Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tjenestereise VS rutinemessig fast tjenesteoppdrag


knut71

Anbefalte innlegg

Jeg reiser av og til rundt til forskjellige kunder og reparerer / gir opplæring / monterer ting.

 

Jeg setter meg alltid på ett fly og reiser en eller annen plass og er vekke hele dagen. Noen dager er korte, andre dager varer ganske lenge.

 

Jeg reiser aldri om og om igjen til samme plass og gjentar de samme tingene.

 

Men å reise rundt omkring er en ting som hører med til jobben og det må vel kunne sees på som rutine å reise.

 

Jeg har vel om lag 30-40 dagsturer i løpet av ett år + en del jobber der jeg er borte mange dager. (men det er dagsturene jeg undres over hva begrep de faller inn-under)

 

Vi bruker statens satser som fasit hos oss.

Er jeg på tjenestereise eller rutinemessig tjenesteoppdrag.

 

 

 

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/tema/lonns-_og_personalpolitikk/statens_reiseregulativ/ofte-stilte-sporsmal.html?id=712527#10

 

Under Temaet "Spørsmål om kostgodtgjørelse"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uhm, jeg synes linken du oppgir forklarer dette ganske bra i forhold til beskrivelsen din:

 

 

Det er et Rutinemessig fast tjenesteoppdrag når følgende tre kriterier for reisen er oppfylt samtidig:

 

1) reisen må være rutinemessig,

- 30-40 ganger i året må anses rutinemessig.

 

2) det må utføres ordinært arbeid

- Selv om du ikke utfører nøyaktig samme jobben hver gang så er det ordinært arbeid om arbeidet ditt er å fikse ting etc.

 

3) reisen krever ikke spesiell godkjenning.

- Antar du ikke går gjennom noen omfattende godkjenningsprosess hver gang du reiser?

Lenke til kommentar

Jeg leser punkt 1 litt annerledes og sikkert feil og er grunnen til at jeg undres.

Som å ha en regelmessig fast agenda,

 

F,eks

Reise hver tirsdag til firma A og plugge inn testapparat lese av verdier, ha det faste opplysningsmøtet med arbeiderne å så reise til 7-eleven å kjøpe bolle og kaffe og så reise hjem igjen.

 

 

Punkt 2 er helt ubrukelig slik jeg ser det.

Man gjør jobben sin når man er på jobb enten her eller der og om fagfeltet er superbredde på eller smalere en smalt :-)

Kan kun slå inn viss man reiser til en plass og man i praksis ikke aner hva man driver på med.

 

 

Så egentlig kan man vel bare si at antall reiser er det som betyr noe ?

Man er rutinert på å reise så da er det rutinemessig tjenesteopdrag når man reiser.

Lenke til kommentar

Poenget med særavtalen om rutinemessig faste tjenesteoppdrag er å regulere de forholdene som ikke faller inn under særavtalen for reiser innenlands for statens regning.

 

Dersom reisen er av en 'fast karakter' vil den falle utenfor særavtalen for reiser. Et vurderingsmoment i fast karakter er om man trenger godkjenning før man reiser. Trenger man godkjenning for hver reise er det ikke fast eller rutinemessig reisevirksomhet.

 

Det er ikke et vilkår at man har samme reisemål hver gang eller en fast agenda for hvor man skal. Spørsmålet man vurderer etter punkt 1 er hvorvidt reisevirksomheten er av en så fastlagt karakter at den er en sentral del av din arbeidshverdag. Forutsigbarhet, hvorvidt reisevirksomheten er inntatt i selve arbeidskontrakten, er eksempler på andre momenter som må tas i betraktning.

 

Jeg heller mot at 30-40 dagsturer i året, noe som tilsvarer litt under én reise hver arbeidsuke hele året, må regnes som rutinemessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...