Gå til innhold

Mobilnett, VPN, og porter


Anbefalte innlegg

Hei =)

Sitter med 3G (snart 4G) som mitt primære internett hjemme. Jeg har et abo med ubegrenset data, så alt fungerer helt flott, bortsett fra en liten ting:

 

Jeg får ikke til å "åpne" porter, slik at jeg blir "connectable".

 

Siden jeg har begrensett kunnskap om nettverk, og hvordan alt fungerer, så lurer jeg på om dette er noe et VPN oppsett kan hjelpe meg med? Jeg ønsker uansett å skaffe meg VPN slik at jeg slipper å bli logget av private advokater, og DLD, men lurte på om VPN også vil løset problemet mitt med porter...

 

Er det noen som kan gi meg noen svar her? :)

 

På forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet her er vel at den eksterne/offentlige IP'adressen din blir NAT'et hos Netcom/Telenor og derfor kan den ikke nåes direkte fra internett på samme måte som man ikke kan kjøre nmap mot Telenor sin IP-range for mobil-nettet og pinge alle mobilbrukere. Men kan hende jeg tar feil da jeg ikke har tenkt så mye over det.

Lenke til kommentar

Problemet her er vel at den eksterne/offentlige IP'adressen din blir NAT'et hos Netcom/Telenor og derfor kan den ikke nåes direkte fra internett på samme måte som man ikke kan kjøre nmap mot Telenor sin IP-range for mobil-nettet og pinge alle mobilbrukere. Men kan hende jeg tar feil da jeg ikke har tenkt så mye over det.

Nei det var noe slikt ejg og fant ut, at mobilnettet egentlig er et _stort_ wlan, og at jeg derfor allerede befinner meg bak en "router" allerede. Og derfor var jo spørsmålet om VPN kunne løse dette på noen måte :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...