Gå til innhold

Starthjelp med Dark Souls


Anbefalte innlegg

Så, jeg har bestilt meg Dark Souls og vet relativt lite om spillet. Jeg har lest litt om det, men kan ikke veldig mye. Derfor tenkte jeg at det kunne være en god ide å spørre dere om hjelp. Bare slik at jeg ikke går på trynet med en gang.

Her er noe av det jeg lurer på:

 

Hvilken class er best å starte med? Vet at du kan endre stats etter hvert som du spiller, men har det noe å si hvilken class du velger i begynnelsen? Tenkte på Wanderer.

 

Hørte også om at man får velge mellom noen "starting gifts" når man begynner, noen som vet hvilke som er smartest å velge?

 

Det er egentlig alt jeg lurer på, hvis dere har noen tips setter jeg stor pris på det. Da jeg er ny og har peiling på veldig lite. Hørt at mange har driti seg ut med å drepe merchants som selger noe man trenger, bruke items som man trenger senere etc. Lurer rett og slett på ting som du skulle ønske du visste da du startet med Dark Souls :)

 

Takk på forhånd for svar :thumbup:

Endret av Genki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle klassene er ganske spillbare, det er ikke SÅ farlig hvilken du velger. Det kan imidlertid være en fordel om du har bestemt deg for hva slags type karakter du vil ende opp med. Å levle opp alt er tilnærmet umulig, så du må nesten finne ut om du vil satse på strength eller dexterity, og faith, intelligence eller pyromancy.

 

Wanderer er en dexterity-klasse, så hvis du ønsker å bruke kårder, spyd og japanske sverd (jeg liker balder side sword og uchigatana) er den helt kurant å starte med. Magi kan du eventuelt supplere med på sikt.

 

Når det gjelder startgavene velger jeg alltid nøkkelen. Man kan forsåvidt åpne dører med andre nøkler, eller fra den andre siden, men det krever litt mer jobb.

Lenke til kommentar

Alle klassene er ganske spillbare, det er ikke SÅ farlig hvilken du velger. Det kan imidlertid være en fordel om du har bestemt deg for hva slags type karakter du vil ende opp med. Å levle opp alt er tilnærmet umulig, så du må nesten finne ut om du vil satse på strength eller dexterity, og faith, intelligence eller pyromancy.

 

Wanderer er en dexterity-klasse, så hvis du ønsker å bruke kårder, spyd og japanske sverd (jeg liker balder side sword og uchigatana) er den helt kurant å starte med. Magi kan du eventuelt supplere med på sikt.

 

Når det gjelder startgavene velger jeg alltid nøkkelen. Man kan forsåvidt åpne dører med andre nøkler, eller fra den andre siden, men det krever litt mer jobb.

Ah, så da regner jeg med at jo mer dexterity du har, jo mer skade gjør lette våpen, mens strength gir mer skade til tunge våpen (?). Så jeg burde enten gå all-in dexterity eller all-in strenght?

Når du sier "hva slags type karakter du vil ende opp med", mener du om du er tanky, som shielder all damage, eller light som dodger mye? Shield som blokker mer skade er tyngre å bruke?

Lenke til kommentar

Et godt tips viss du velger en melee class er å lære seg å bruke parry + riposte,

en annen ting du bør være obs på er å ikke dø to ganger på rad før du rekker å hente tilbake sjelene du hadde når du døde,

da mister man de permanent.

(Etterhvert får man items som forhindrer deg i å miste sjeler når man dør,

de er dog consumable.)

 

Ville tatt en kikk innom denne sida,

da kan du lese mer om stats etc.:

 

http://darksouls.wik...Dark_Souls_Wiki

Endret av malmern
Lenke til kommentar

Hvilken starting class man velger er forsåvidt kun viktig om du har planer i end-game (PVP).

Det beste du kan gjøre er å forestille deg hvilken playstyle du er - vil du bruke magi, pyromancy (fireball ol.) eller ren melee?

Melee - Warrior / Knight class (Warrior for min del)

Pyromancer - Pyromancer class

Magi - Sorcerer class / Cleric Class

 

Men som du sier: du kan velge selv hvilke stats du vil oppgradere. En warrior class starter feks med 9 intelligence og den første magi spellen krever 10 bare (Soul Arrow - Den samme som Sorcerer class starter med). Men for å få kjøpt disse må du redde Griggs of Vinheim i Undead Burg i ett hus låst med Resident Key som du kan kjøpe av den første merchanten (Dette er fort 2-3 timer uti spillet for en som spiller første gang). Jeg anbefaler ikke å drepe noen merchant. For å gjøre spillet lettere velger man Master Key som starting gift. Denne kan du bruke til å blant annet åpne Valley of Drakes for å hente Red Tearstone Ring, Dragon Crest Shield og Astora's Straight Sword (gode start våpen).

 

Husk også at damage fra magi (Souls Arrow) er basert på intelligence stats, så ingen vits i mine øyne å bruke poeng der om du bare skal ha 1 spell.

 

https://mugenmonkey.com/darksouls/ - En kalkulator for å se hvor mye stats man trenger for å bruke spesifikke våpen/armor/spells

http://darksoulswiki.wikispaces.com/ - Masse info her, men husk at det kan spoile litt.

http://www.youtube.com/watch?v=9RB7RAOi55M - Noen av stedene han går kan være vanskelig for en nybegynner, men det viser hvor mye man kan gjøre før spesifikke bosser.

http://www.youtube.com/watch?v=c21w40cHQdE - Kjapp info, men noe er utdatert.

Begge brukerne fra videoene har masse flere videoer du kan bruke til hjelp. :)

 

Ah, så da regner jeg med at jo mer dexterity du har, jo mer skade gjør lette våpen, mens strength gir mer skade til tunge våpen (?). Så jeg burde enten gå all-in dexterity eller all-in strenght?

Når du sier "hva slags type karakter du vil ende opp med", mener du om du er tanky, som shielder all damage, eller light som dodger mye? Shield som blokker mer skade er tyngre å bruke?

Ja og nei, noen våpen kan være basert på begge stats. Feks Longsword har en C skalering mot både strenght og dexterity. Dette vil si at du får like mye damage uansett hvilken du oppgraderer. Men feks ett Balder Side Sword har E i Strenght og B i Dexterity vil du få mer damage ved å øke Dex. Dog vil du få en 50% damage bonus fra strenght om du bruker begge hendene. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for kjempe mye fin info :)

 

 

Hvilken starting class man velger er forsåvidt kun viktig om du har planer i end-game (PVP).

Det beste du kan gjøre er å forestille deg hvilken playstyle du er - vil du bruke magi, pyromancy (fireball ol.) eller ren melee?

Melee - Warrior / Knight class (Warrior for min del)

Pyromancer - Pyromancer class

Magi - Sorcerer class / Cleric Class

 

Men som du sier: du kan velge selv hvilke stats du vil oppgradere. En warrior class starter feks med 9 intelligence og den første magi spellen krever 10 bare (Soul Arrow - Den samme som Sorcerer class starter med). Men for å få kjøpt disse må du redde Griggs of Vinheim i Undead Burg i ett hus låst med Resident Key som du kan kjøpe av den første merchanten (Dette er fort 2-3 timer uti spillet for en som spiller første gang). Jeg anbefaler ikke å drepe noen merchant. For å gjøre spillet lettere velger man Master Key som starting gift. Denne kan du bruke til å blant annet åpne Valley of Drakes for å hente Red Tearstone Ring, Dragon Crest Shield og Astora's Straight Sword (gode start våpen).

 

 

Flott info her, takk :)

 

EDIT: Spørsmål som ble besvart av en av videoene du postet ^^

Endret av Genki
Lenke til kommentar

Takk for kjempe mye fin info :)

Flott info her, for en noob. Men du sier at melee classes er warrior/knight, lønner det seg altså ikke å velge Wanderer/Bandit/Thief? Er de svakere? Evnt. Hvorfor?

Det er forsåvidt ingen feil med disse klassene, for min del gikk det mer inn på hvilke armor og våpen de klassene starter med.

Samt at de klassene er bygd mer inn på spesifikk type våpen. Bandit har høy strenght og mindre Dex

Theif og Wanderer er motsatt - Mer Dex og mindre Strenght.

Bandit - 14 Strenght, 9 Dex

Thief - 9 Strenght, 15 Dex

Wanderer - 10 Strenght, 14 Dex

 

Warrior - 13 Strenght, 13 Dex - Mer balansert

Knight - 11 Strenght, 11 Dex - Også balansert, men ofrer damage for mer liv - 14 Vitality vs 11 hos Warrior. :)

 

Tenkte det er smart å velge en klasse som balansert frem til du vet hvilke våpen du skal bruke for så å sjekke hvilken stat (Str / Dex) det skalerer med.;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt ingen feil med disse klassene, for min del gikk det mer inn på hvilke armor og våpen de klassene starter med.

Samt at de klassene er bygd mer inn på spesifikk type våpen. Bandit har høy strenght og mindre Dex

Theif og Wanderer er motsatt - Mer Dex og mindre Strenght.

Bandit - 14 Strenght, 9 Dex

Thief - 9 Strenght, 15 Dex

Wanderer - 10 Strenght, 14 Dex

 

Warrior - 13 Strenght, 13 Dex - Mer balansert

Knight - 11 Strenght, 11 Dex - Også balansert, men ofrer damage for mer liv - 14 Vitality vs 11 hos Warrior. :)

 

Tenkte det er smart å velge en klasse som balansert frem til du vet hvilke våpen du skal bruke for så å sjekke hvilken stat (Str / Dex) det skalerer med. ;)

Tror nok jeg går for dexterity, da jeg liker å spille light classes, med lette og raske våpen. Så tror jeg går for en thief, da de har høyest Dex. Men en ting jeg lurer på, da de starter med helt elendig shield og en dagger, hva er den raskeste måten å få et sverd og et bedre shield på? Hørt at hvis du dreper undead merchant dropper han en Uchigatana, et våpen jeg godt kunne tenkt meg :D Men, er det vanskelig og drepe merchanten? Og er det dumt, trenger jeg noen supplies fra han senere?

Lenke til kommentar

Tror nok jeg går for dexterity, da jeg liker å spille light classes, med lette og raske våpen. Så tror jeg går for en thief, da de har høyest Dex. Men en ting jeg lurer på, da de starter med helt elendig shield og en dagger, hva er den raskeste måten å få et sverd og et bedre shield på? Hørt at hvis du dreper undead merchant dropper han en Uchigatana, et våpen jeg godt kunne tenkt meg :D Men, er det vanskelig og drepe merchanten? Og er det dumt, trenger jeg noen supplies fra han senere?

Kjenner ikke til noen daggers på starten, men Epicnamebro har en video hvor han viser alle og sier hvor de skaffes.

Personlig ville jeg ikke drept merchant'n da det er ett stykke til nestemann, men ja det sies at han dropper det og nei, jeg tror ikke han gjør noe tilbake, men kan ikke bekrefte dette. Evt søk opp en video på youtube hvor noen prøver. :) Bare husk å kjøp Resident Key fra han for å åpne det huset jeg nevnte tidligere. ;)

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til noen daggers på starten, men Epicnamebro har en video hvor han viser alle og sier hvor de skaffes.

Personlig ville jeg ikke drept merchant'n da det er ett stykke til nestemann, men ja det sies at han dropper det og nei, jeg tror ikke han gjør noe tilbake, men kan ikke bekrefte dette. Evt søk opp en video på youtube hvor noen prøver. :) Bare husk å kjøp Resident Key fra han for å åpne det huset jeg nevnte tidligere. ;)

Men om jeg tar "Mastery Key" som starting gift, trenger jeg fortsatt Resident Key? Søkte litt rundt, og sies at du kan drepe han så lenge du kjøper bottomless box og repair box.

Lenke til kommentar

De to viktigste tingene du bør vite er at om du mister en haug med souls så er det sjeldent at det er så farlig som du tror. Mengden souls man får øker drastisk gjennom spillet så når du har kommet litt lenger så er som oftest det beløpet du mista før bare en liten slump.

 

Det andre du må vite er at oppgradering av utstyr er like viktig (om ikke mer) som å levelle. Særdeles siden vanlig levelling fort blir veldig dyrt, mens utstyr-oppgradering er alltid forholdsvis billig.

 

(og en tredje liten ting, siden levels blir dyrere og dyrere så betyr det at du legger mesteparten av grunnlaget for karakteren din tidlig. Om du kommer til ett punkt hvor du føler at du har gravd deg litt for langt ned så er det ikke dumt å starte på nytt. Selv om det kanskje tok deg 10 timer å komme til der du er så tar det fort bare 3-5 timer når du har gjort det før.)

Endret av Ares
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har en knight med strength build hovedsaklig. Men jeg lurer på en ting. Er deg alltid smart å øke dex? Det virker som de fleste våpen krever en viss dex for å bruke effektivt, eller finner man våpen som nesten ikke trenger dex og mest strength?

 

Det er mange våpen som ikke krever noe som helst investering i dex (eller bare en bitteliten slump avhengig av klasse). Prøv å finn deg en øks eller hammer.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg går full Dex build, gjør det ikke noe? Eller burde jeg investere i magic stuff? Trenger man i det hele tatt spells for å klare spillet? Tenkte bare jeg skulle gå full dexterity + litt endurance/vitality. Kommer dette til å gå på trynet?

Lenke til kommentar

Strength build eier alt. Gå til Darkroot Garden, kjempene der dropper bra sverd for str./faith build. Ellers kan du hente zweihander helt i starten på kirkegården. Dette er sverd med insane rekkevidde, ultra great sword. Beste type våpen i hele spillet.

Lenke til kommentar

Strength build eier alt. Gå til Darkroot Garden, kjempene der dropper bra sverd for str./faith build. Ellers kan du hente zweihander helt i starten på kirkegården. Dette er sverd med insane rekkevidde, ultra great sword. Beste type våpen i hele spillet.

Åh, så det er dumt å gå dex med lette/kjappe våpen? Bummer, oh well. Takk for at du sa ifra :)

Lenke til kommentar

Men dersom du ikkje vil gå strength build kan du alltids plukke opp estoc.

Liker mest å være lett på foten og angripe raskt så foretrekker thrusting swords.

 

 

Edit: Pyromancer er ganske lett å plukke opp som starting class pga den begynner med pyromancers glove som er veldig bra tidlig i spillet. Og gift er vell det eneste bra master key. Gir deg tilgang til mye tidlig i spillet, men på samme måte er det en enkel måte å bli drept på tidligere i spillet.

Endret av Jikla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...