Ser at det ble litt rot, men har hele tiden vært sikker på at det ikke var noe galt med felgene, men heller noe med bilen. men etter i dag er jeg noen lunde sikker på at det er dekkene det er noe galt med. Håper det ble litt enklere og forstå.
Kjøleskap Skrevet 19. mai 2013 Skrevet 19. mai 2013 (endret) Jeg har akkurat samme problem i en 1996 Audi A4 sedan, men jeg har ikke skifta felger. Ristinga oppstår når jeg passerer 80 og rundt 90 blir det helt uutholdelig. Det eneste jeg vet om som er galt med bilen er at eksosanlegget er litt løst. Kan dette ha noe med saken å gjøre? Ok, nå har det vært sånn i flere måneder, men da jeg kjørte en tur i dag var problemet plutselig borte. Dro bilen opp i 100 og ingen risting. Jeg skjønner ingenting. Endret 19. mai 2013 av Kjøleskap
Snylter Skrevet 19. mai 2013 Skrevet 19. mai 2013 Få hjulene til avbalansering. Dersom det er billigfelger bør du ikke bli overrasket om felgene er bulket.
Dufen Skrevet 20. mai 2013 Skrevet 20. mai 2013 Vibrasjoner grunnet ubalanse i hjul merker man fra 55-70 km/t, ikke i 80. Da er det andre ting som gjør seg gjeldende, som kast i bremseskiver, dårlige foringer, dårlige dempere etc...
Snylter Skrevet 20. mai 2013 Skrevet 20. mai 2013 Vibrasjoner grunnet ubalanse i hjul merker man fra 55-70 km/t, ikke i 80. Da er det andre ting som gjør seg gjeldende, som kast i bremseskiver, dårlige foringer, dårlige dempere etc... Kan du si fra til vinterhjulene mine om dette? 1
Dufen Skrevet 20. mai 2013 Skrevet 20. mai 2013 Om du monterer hjul og de gir vibrasjoner i 80 er det noe annet galt enn balanseringen.
Snylter Skrevet 20. mai 2013 Skrevet 20. mai 2013 Det er tullprat, og det tenker jeg du vet. På en bil jeg hadde tidligere opplevde jeg risting i rundt 80 og noe oppover.. Kjørte tilbake til dekkverkstedet og gjorde avbalanseringen selv.. Da ble det strøkent. På bilen jeg har nå er det grei risting av vinterhjulene i ca den hastigheten der og.. Felgene er i balanse, mens de med dekk på ikke var i balanse. Med sommerhjul montert (20" med relativt lav profil) er det null risting. Og ja, forstiling og bakstilling er som det skal være, tight og fint.. Omtrent som nytt faktisk.. 1
Dufen Skrevet 20. mai 2013 Skrevet 20. mai 2013 Vel, jeg har nå jobba med dekk og felg i noen år så burde jo ha sett noen sånne caser
Mr. Moody Skrevet 20. mai 2013 Skrevet 20. mai 2013 Har liten erfaring med bil, men vi hadde samme problem på min fars Focus, at den ristet i hastigheter over 80. Da hjalp nye skiver og klosser, ristingen forsvant nærmest med en gang. Rister det om du slipper gassen og lar bilen trille?
sunnySR Skrevet 20. mai 2013 Forfatter Skrevet 20. mai 2013 (endret) Vet ikke om det var meg du snakket til Snylter, men ja det er billigfelger kjøpt fra sharif. Betalte vel rund 600 per felg. Kjørte en 3 timers lang tur med bilen i går som ikke var så veldig behagelig. Merket at det ble mer risting ved gasspådrag. Ser også at ristingen blir værre når jeg kjører i nedoverbakke kontra oppoverbakke, har sikker noe med belastningen på fordekka. Tror ikke det kan ha noe med demperne fordi de ble skifta for 1 år siden og bilen har stått i ro i over et halvt år. Ja Mr. Moody, det rister når jeg lar bilen trille. Endret 20. mai 2013 av sunnySR
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå