Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Utforming av undersøkelse om sosial status


Anbefalte innlegg

Jeg har fått i oppgave i sosiologi å lage en undersøkelse om sosial status. Denne undersøkelsen skal ikke være en fullt gjennomført undersøkelse, men jeg skal lage spørsmålene slik at min kunnskap om sosial status kommer frem i tillegg til kunnskapen jeg nevner muntlig under presentasjonen av undersøkelsen.

 

Jeg har lagd meg en problemstilling jeg skal avkrefte/bekrefte: Sosial status er for mennesker i alderen 30-60 år å mestre livets multitasking. (I multitasking menes det å ha et "perfekt balansert liv" med god utdanning, bra jobb, veloppdragne og aktive barn, kreativt hjem, aktiv fritid osv osv.)

 

Problemet mitt er at jeg sliter med å finne spørsmål som ikke skal føre til at den som skal svare automatisk svarer det som føles "best". Så er det noen som har gode idéer til hvordan jeg kan utforme undersøkelsen for å avkrefte eller bekrefte min problemstilling?

Alle tanker og idéer, til og med nye problemstillinger, er til hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ingen erfaring iheletatt når det kommer til dette.

 

Men hva med å spørre samme spørsmålet 2 ganger, bare at første gangen spørr du hva dem ønsker, neste gang hva dem praktiserer?

 

f.esk:

 

Hvor mange timer i uken ønsker du å trene?

Hvor mange timer i uken bruker du på trening?

 

Da får dem "lekt tøffe" på første spørsmålet, også blir kansje mere seriøst andre spørsmål.

Hvis det er en lang spørre undersøkelse går det jo ann med kontroll spørsmål stilt på forskjellige måter.

 

f.esk:

 

Spørsmål 1:

Hvor mange ganger trener du i uken?

Spørsmål 40:

Pr.måned hvor mange ganger trener du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...