Gå til innhold

Utejogging


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hva er en passende joggerunde ute for en som er kommet opp i 8km på mølla på 55min hvorav 5min er oppvarming og jeg har en pause midt i. ?

 

Er dette en god distanse for en på 28år? og er det en grei måte å trene kondisjon på ?

 

Hai!

 

Tredjemølle er mindre krevende enn å jogge ute/intervall. Jeg ville prøve meg fram ute, hvis du aldri har jogget ute. Start rolig med 3-4 km, rolig avslappet jogging. Går det bra tar du litt lenger neste gang. Men 55 min er mye for en relativ utrent person. 30 min er vanlig og allerede ganskje krevende hvis du løper naturlig interval. Langtrening er helt greit men for å forbedre kondis burde du løpe kortintervall. Lag deg en plan, det er mange gode forslag til treningsplaner på nettet.

Endret av Dr.Geek
Lenke til kommentar

Skal du bli god til å løpe burde du kombinere intervall med rolige langturer. I begynnelsen holder det med hard intervall én gang i uken, og gjerne 2 litt lengre turer. Så må du nesten se ut i fra det hva du skal gjøre videre. Forskjellige kropper responderer forskjellig. Noen tåler mer og hardere trening enn andre.

 

Selv har jeg gjort alt fra å trene hver dag, til å trene én gang i uken, i tillegg til å variere med intensiteten og varigheten. Det som fungerte best for meg var én knallhard intervall økt, én rooolig langtur og én rundt 95 % av maks tur (8 km) i uken. Trente jeg mer eller mindre, uteble fremgangen. Jeg trente da til bakkeløp, halvmaraton og maraton.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

tusen takk for svar :) , men jeg har funnet en fin runde med noen få bratte bakker, og runden er mye kortere enn jeg jogget på møllen, jeg løper denne på ca 15-20min, kan det være en god treningsrunde å løpe feks hver dag ?, blir såfall ganske sliten etter den bakken, for den er stupbratt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...