Gå til innhold

[Løst] Skifte av booting harddisk


Anbefalte innlegg

Hei, har akkurat klonet en hdd over til min nye SSD (vet at det er optimalt med en restart), men så klarer jeg ikke å boote på SSD'en. HAr endret rekkefølgen i BIOS, prøvd å velge det med å ta den F12 menyen, har vært innpå diskbehandling og prøvd å tweeke noe der men jaa.. no luck.. Ender hver gang at den booter på den gamle HDD'en. HJELP??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke opprett flere tråder om det samme...ser du har laget to tråder allerede.

 

Uansett, hvordan klonet du diskene dine da? Hvilket program brukte du?

Hadde du f.eks brukt Acronis True Image ville du fått to indendiske disker, og skulle ikke hatt noe problem med å starte opp på SSD disken.

Men om du har valgt tilpasset kloning (så en annen tråd der du kun ønsket å klone Windows og ikke bruker filene dine) så kan du få slike problemer som nå.

 

Men greit å vite hvordan du klonet diskene dine først.

Lenke til kommentar

Takk for svarene! HAr brukt EaseUS Partition Master, men kan prøve igjen med Acronis True image?

 

Om det ikke går an å boote fra SSD'en vil den vel gå videre til neste media på listen. Er du sikker på at alt er i orden med SSD'en?

 

Den har bootet med en fresh windows en gang før eg bestemte meg for kloning så jeg regner med det

Lenke til kommentar

Men har du klonet diskene 100% eller har du valgt noe custom greier ved å velge mapper og filer du ønsket å klone?

Ikke noe vits i å bruke Acronis om det programmet du allerede bruker faktisk kan klone diskene 100%.

 

Følg rådet i den andre tråden din om å fjerne alle filer du ikke ønsker å klone fra disken først, for å så virkelig klone diskene etterpå.

Lenke til kommentar

Men har du klonet diskene 100% eller har du valgt noe custom greier ved å velge mapper og filer du ønsket å klone?

Ikke noe vits i å bruke Acronis om det programmet du allerede bruker faktisk kan klone diskene 100%.

 

Følg rådet i den andre tråden din om å fjerne alle filer du ikke ønsker å klone fra disken først, for å så virkelig klone diskene etterpå.

 

Klonet 100%, men det programmet stoler jeg ikke 100% å.. fordi prøvde å klone en harddisk i går med det og det funket ikke, da var det noe error piss når jeg skulle boote, så prøvde jeg med Acronis... og da funket det.

Jeg strippet ned innholdet i harddisken til 35GB før jeg klonet..

 

Tror jeg bare formaterer driten og prøver med Acronis. Men det kommer ikke opp noe error eller noenting, pcen bare skipper over den når den skal boote. Det står på den diskbehandling at SSD'en har status som: System, Aktiv, og primærpartisjon.

Endret av Rene015
Lenke til kommentar

Hvorfor bruke det andre programmet når det faktisk funket med Acronis når du først prøvde? :hmm:

 

Uansett, jeg bruker aldri noe annet enn Acronis og har gjort det i så mange år nå at jeg ikke husker når jeg byttet :D

 

Fordi fikk ikke opp alternativet om å ha sånn bokstav A: på den mååte velge F: og nedover... Og er litt veldig ryddig med sånt og ville at den skulle hete A:... så jeg kjekket det andre programmet og der fikk jeg det til...

Lenke til kommentar

Ville vel gjort det ja når det ikke andre fungerer...

 

Og bare et tips, ikke bruk A: som en diskbokstav til en harddisk. A: er liksom fortsatt bokstaven til den gamle diskettstasjonen, så du kan faktisk få problemer med ymse programmer.

 

C: er anbefalt og standard bokstav til harddisk og OS disk, men alt fra C: og utover fungerer fint.

Lenke til kommentar

Ville vel gjort det ja når det ikke andre fungerer...

 

Og bare et tips, ikke bruk A: som en diskbokstav til en harddisk. A: er liksom fortsatt bokstaven til den gamle diskettstasjonen, så du kan faktisk få problemer med ymse programmer.

 

C: er anbefalt og standard bokstav til harddisk og OS disk, men alt fra C: og utover fungerer fint.

 

Okidoki, takk for hjelpen :):dremel::tease::dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...