Gå til innhold

Tråden for spennende faktaer


Maximusen

Anbefalte innlegg

Kenguruar har tre...

Come to Australia and you're pretty much fucked.

Og jeg som alltid har hatt lyst til å dra til Australia D:

 

"Human eyes contain a blind spot. The brain fills in with surrounding detail and with information from the other eye, so the blind spot is not normally perceived."

Mener jeg testet dette selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nervene som oppfatter lys har sluttet å fungere flere steder enn ved rota. Jeg vet kun om dette fordi en i nær familie har dette problemet.

Men selv om det nevnes som et problem, så har det vel ingen negative konsekvenser? Ville tro at det samme skjer når man har flere blindpunkter som når man har bare ett. Men i så fall er jeg litt spent på hvordan de fant ut at han/hun hadde flere, så det har kanskje noen konsekvenser likevel?

Lenke til kommentar

Men selv om det nevnes som et problem, så har det vel ingen negative konsekvenser? Ville tro at det samme skjer når man har flere blindpunkter som når man har bare ett. Men i så fall er jeg litt spent på hvordan de fant ut at han/hun hadde flere, så det har kanskje noen konsekvenser likevel?

Det har selvfølgelig negative konsekvenser, du ser jo mindre!

Det ble funnet ut fordi han plutselig mistet synet, så fikk han medisiner og hjelp og etterpå fant man ut at enkelte av nervene i øynene hans ikke fungerer. Ti år senere ble det oppdaget at han har en mild form for MS, som forklarer hvorfor nervene sluttet å fungere.

Lenke til kommentar

Det har selvfølgelig negative konsekvenser, du ser jo mindre!

Det ble funnet ut fordi han plutselig mistet synet, så fikk han medisiner og hjelp og etterpå fant man ut at enkelte av nervene i øynene hans ikke fungerer. Ti år senere ble det oppdaget at han har en mild form for MS, som forklarer hvorfor nervene sluttet å fungere.

Men det var jo slik at det ene øyet tok informasjon fra det andre øyet slik at blindpunktet ble nærmest ikke-eksisterende? Uansett, kjedelig å høre at det gikk så ille.

Lenke til kommentar

Men det var jo slik at det ene øyet tok informasjon fra det andre øyet slik at blindpunktet ble nærmest ikke-eksisterende? Uansett, kjedelig å høre at det gikk så ille.

Uansett hva du gjør vil du ha blinde områder, hjernen kompenserer med tidligere informasjon, men du ser ikke disse blinde områdene akkurat i øyeblikket. Dette er faktisk noe du må vite for å ha lappen. På Wikipedia-artikkelen om fenomenet kan du faktisk oppleve dette selv, plutselig forsvinner en bokstav.

 

Angående MSen, så er den av en mild og lite aggressiv type, det eneste som skjer er at et par lemmer blir numne et par ganger i uka :) og bedre medisiner kommer stadig.

 

EDIT:

Glemte å sette inn en link :whistle:

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Uansett hva du gjør vil du ha blinde områder, hjernen kompenserer med tidligere informasjon, men du ser ikke disse blinde områdene akkurat i øyeblikket. Dette er faktisk noe du må vite for å ha lappen. På Wikipedia-artikkelen om fenomenet kan du faktisk oppleve dette selv, plutselig forsvinner en bokstav.

 

Angående MSen, så er den av en mild og lite aggressiv type, det eneste som skjer er at et par lemmer blir numne et par ganger i uka :) og bedre medisiner kommer stadig.

Jasså? Er dette noe man kan bli testet i på oppkjøringen? Jeg kan ikke huske at noen har sagt noe om akkurat dette, men det kan jo ha blitt formulert på en litt annen måte. Takk for forslaget forresten, skal sjekke wikipedia-artikkelen :)

 

Og godt å høre at det ikke var så ille som jeg først trodde! God bedring til ham/henne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...