Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare jeg som synes det ser litt rart ut? Spesielt når man zoomer inn og ser på fjell/steiner. Det er i hvert annerledes enn hva jeg er vant med fra speilrefleksen. Vet ikke om det er Lightroom eller om X100s filene skal se slik ut?

Printscreen fra Lightroom uten noen endringer:

post-106424-0-00414800-1370169956_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Last opp en høyoppløselig versjon av bildet ditt med alle EXIF data så blir dte lettere å hjelpe.

Hvis ikke du har gjort det, så ta et bilde i RAW-format og konverter det til jpg uten redigering. Da fjerner vi muligheten for at "kameraet" har lagt på noen effekter etc.

EDIT:

Du kan ikke betrakte ett bilde når du zoomer inn over 100%. Bildet ditt vises her i 200% (2:1) og det er et dårlig utgangspunkt.

Endret av BjerkneZ
Skrevet

Men det er et klassisk eksempel på at Adobe enda ikke er blitt helt venn med X-trans-brikken til Fuji enda. I praksis er det nok ikke et kjempeproblem, men det kan kanskje være like greit å skyte i raw+jpeg frem til Adobe får fikset det. Det kan gå an å fremkalle raw-filene i Silkypix, som vistnok skal takle det bedre. Problemet er at Silkypix ikke er et spesielt godt program... :p

Skrevet

Er helst i landskapsbilder man kan se det. Blir ikke spesielt synlig før man zoomer inn til 100% eller mer, så det er ikke noe problem til vanlig. X100s blir jo ikke brukt mye til landskapsbilder uansett, men det er greit å slippe å drasse på flere kilo med fotoutstyr når man er på tur :p

Ser at det er andre som har diskutert det samme om denne såkalte "watercolor" effekten: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1202195/4

Kan legge ved JPEG konvertert i Lightroom uten endringer fra min side.

post-106424-0-86306200-1370171135_thumb.jpg

Skrevet

Å betrakte bildet i 200% gir ikke så mye mening. Lightroom v4.4 er mye bedre enn tidligere versjoner. I fullstørrelse på min 27 tommer dellskjerm og på A4 utskrifter greier jeg ikke se noe til problemet. Et tips er å ikke legge på skarphet i Lightroom, eller i hvert fall ikke overdrive oppskapengen der. Det skaper problem. Nik sharpener programmet f.eks lar deg skarpe opp Fuji bildene uten disse problemene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...