Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matematikk 2013 (10. trinn)


Anbefalte innlegg

Bare et lite spørsmål, kan man egentlig bare sette inn cm og sånt midt i en ligning? Da har du på en måte *ukjente* verdier på begge sidene av likhetstegnet: x på venstre side, og cm på høyre side

 

I følge faglærer skal det ikke være nødvendig å sette inn benevning(er) i likninger. Personlig mener jeg at det bare ser ustrukturert ut. Likevel må du ikke glemme å skrive det endelige svaret med benevningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener 2,3 cm*2=4,6?

 

Men ble ikke svaret 2,3 cm?

 

Svaret ble ikke 2,3 cm. 2,3 cm er r. Siden det er 30, 60, 90 - trekant, skal hypotenusen (OB) være dobbel så lang som den korteste kateten r. Med utregningen finner du r. Det er 2,3cm. r må du multiplisere med 2 slik at du får det dobbelte. På den måten blir OB (hypotenusen) 4,6cm

Lenke til kommentar

Kan du skrive opp fremgangsmåten nøyaktig steg for steg?

Hvordan vet du at det er en 30,60 og 90 graders trekant? Det står jo ingenting om det. Bare at vinkelen nede på grunnlinja er 90 grader på midten

 

Som det er mulig å se, er sirkelen i trekanten delt inn såkalte sekter. Det er seks sekter. Total grader er 360. Dersom du dividerer 360 grader på seks (antall sekter) ser du at hver vinkel er 60 grader. Allerede ser du en 90 grader. 90+60+30 = 180. Der har du det.

Lenke til kommentar

Nytt problem:

Vi bruker likningsreglene på en formel

Slike oppgaver har jeg slitt med å forstå i en laaaang stund, noe som er dumt da de er nokså sentrale å få. Noen som kan gi en god forklaring/hvordan man regner/finner ut dette? Hadde vært utrolig fint! :) Kan godt ta utganspunkt i oppgaven:

Formelen for arealet av et trapes er

A= (a+b) * h / 2

 

Finn en formel for den ene siden a, uttrykt ved A, b og h.

Endret av Nicida
Lenke til kommentar

Jeg var på et matteeksamenskurs på tirsdag( da visste jeg jo ikke hva jeg ville komme opp i) og da sa en lærer, som skal være sensor i år at alle som kommer opp i matte må lese eksamenens-veiledningen til matte, og at man må spørre eksamensveilederen sin om dette. En annen lærer sa også en rekke ting en elev må gjøre for å få sekser. Tenkte å poste det, da det var en sensor som sa det. Dette er for de som satser på høyeste karakter:

 

1: En sekserelev begrunner alle svarene sine hvis oppgaven kan ha flere svaralternativer.

 

2: En sekserelev skriver alltid begrunnelse på del 1, selv om oppgaven ikke sier at man skal det.

 

3: En sekserelev kommuniserer og skriver framgangsmåte, slik at sensor kan følge denne framgangsmåten.

 

4: En sekserelev skriver alltid to svaralternativer på samme oppgave, selv om oppgaven ikke sier noe om dette.

 

5: En sekserelev har en svært ryddig struktur.

 

6: En sekserelev har aldri dårlig tid på matteeksamen.

 

7: En sekserelev leser igjennom og leverer uten slurvefeil.

 

8: En sekserelev avrunder ikke før h*n har fått svaret, og begrunner også hvorfor h*n ikke avrunder tidligere.

 

9: En sekserelev vurderer om svaret er realistisk i forhold til oppgaven og prøver en annen regnemetode for å se om det svaret er riktig.

 

10: En sekserelev kan se at oppgaven kan løses på forskjellige måter( for eksempel problemløsning) og velger av den grunn ikke den vanskeligste regnemåten som for eksempel to ukjente, men begrunner hvorfor h*n valgte den enkleste. Dette fører til at seksereleven får mer tid til de krevende oppgavene på eksamen.

 

Her er det jo også noen gode tips, men tenkte kanskje det ville være interessant for de som satser høyt, å vite hva en mulig sensor legger vekt på. :)

 

 

Bare sitter å leser litt i forumet her nå, og stusset litt på punkt 2. I eksamensveiledningen står det jo presisert at ved kortsvartoppgaver skal kun svaret stå. Blir det ikke litt rart og sitte å begrunne og slik da?

Lenke til kommentar

Ja, det var vel svaret som ble 2,3 cm.

 

Svaret ble ikke 2,3 cm. 2,3 cm er r. Siden det er 30, 60, 90 - trekant, skal hypotenusen (OB) være dobbel så lang som den korteste kateten r. Med utregningen finner du r. Det er 2,3cm. R må du multiplisere med 2 slik at du får det dobbelte. På den måten blir OB (hypotenusen) 4,6cm. Understreker i gjen at 2,3 er r (korteste katet). Vi er ute etter BO (hypotenusen). 2,3*2 = 4,6. Svaret er dermed 4,6 cm...

Lenke til kommentar

 

 

Som det er mulig å se, er sirkelen i trekanten delt inn såkalte sekter. Det er seks sekter. Total grader er 360. Dersom du dividerer 360 grader på seks (antall sekter) ser du at hver vinkel er 60 grader. Allerede ser du en 90 grader. 90+60+30 = 180. Der har du det.

Takk for hjelp med OB oppgaven alle sammen! Når det gjelder trekanten kan vi ikke vite at det er en 30, 60, 90 trekant. Vi kan anta det, men ikke bruke det til å regne desverre. Har bommet på dette på en oppgave før.

Lenke til kommentar

Takk for hjelp med OB oppgaven alle sammen! Når det gjelder trekanten kan vi ikke vite at det er en 30, 60, 90 trekant. Vi kan anta det, men ikke bruke det til å regne desverre. Har bommet på dette på en oppgave før.

 

Hvis man klarer å begrunne at det er en 30, 60 90-trekant så er det lov til å bruke, er jeg blitt fortalt. Mange eksamensoppgaver er bygget opp slik at vi må regne med 30, 60, 90-trekantene.

 

Kontrollere at du kan det som du hadde feil på? :D

 

Hehe, already done :p Har sittet inne i det fantastiske været hele helgen og gjort eksamensoppgaver!

Lenke til kommentar

Bare sitter å leser litt i forumet her nå, og stusset litt på punkt 2. I eksamensveiledningen står det jo presisert at ved kortsvartoppgaver skal kun svaret stå. Blir det ikke litt rart og sitte å begrunne og slik da?

 

Tror du at vi må gjøre alle disse punktene for å få best mulig karakter?

 

Jeg synes mange av punktene så litt spesielle ut. Har sett endel på fasitene på eksamensoppgavene, og de har ikke nevnt noe om dette. Faglærer har heller ikke sagt til oss at dette må vi tenke på for å få 6er. Vi er cirka 4 6er-kandidater i klassen så trodde at det var viktig.

 

Forøvrig, andre enn meg som er irritert over at på noen oppgaver må du løse det på den og den måten, selv om man kan få riktig svar for en annen måte. Synes det er litt idiotisk at bare en løsningsmåte er riktig på noen oppgaver, til tross for at du har tenkt på en annen måte.

Lenke til kommentar

Forresten, skal dere andre ha med minnepenn på eksamen?

På skolen vår får alle sammen en egen data som vi skal bruke til exel og geogebra. Vi kunne også legge inn internettsider, og filer inn på en minnepenn. Jeg spurte, og læreren tvilte litt, men sa ja. Ettersom det ikke sto noe presisert om dette i veiledningen. Så anbefaler dere andre å legge filer inn på minnepenn, i stedet for hundrevis av utskrifter!

Lenke til kommentar

Forresten, skal dere andre ha med minnepenn på eksamen?

På skolen vår får alle sammen en egen data som vi skal bruke til exel og geogebra. Vi kunne også legge inn internettsider, og filer inn på en minnepenn. Jeg spurte, og læreren tvilte litt, men sa ja. Ettersom det ikke sto noe presisert om dette i veiledningen. Så anbefaler dere andre å legge filer inn på minnepenn, i stedet for hundrevis av utskrifter!

 

Læreren sa noe om at det var lov for oss og. Har egentlig ikke tenkt noe videre på om at jeg skal ta med. Tenker du bare på nettsider som hjelper deg på excel, eller alle salgs oppgaver?

Endret av TurboHarald
Lenke til kommentar

Bare sitter å leser litt i forumet her nå, og stusset litt på punkt 2. I eksamensveiledningen står det jo presisert at ved kortsvartoppgaver skal kun svaret stå. Blir det ikke litt rart og sitte å begrunne og slik da?

 

Jeg skrev bare det en som er mattesensor i år sa. Han sa at den han ga sekser til i fjor( 1 av 150) begrunnet svaret på del 1 fordi svaret kan regnes ut på flere måter. Du er ikke den eneste som stusset over det. Det gjorde jeg også :)

Lenke til kommentar

 

 

Hvis man klarer å begrunne at det er en 30, 60 90-trekant så er det lov til å bruke, er jeg blitt fortalt. Mange eksamensoppgaver er bygget opp slik at vi må regne med 30, 60, 90-trekantene.

 

Er usikker, men hvis du er blitt fortalt dette er det nok rett! :D

Lenke til kommentar

Svaret ble ikke 2,3 cm. 2,3 cm er r. Siden det er 30, 60, 90 - trekant, skal hypotenusen (OB) være dobbel så lang som den korteste kateten r. Med utregningen finner du r. Det er 2,3cm. R må du multiplisere med 2 slik at du får det dobbelte. På den måten blir OB (hypotenusen) 4,6cm. Understreker i gjen at 2,3 er r (korteste katet). Vi er ute etter BO (hypotenusen). 2,3*2 = 4,6. Svaret er dermed 4,6 cm...

 

Men hvis du regner ut svaret med formlikhet så vil hypotenusen av den lille trekanten, bli 2,3 cm som også er lengde OB.

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar

Jeg skrev bare det en som er mattesensor i år sa. Han sa at den han ga sekser til i fjor( 1 av 150) begrunnet svaret på del 1 fordi svaret kan regnes ut på flere måter. Du er ikke den eneste som stusset over det. Det gjorde jeg også :)

 

Ok, men man trenger bare å begrunne de litt mer "åpne" oppgavene da, alstå? Ikke regneoppgavene hvor de er ute etter ett bestemt svar.

Lenke til kommentar

Ok, men man trenger bare å begrunne de litt mer "åpne" oppgavene da, alstå? Ikke regneoppgavene hvor de er ute etter ett bestemt svar.

 

For å være ærlig, så aner jeg ikke :), men hvis det for eksempel er en oppgave som den med en sirkel i en trekant, så hadde jeg nok begrunnet :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...