Gå til innhold

[Løst] Skal kjøpe min første stasjonær, hjelp!


Anbefalte innlegg

Du kjøper et veldig stor tårn til ganske lite hardware.

Det er ingen problem da, men du trenger ikke så mye plass.

 

På en 27 tommer føles det veldig lite med bare HD oppløsning, de fleste gode 27 tommerene har 1440p oppløsning i dag.

 

Skal ha et "bigtower" med plass til fremtiden :p

 

Skal vurdere 24" 120Hz til Benq istedet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig. Har Dominator Platinum selv så vet hva han snakker om. Hvorfor ikke noe Corsair Vengeance LP? Koster 800,- kr for 16GB og det holder plenty.

 

2x 8 gb brikker passer meg fint, da kan jeg senere kjøpe så jeg har 32gb. (Hvis det skulle være behov for det)

 

Hvis man er opptatt av LED lys på RAM'en, kan man jo likegodt gjøre som meg og bare lyse opp hele dritn? :tease: (Kjøpe NZXT LED lys)

 

Hvilken LED farge tror dere er best til stryker kabinettet btw? Den har jo allerede 2 blåe vifter. Er det da teit med røde LED lys? Burde jeg gå for hvitt eller blått? Eller er det bare tøft med forskjellig lys?

Lenke til kommentar

Satt sammen en liste til deg jeg og :)

 

http://www.komplett....74-A662C808336A

 

-670 så og si like god ytelse som 680, men billigere, directCU 2 OC kortet, er stille og fint.

- 120hz 24" dyr ja, men nå kan du nyte de fps ene du faktisk får over 60 med dette oppsettet

-god strømforsyning som holder til nåværende oppsett og hvis du skal kjøre sli en gang i framtiden (hvis du skal ha noe bedre ta en titt på ax serien til corsair..

-enkelt og stilrent kabienett, mange som liker det godt.

-i5 prossesor, ikke nødvendig med i7 hvis formålet med pc'n er gaming og ikke tung foto/bilde -redigering

-Nok minne til gaming, med god hastighet. Dominator minnet ser kulere ut, men koster mer enn det smaker

-Bra hk, med oc genie gjør slik at du kan klokke lettere, samt har innebyg fan controll osv

-Rask og god SSD til windowns osv

-Rask og god HDD til filmer osv osv

 

Takk for svar :)

 

Jeg trenger personlig ikke så mye SSD. Skal bare ha ett OS, drivere og 2-3 spill på den. Er ikke 120gb nok til dette?

Lenke til kommentar

Vel, utifra min erfaring så er 120gig noe knapt, greit nok det holder til windows.. Men skal du f.x ha bf3 osv på denne og blir det fort veldig fullt, og da går det utover ytelse til disken. Det er ikke snakk om så veldig stor forkjell i pris, så jeg hadde nok valgt 256. (jeg bytter fra 128, og har 2 kompiser som har gjort akkurat det samme)

Lenke til kommentar

Det er ikke noe vits å installere spillene på SSD, det eneste du oppnår er at loading screens går raskere. Kjøp 120gb og ha OS på denne, og spill på en annen disk. Platinum brikkene er svindyre, men det er med på å løfte helheten når bygget er ferdig, om du er like nøye som meg på hvordan det ser ut.

Endret av k1mzor
Lenke til kommentar

Visst er det vits å installere spillene på SSD...

Loading tiden på Planetside går for meg ned med 40 sekunder når man starter opp spillet

Samsung 256GB SSD vs. Seagate Barracuda i RAID0.

 

Ville for all del kjøpt 250GB SSD.

Første SSD størrelsen hvor man ikke irriterer seg over lite plass.

 

edit:

forslaget ligger jo også under maksbudsjett til trådstarter,

å legge 500-1000kr mer i SSD får du virkelig uttelling for.

Endret av radivx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du har tid til å vente en måneds tid er det kanskje en idé å vente på nvidia's 700 serie og eventuelt haswell (cpu) som kommer til sommeren. Hvis ikke så vill nok en 3570k klare seg fint, 3770k er på grensen til sløsing hvis den kun skal brukes til spill.

Lenke til kommentar

*Poke*

Hvilken LED farge tror dere er best til stryker kabinettet btw? Den har jo allerede 2 vifter med blå LED lys. Er det da teit med røde LED lys? Burde jeg gå for hvitt eller blått? Eller er det bare tøft med forskjellig lys?

*Poke*

 

Hvordan er det med hovedkort i forhold til klokking btw? :hmm:

Har hovedkortet jeg har valgt et brukervennlig BIOS for klokking, eller burde jeg investere i et ASUS kort istedet?

 

Noe som dette?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=748566

 

eller dette?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=755663

Lenke til kommentar

Om du har tid til å vente en måneds tid er det kanskje en idé å vente på nvidia's 700 serie og eventuelt haswell (cpu) som kommer til sommeren. Hvis ikke så vill nok en 3570k klare seg fint, 3770k er på grensen til sløsing hvis den kun skal brukes til spill.

 

Tenkte at dette skulle være et sommer prosjekt ja... så har mer enn tid til å vente :p

 

Mener du at jeg skal kjøpe haswell og 700-serien, eller mener du at de andre komponentene synker i pris grunnet de nye modellene?

Lenke til kommentar

Tenkte at dette skulle være et sommer prosjekt ja... så har mer enn tid til å vente :p

 

Mener du at jeg skal kjøpe haswell og 700-serien, eller mener du at de andre komponentene synker i pris grunnet de nye modellene?

 

Ville nok selv gått for Haswell og 700 serien om jeg skulle bygget ny, Sandy bridge sank ikke noe særlig i pris når Ivy kom så blir vell det samme med Haswell.

 

http://videocardz.com/41336/nvidia-geforce-gtx-780-features-gk110-300-gpu

 

Som du ser så forventes 770 til å være samme brikke som 680 og blir nok rundt samme performance til billigere penge. Eller gå får 780 kortet som har samme type brikke som Titan og bedre ytelse enn 770. Er også verdt å nevne at disse kortene bruker samme kjøler(vifte) som titan, som er desidert mer stille enn 600 serien. Men er som sagt en del rykter her også, så må vell nesten vente å se.

Lenke til kommentar

2x 8 gb brikker passer meg fint, da kan jeg senere kjøpe så jeg har 32gb. (Hvis det skulle være behov for det)

 

Hvis man er opptatt av LED lys på RAM'en, kan man jo likegodt gjøre som meg og bare lyse opp hele dritn? :tease: (Kjøpe NZXT LED lys)

 

Hvilken LED farge tror dere er best til stryker kabinettet btw? Den har jo allerede 2 blåe vifter. Er det da teit med røde LED lys? Burde jeg gå for hvitt eller blått? Eller er det bare tøft med forskjellig lys?

http://www.dustinhom...ider_SiteSeeker har denne selv. Er ekstremt fornøyd så den er til å anbefale. Endret av xtyfoonx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville nok selv gått for Haswell og 700 serien om jeg skulle bygget ny, Sandy bridge sank ikke noe særlig i pris når Ivy kom så blir vell det samme med Haswell.

 

http://videocardz.co...s-gk110-300-gpu

 

Som du ser så forventes 770 til å være samme brikke som 680 og blir nok rundt samme performance til billigere penge. Eller gå får 780 kortet som har samme type brikke som Titan og bedre ytelse enn 770. Er også verdt å nevne at disse kortene bruker samme kjøler(vifte) som titan, som er desidert mer stille enn 600 serien. Men er som sagt en del rykter her også, så må vell nesten vente å se.

 

Ok, skal følge med når 700-serien kommer ^^

Lenke til kommentar
Trenger man virkelig Thunderbolt da?

Trenger og trenger. Det spørsmålet har mange svar, det er avhengig av hvem du spør. Spør du meg så svarer jeg "ja, jeg trenger det", men spørsmålet er om du trenger det.

 

Ser du for deg at du kommer til å kjøpe TB-disker i fremtiden? Vil du koble opp skjermer og bruke det integrerte skjermkortet? Er det viktig at maskinen er fremtidsrettet? Kan det tenkes at venner/familie kommer på besøk med TB-disker?

 

For mange ville svaret være nei, fordi USB 3.0 vil være et enklere og billigere alternativ i mange tilfeller. Thunderbolt er beregnet for mer kravsomme brukere og gir litt flere muligheter (gir direkte tilkobling til PCI-E-bussen).

 

 

Så for å svare kort, kanskje hvis hovedkortet er prisgunstig, men hvis du kan spare noen hundrelapper på å ta bort TB-muligheten så vil det kanskje lønne seg. Men prisen du har satt opp er 13,5 k, så er det verdt det å spare noen kroner? :)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Trenger og trenger. Det spørsmålet har mange svar, det er avhengig av hvem du spør. Spør du meg så svarer jeg "ja, jeg trenger det", men spørsmålet er om du trenger det.

Ser du for deg at du kommer til å kjøpe TB-disker i fremtiden? Vil du koble opp skjermer og bruke det integrerte skjermkortet? Er det viktig at maskinen er fremtidsrettet? Kan det tenkes at venner/familie kommer på besøk med TB-disker?

For mange ville svaret være nei, fordi USB 3.0 vil være et enklere og billigere alternativ i mange tilfeller. Thunderbolt er beregnet for mer kravsomme brukere og gir litt flere muligheter (gir direkte tilkobling til PCI-E-bussen).

 

Så for å svare kort, kanskje hvis hovedkortet er prisgunstig, men hvis du kan spare noen hundrelapper på å ta bort TB-muligheten så vil det kanskje lønne seg. Men prisen du har satt opp er 13,5 k, så er det verdt det å spare noen kroner?

 

Etter litt research har jeg konkludert med at Asus' Sabertooth er best for mitt bruk :)

http://www.komplett....aspx?sku=748566

 

Det ser originalt ut, det har mange smarte løsninger og det har ok klokkings BIOS...

Endret av Espen778
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...