Gå til innhold

windows was unable to format the disk


Anbefalte innlegg

jeg skal installere windows på nytt, og må derfor formatere diskene mine. jeg har tre disker (bare to av dem vises) og cd-drivern klarer ikke pcn å finne.

 

når jeg dog prøver å formatere en disk får jeg feilmeldingen "windows was unable to format the disk". jeg er administrator, jeg har prøvd start>høyreklikk på min datamaskin>manage og formatere derfra. jeg har prøvd å bruke easeUS partition master 9.2.2, men uten hell.

 

noen tips?

 

dette er specsa mine:

Intel Core? i7 Quad Processor i7-2600K

Corsair Vengeance. DDR3 1600MHz 4GB CL9 x4, tilsammen 16 gb minne

ASUS P8P67 PRO, Socket-1155

Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB

Corsair SSD Force Series F120A, 120GB

NZXT HALE 90 Series 1000W PSU

XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5

HIS Radeon HD 6950 2GB GDDR5

NZXT Phantom Big Tower Hvit

plus dvd reader/writer, aner ikke hvordan. og en standard 300gb disk med 7200 rp. (disse klarer ikke pcn lenger å "finne")

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsøker du å formatere partisjonen som windows er installert på fra Windows?

det er ikke her windows er installert (tror det er installert der noen måneder tidligere dog, men dette brukes ikke.). jeg har sletta alle filer på disken og likevel er det bare 193 av 298GB som er ledige. selv om jeg skal kunne se skjulte filer og mapper.

 

 

Og angående DVD og den disken som ikke vises: Er disse PATA eller SATA? Står de på samme, brede kabel? I så fall PATA, og da er kanskje feilen med disse master/slave.

aner ikke hva PATA er, men jeg har SATA-kabler koblet til dem. som regel så finner pcn dem om jeg kobler SATA-kablene ut og inn igjen, men det går ca 10 til 15 min før de er "borte" igjen på skjermen. kan ta bilde og legge ut om du vil det.

Lenke til kommentar

Dersom det er SATA-kabler så er det SATA :)

 

Da vet jeg ikke hva det kan være, men ville prøvd andre kontakter på HK, eventuelt andre kabler.

 

Hvilket volumnavn har disken (X:/)? Dersom du har satt inn en disk senere og installert Windows på denne, kan det være at oppstartfiler o.l ligger på den gamle. Jeg ville ha gjort dette under Windows installeren. Jeg ville også ha tatt ut alle enheter unntatt den disken du ønsker å installere Windows på, før jeg begynte å installere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du allikevel ikke har tenkt å beholde noen av filene på noen av diskene, så ville jeg ha brukt en BootCD (eller BootUSB) med f.eks. PartedMagic eller GPartEd og startet opp PC'en med ett av disse systemene (som begge er Linux-basert). Da er ikke Windows involvert i det hele tatt, og du kan med letthet slette partisjoner i vilden sky. Sletting av partisjoner er en mye raskere og like effektiv måte som formattering. (Men nå bruker folk disse begrepene om hverandre, så gud vet hva du egentlig mente.)

 

Hvis du bare skal installere Windows på SSD'en og beholde filene på den mekaniske disken, så ville jeg ha koblet fra den mekaniske disken mens jeg slettet partisjoner. (Just in case.) Jeg ville kun hatt SSD'en tilkoblet under installasjon av Windows, og jeg ville ikke ha koblet til den mekaniske før Windows var på plass og oppe & i gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

vil ikke dette installere linux på pcn min?

for min del jeg det samma faen hva jeg beholder, bare jeg slipper mer BSOD, crashing og no-monitor-picture-feil. hva er forskjellen på partisjon og.... en harddisk?

vil ha windows på SSD siden det er en mye raskere disk.

 

så du mener at jeg burde:

1) koble ut alle HDD unntatt SSD'n.

2)bruk PartedMagic eller GPartEd til å formatere SSD'en.

3) reinstallere windows på SSD.

4) koble tilbake de andre HDD

Endret av Hårek
Fjernet unødvendig sitering av innlegget over
Lenke til kommentar

A. Du kjører Linux fra CD'en (eller USB-pinnen) - Linux blir ikke installert på SSD/disk.

 

B. En disk kan inneholde en eller flere partisjoner. Men det må finnes minst en partisjon på disken før man kan formattere den. Hvis Windows' installasjonsprogram ser en disk uten partisjoner, så vil den opprette en og formattere den riktig.

 

C. Til punkt 2 over: Bruk PM eller GPartEd til å slette alle partisjoner på SSD'en.

Ellers er listen din riktig.

 

Linux Live USB Creator http://www.linuxliveusb.com/ er en enkel måte å lage seg en USB-pinne med et Linux-basert verktøy på. (PartedMagic er kanskje den enkleste av de to jeg nevnte.)

 

edit: PartedMagic kan brukes ved å peke & klikke - du trenger ikke skrive Linux-kommandoer i et terminalvindu. Bare start partisjoneringsprogrammet ved å dobbeltklikke på ikonet, and off you go.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Prøv med å bruke Linux Live USB Creator. Det er et Windows-program, og det er enkelt å bruke. Du velger type Linux (f.eks. PartedMagic 2013 et-eller-annet) fra en liste, du velger hvilken USB-pinne fra en liste, osv.

Linux Live USB Creator laster ned de nødvendige filene for deg.

 

Eller du kan bruke Unetbootin (som også er et Windows-verktøy) omtrent på samme måten, om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar

alt virker ganske greit, bortsett fra at jeg ikke får til patenedmagic. jeg tvinges til å laste ned "Unetbootin", og her blir jeg helt lost. virker som jeg liksom skulle valgt patenedmagic herfra?

Endret av Hårek
Fjernet unødvendig sitering av innlegget over
Lenke til kommentar

fikk det til nå, takk likevel :)

lista ser da slik ut:

så du mener at jeg burde:

1) koble ut alle HDD unntatt SSD'n.

2)bruk PartedMagic eller GPartEd til å slette alle partisoner på SSD'en.

3) reinstallere windows på SSD.

4) koble tilbake de andre HDD

Endret av Hårek
Fjernet unødvendig sitering av innlegget over
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...