Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk 2013 10.trinn.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du skrive novelle? Denne er veldig smart å bruke! :)

 

Er det ikke mulig å få alle sånne ting på fremsiden? Sittter ikke på min pc nå, så tar en stund og bla tilbake for å finne alt som postes her når jeg kommer hjem. Uansett tusen takk for dere deler, hjalp meg veldig idag. Blir deilig med 6 dager fri imorgen :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et lite tips til å se over nynorsken (evt. bokmål) deres er å bruke søkefunksjonen i Word til å søke etter generelle endelser og ord på bokmål for å sjekke om du har skrevet det feil;

- -lig (endelsen)

- jeg (eg)

- ikke (ikkje)

- hun (ho)

- man (han/ho/ein)

- hv (starten på ord som f.eks. hva o.l.)

- en (skal være ein)

- et (skal være eit)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så mye på så kort tid? Føler meg dum med kun 1000 ord......... Daym, føler jeg skrev lite :p

 

På hovedmålstentamen satt jeg til 13.15 eller noe sånn og skrev 710 ord. Følte det gikk mye bedre da enn idag, får jeg 4 er jeg fornøyd. :)

 

Hadde lærerene skrudd av ordbok på pcene idag? Fikk ikke opp 1 rød eller grønn strek.

Lenke til kommentar

På hovedmålstentamen satt jeg til 13.15 eller noe sånn og skrev 710 ord. Følte det gikk mye bedre da enn idag, får jeg 4 er jeg fornøyd. :)

 

Hadde lærerene skrudd av ordbok på pcene idag? Fikk ikke opp 1 rød eller grønn strek.

Fikk opp det jeg på ett engelsk etternavn, vi fikk ikke bruke Clue e.l though
Lenke til kommentar

Er det ikke mulig å få alle sånne ting på fremsiden? Sittter ikke på min pc nå, så tar en stund og bla tilbake for å finne alt som postes her når jeg kommer hjem. Uansett tusen takk for dere deler, hjalp meg veldig idag. Blir deilig med 6 dager fri imorgen :tease:

 

Skriv til meg privat når du er på pcen da:) Så sender jeg det til der der:)

Lenke til kommentar

Har alltid fått beskjed om at jeg må bruke mer e endinger istedenfor a endinger på nynorsk, hvordan styrere dere dette?

 

Et – endelse = a-verb

Kastet: Kasta, Kastar, kasta, har kasta

Hoppet: Hoppa, hoppar, hoppa, har hoppa

 

Andre endelser = e-verb (Bøyes som på bokmål)

Mente: Meine, meiner, meinte, har meint

 

Nå-verb (Bøyes som på bokmål)

Å nå – Når – Nådde – Har nådd

Å bu – bur – budde – Har budd

Lenke til kommentar

Vi gikk gjennom punkt på skolen som er et must å kunne. Hvis man ikke behersker disse så faller man veldig lett på karakterskalaen som conolo sa. Husker noen punkter som ikke er vanskelig som til og med de dårligste i nynorsk kan beherske ved litt øving:

1. Bruk ALLTID eg. Ellers viktig å skrive ho/dei/dykk - > listen fortsetter

2. Ikkje alltid husk j'en

3. være blir til vere, vore - har vore/vori

4. Kva/kven/kvifor/korleis/kor/kvit, altså IKKE hv ord

5. Kunne enkelte ord som kjærleik, heim, veg. Husk i nynorsk, hvis du ser et ord som slutter på -som, -het, -else (husker ikke direkte flere, men bare si ifra :) ) så må det blinke en lampe i hodet. Disse endingene brukes ikke.

6. Bøyningsreglene som man lett finner på internett eller i norsk boken.

En fin regel når det kommer til ''a-verb'' er at dersom verbet man bøyer slutter på -et på bokmåler det alltid a-verb. For eksempel kastet - kastar - kasta - har kasta

 

***Legg merke til at dette er kun punkter jeg husker vi gikk gjennom. Det er helt sikkert flere. Dersom du kommer på flere, bare si ifra! :)

 

Lykke til!

 

EDIT: Aller beste man kan gjøre er å lese nynorsk tekster. Det gjorde jeg under ulike tentamener og det er utrolig hva jeg husket fra disse tekstene :)

Endret av Nicida
Lenke til kommentar

Kom akkurat på at jeg glemte å skrive overskrift på dagens hovudmåleksamen.. Tror dere sensor trekker mye ned..?

 

 

 

Preferences

 

 

§

1

2

3

4

5

6

7

8

9

0

-

=

Backspace

 

Tab

q

w

e

r

t

y

u

i

o

p

[

]

 

 

Return

 

 

capslock

a

s

d

f

g

h

j

k

l

;

'

\

 

shift

`

z

x

c

v

b

n

m

,

.

/

shift

 

 

 

English

 

 

 

 

Deutsch

 

 

Español

 

 

Français

 

 

Italiano

 

 

Português

 

 

Русский

 

alt

 

alt

 

 

 

 

Preferences

Endret av Mal1e97
Lenke til kommentar

HEI ALLE SAMMEN :) takk for utrolig utrolig mye hjelp!!!

 

men jeg har en regen til nynorsken i morgen jeg vil dele! :D

 

det er forskjellen på DE/DYKK!! lærte meg den i dag, og den var GENIAL :dremel::eek:

 

Vi bruker DE hvis det passer å sette inn DU i setningen og

vi bruker DYKK hvis det passer å sette inn DEG i setningen

 

eksempel DE/DYKK var ikkje på kino igår. Her passer det å sette inn DU var ikkje på kino igår.

derfor blir det DE! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...