Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Større nettverk i nytt hus.


Anbefalte innlegg

Driver å legger siste hånd på planene om å bygge nytt hus. En av de store fordelene med dette er at jeg får lagt infrastrukturen til et nettverk skjult i vegger og tak.

Planen er som følger:

I det som blir et teknisk rom vil det bli installert et patchepanel hvor kobling opp mot de ulike punktene foretas (20 - 25 punkt). Jeg kommer til å kjøre internett via adsl eller SDSL antagelig fra Nextgentel (det er mange å velge blant).

Min begrensede nettverkskunnskap tilsier da følgende:

Jeg får et modem fra ADSL leverandør, jeg må ha en større router for nettverket og jeg bør antagelig også vurdere en hardware firewall. I tillegg til alt dette så har jeg også ønske om trådløs oppkobling rundt om i huset for de bærbare maskinene.

Det vil bli to servere i det tekniske romet, en filserver og en internett/web server.

 

SÅ kommer de store spørsmålene:

Hvordan bør dette kobles opp og er det andre løsninger som bør/må vurderes i denne sammenheng ?

Er det et greit alternativ å ha software firewall i internettserveren ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ikke trenge noen ekstra ruter enn den som kommer med Ngt. Den fikser flere PC er enn du klarer å få plass til (om det ikke er et h3lvetes stort hus). Skal greit klare over 100 Pc'er.

Det er en innebygd firewall i Ngt ruteren. Jeg har i praksis minst 1 datamaskin på hele tiden, og kjører ikke noen ekstra hardware-firewall. Jeg bruker ZoneAlarm som software fiewall og er fornøyd med det. Jeg vet ikke ikke om noe liknende program til linux om det er aktuelt, men vil tvile på at det skal være noe problem å finne et slikt program.

Husk å ha litt plass rundt kablene, slik at du seinere har muligheten til å trekke minst 1 kabel ved siden av den du har trukket. De kablene du trekker nå bør helst trekkes så "rett" som mulig. Med det mener jeg at man mister linjekvalitet om man bøyer de mye. Om du skal "svinge" de så prøv å lag buen litt slak. Minst kabel av kategorien Cat 5e. Om du må legge de over et litt lengre strekk med en del bøyer på ville jeg kansje vurdert Cat6. Da er sansynligheten mye større for at du vil kunne oppgradere til 1Gb LAN om det noen gang blir aktuelt. Offesielt er det bare Cat 6 som offesielt støtter 1gb (så vidt jeg husker) men Cat5e pleier å klare det fint.

Lenke til kommentar
på veggen rundt om i huset kan du sette opp slike bokser:

Slik eller slik.

 

Nei, ikke bruk disse. Bruk heller innfelte kontakter, de er mye mer anonyme. I kontor osv. bør du vurdere å installere doble kontakter allerede.

 

Hvis du skal ha 20-25 kontakter bør du vurdere å merke alle kontaktene på en eller annen måte. Da blir det mye enklere hvis du skal trekke nye kabler, kabelbrudd osv.

 

Og når du først er i gang bør du bruke minst Cat6 kabel. Denne vil helt sikkert kunne takle GbLAN, noe som jo sikkert blir aktuelt i fremtiden.

Lenke til kommentar

Det aller første du må velge, er om du vil ha trådløst nett, fastnett eller en kombinasjon av disse.

 

Velger du trådløst nett trenger du ikke tenke på kabler i veggene i det hele tatt, bortsett fra inntaket til huset. Da kobler du tilkoblinga rett i routeren og fra routeren setter du opp en basestasjon (trådløs hub/switch om du vil) og kjører trådløst hele huset gjennom, rekkevidden skal være grei så lenge du ikke bor i en gymsal med blyvegger mellom rommene. ;)

Verdt å merke seg er at hastigheten er ganske begrenset på WLAN kontra fastnett (54Mbps er vel høyeste teoretisk hastighet trådløst nå tilgjengelig for allmenheten).

 

Legger du opp fastnett bør du ha en lett tilgjengelig RJ45-kontakt i hvert rom du kan tenke deg at du muligens kan ha en datamaskin, så slipper du banne over at du ikke la opp kontakt i et rom der du faktisk fikk bruk for det likevel. ;)

 

Ved å kombinere trådløst og fastnett har du mange muligheter, og hva du ender opp med kan skreddersys etter dine ønsker. Da anbefaler jeg å ta kontakt med f.eks. Bravida eller en nettverks-spesialist av noe slag, be vedkommende ta en titt på huset ditt og gi deg en liten oversikt over hva slags muligheter du har. :shrug:

 

Vanskelig å svare noe fornuftig elle konkret siden man ikke vet hvordan huset ser ut og hva slags planer du har ellers i huset bortsett fra det tekniske rommet. ;)

Ellers, software-firewalls er ganske greie og bestiller du NGT-linje så tror jeg det kommer alt-i-ett på routeren. Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Skal du først bygge nytt hus vil jeg anbefale noen å gjøre kablingsjobben for deg. Tar du det samtidig med at elektrikkern drar opp strøm så koster det deg minimalt ekstra. Trekk opp 2 kabler med en gang. Koster deg så mye kabelen koster, skal du trekke opp i ettertid går det fort penger.

Trådløst er fint, men det duger ikke til noe særlig trafikk.

Firewall er det ikke mye bruk for med NATing, da holder den som følger med routern til ngt.

Veldig greit å samle alt i ett, prøv å få telefonlinja di inn på samme rom så kan du bruke de "extra" kontaktene du får til telefon. Sett også av penger til et skap og trekke alle kabla inn i. Det lønner seg, uansett så blir prisforskjellen her bare snakk om promiller i forhold til den totale kostnaden. Dra heller 20 kabler for mye enn 1 for lite. De 20 extra koster deg ikke mye mer enn den ene vil koste deg i ettertid.

En anna ting som også kan være greit å få i samme rommet som alt nettverket og telefonen er sikringsskapet. Desto mer du samler på ett sted desto lettere og mer oversiktlig blir det.

Lenke til kommentar

Ser mange her anbefaler å droppe firewall siden du får med router fra f.eks. ngt. Dette er IKKE en firewall. Greit, den sperrer/skjuler porter for omverdenen, men der stopper funksjonaliteten. En skikkelig firewall kan gjøere så mye mer.

Egen maskin til barna? Lyst til å sperre hva de har tilgang til? Prøv det med netopia'n til ngt du...

Satser du på et profft hjemmenett med full pakke så synes jeg en skikkelig dedikert firewall er grei å ha.

 

Ellers er jeg enig i å trekke opp flere kabler enn du tror du trenger. Smart å tenke på framtiden både med tanke på antall koblingspunkter, kapasitet på kablene og muligheter for flere kabler i kabelgangen.

 

Når det gjelder kabel eller trådløst så ville jeg satse på kabel "backbone" til alle rom. Avhengig av storleiken på huset/hagen så kan du sette opp ett eller flere trådløse aksesspunkter. Disse kobler du bare på backbone-nettverket ditt, så dette er ikke noe du trenger å bekymre deg for enda. Start med ett aksesspunkt midt i huset og se hvordan dekningen er. Er den god nok så er det bra, hbis ikke så er det bare å handle inn et til.

Sitter selv med en kombinasjon hjemme (leilighet på 77 kvadrat 3 roms). Bruker trådløst til sofsurfing (som nå) og kabel til resten. Har kun uttak på kontoret og i stua. Har full trådløs dekning, men angrer litt på at jeg ikke at opp kabel til soverom og kjøkken.

 

Rent om inndeling av nettverket:

Del opp nettverket ditt i flere segmenter. Hold webserveren på ett segment. Trafikken til og fra denne har ingenting med hjemmenettverket å gjøre.

Resten av det private nettet kan godt kjøres som ett helt segment, men del det gjerne opp hvis det er to eller flere aktive brukermiljøer - kontor mot barnerom f.eks

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...