Gå til innhold

Får man kjøpt tomater fra San Marzano i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går ann å gro de andre steder også.. :p

 

Located close to the sea, in the valley of Mount Vesuvius (the only volcano in Europe to have erupted in this century), the area of San Marzano is blessed with the perfect ecosystem for growing tomatoes. The extraordinarily fertile volcanic soil—rich in nutritious minerals—and the sea-warmed climate combine together to form a superb environment for growing all kinds of produce—but especially tomatoes.

Det er dette jeg er ute etter...

Lenke til kommentar

Meny på Oasen i Fyllingsdalen selger Jacobs utvalgte tomater, og butikken navngir de som cherrytomater. Men etter å ha sett bilder av San Marzanotoater på nettet tror jeg faktisk at dette er samme arten. Jeg kjøpte noen, og de smaker omtrent slik det er beskrevet på nettet at San Marzanotomater skal smake. Du får ta turen og vurdere dem selv.

post-155910-0-03674600-1368294340_thumb.jpg

Lenke til kommentar

De så i hvert fall gode ut på bildet.

 

Jeg har uansett funnet mye på både Ebay og Amazon, så mulig jeg bare bestiller. Prisen kan imidlertid være ganske drøy, men så er det jo ikke hverdagstomater heller.

 

Det selges også billige frø, så om jeg finner meg noe vulkanjord så kan jeg dyrke mine egne!

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Meny på Oasen i Fyllingsdalen selger Jacobs utvalgte tomater, og butikken navngir de som cherrytomater. Men etter å ha sett bilder av San Marzanotoater på nettet tror jeg faktisk at dette er samme arten. Jeg kjøpte noen, og de smaker omtrent slik det er beskrevet på nettet at San Marzanotomater skal smake. Du får ta turen og vurdere dem selv.

 

Det der er bare vanlige cherrytomater.

 

Prøver du deg uansett litt frem med hele plommetomater på boks fra forskjellige fabrikanter så vil du nok finne en type som enten er like god eller ikke langt unna tomatene du snakker om.

 

Heston Blumenthal lagde en TV-episode om pizza for mange år siden og når han prøvde San Marzano-tomat i en sammenligningstest så sa han at den var god, men han hadde spist bedre tomater før.

Lenke til kommentar

Det der er bare vanlige cherrytomater.

 

Prøver du deg uansett litt frem med hele plommetomater på boks fra forskjellige fabrikanter så vil du nok finne en type som enten er like god eller ikke langt unna tomatene du snakker om.

 

Heston Blumenthal lagde en TV-episode om pizza for mange år siden og når han prøvde San Marzano-tomat i en sammenligningstest så sa han at den var god, men han hadde spist bedre tomater før.

Jeg har brukt oppskriften til Blumenthal for å lage pizzasaus, den er både enkel og veldig god. Kun tomater og salt.

 

Finn gode modne cherrytomater eller andre tomater med mye smak.

Flå dem. (Dypp i kokende vann først.)

Del dem og salt dem. (Du kan gjerne skrape ut innmaten og kun bruke den videre, og semitørke resten.)

Kok dem i trykkokeren i 15 min.

Kok inn til ønsket konsistens.

 

Dette er den beste pizzasausen jeg vet om. Ren, ærlig og intens tomatsmak.

 

K

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takker for svar! Dette virker jo supert.

 

Nå har jeg riktig nok fått med meg noen bokser hjem fra ferie, men jeg vil vel gå tom en gang.

 

Jeg har imidlertid ikke fått testet de ut ennå, så om jeg vil ha mer kommer jo så klar en på om forskjellen fra "vanlige" tomater er stor nok.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...