Gå til innhold

Sigma 30mm EX back fokus


Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte nettopp et Sigma 30mm f1.4 EX brukt til mitt Canon 60d. Litt håpløst når det ikke fokuserer skikkelig, slik at alle bilder blir litt "soft" hvis man ikke fokuserer manuelt. Er det noe annet enn å sende det inn til kalibrering (koster 1k+) man kan gjøre for å bedre fokuseringen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessverre har jo ikke 60D mikrojustering i huset, så da må det nok inn til justering. Hvis du har norsk kjøpskvittering på den får du nok dette på reklamasjon?

 

//LD

 

Dessverre så hadde ikke selgeren kvitteringen :(

Må vel bare justere med manuell fokus når jeg bruker de største blenderåpningene da.

Lenke til kommentar

Dette gjelder så godt som all optikk på store blendre, altså større enn f/2.0. Når man lar kameraet velge fokuspunkter vil nesten alltid ett av punktene treffe noe som er nærmere enn det man ønsker i fokus. Vanligvis betyr ikke dette noe, men på f/1.4 er det svært kritisk da fokusdybden er smalere enn 2 cm. Dette gjør at om nesetippen er i fokus så er ikke øynene i fokus, og fotografen må ta langt mer kontroll over fokuseringen selv. Det løses som regel ved å velge kun senterpunktet og sikte på øyeeplet til motivet, da pleier det å treffe.

Lenke til kommentar

Det har allerede kommet mange gode forslag på hva om kan være galt, men skal du komme videre må du nesten teste litt selv for å finne ut hva som faktisk er galt - eller ikke virker helt som du forventer.

 

Jeg ville startet med å sjekke om det er fokus shift som skaper problemet. Er det det som er problemet bør jo kameraet fokusere korrekt på største blender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...