Gå til innhold

[Løst] Hvordan stoppe/jage uønsket katt?


Anbefalte innlegg

Jeg vet slike luker fungerer, så lenge katta faktisk godtar å ha på seg et halsbånd. Vi har prøvd flere ganger å kjøpe et slikt klirrehalsbånd til henne for å unngå at hun tar fugl. Det er borte før det har gått 24 timer... :)

Du vet man kan sette inn en RFID-brikke under huden på katten?

Blir satt inn av dyrlege med vanlig sprøyte.

Denne RFID-brikken kan også brukes til å merke katten, så om den blir borte noen gang og noen finner den kan blandt annet dyrleger finne ut at du eier den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Dessverre er jeg en av disse "særingene" som ikke har facebook :)

 

Du vet man kan sette inn en RFID-brikke under huden på katten?

Blir satt inn av dyrlege med vanlig sprøyte.

Denne RFID-brikken kan også brukes til å merke katten, så om den blir borte noen gang og noen finner den kan blandt annet dyrleger finne ut at du eier den.

 

Vet det, har det.

Lenke til kommentar

Vet det, har det.

Mulig jeg var litt upressis, men du får katteluker som leser en brikke under huden på katten, sånn at du ikke trenger halsbånd på katten.

 

Om du har dette kan jo ingen andre katter komme inn...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Mulig jeg var litt upressis, men du får katteluker som leser en brikke under huden på katten, sånn at du ikke trenger halsbånd på katten.

 

Om du har dette kan jo ingen andre katter komme inn...

 

Hvis dette stemmer så er jo siuasjonen løst :)

 

Har bare sett slike luker med et halsbånd. Skal undersøke nærmere om dette, og få det gjort. Har allerede en brikke i nakken på katten vår. Kan den samme benyttes?

Lenke til kommentar

http://www.petworld....-microchip.html

 

Kattedør som leser din katts ID chip,Sureflap kattedør fungerer på alle typer chip og chipnummere.Katten trenger ingen halsbånd eller annen merking, genialt enkelt! Sureflap programmeres enkelt med kun en knapp. På Sureflap kattedør kan du registrere opptil 32 katter hvis behovet for det melder seg. Sureflap er batteridrevet med vanlige aa batterier, du slipper å ha strømkabler liggende å slenge. Varsling i god tid før batteriene må byttes. Batterienes levetid er normalt over 6 mnd. Leveres med effektiv tettelist for å forhindre trekk.

 

 

Har absolutt ingen erfaring med verken butikken eller produktet, men der har du ett eksempel ihvertfall :)

Men ut fra det som står her, kan katten din registreres ved å trykke på en knapp om den allerede har en chip.

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Wow. Setter denne til løst, da :)

 

Skal bestille ei slik dør. Gleder meg til å se den gamle djevelen stå slukkøret utenfor ei stengt dør til mathimmelen :tease:

Så bra :)

Litt OT, men du burde ikke prøve å sette katten din i bånd så lenge det er en katt som er ute.

Når jeg var liten reddet jeg katten min fra å bli hengt i ett tre etter halsbåndet sitt. Var ikke noe dyreplageri eller noe i bildet, den tok seg av hengingen helt selv...

Lenke til kommentar
Gjest member-277163

Kanskje ikke så dumt det :p

 

;)

 

Wow. Setter denne til løst, da :)

 

Skal bestille ei slik dør. Gleder meg til å se den gamle djevelen stå slukkøret utenfor ei stengt dør til mathimmelen :tease:

 

Så bra det ordner seg. Og at den andre katten slipper å bli plaget :p Jeg er en katteelsker, haha.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg vet slike luker fungerer, så lenge katta faktisk godtar å ha på seg et halsbånd. Vi har prøvd flere ganger å kjøpe et slikt klirrehalsbånd til henne for å unngå at hun tar fugl. Det er borte før det har gått 24 timer... :)

Men du behøver ikke halsbånd, bare den vanlige chippen i nakken på katta.

 

Edit

Og nå leste jeg resten av tråden :p

Vi har sureflap luke, og den fungerer utmerket. Eneste muligheten nabokatta har for å komme inn, er om den følger helt i ræva på vår når luka først er åpen. Men det har ikke skjedd ennå ..

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Klarer du å fange katten, sett et halsbånd (eventuelt et H-bånd av typen man bruker for å gå tur med) på katten med melding der du ber eventuell eier om å passe bedre på monsen sin. Kommer katten tilbake noen dager senere og fortsatt har halsbåndet på, er det rimelig å anta at katten er eierløs - kontakt Mattilsynet eller hvem enn det er man skal kontakte i slike tilfeller. Det er også en sjanse for at dette er nok til å skremme katten slik at den ikke kommer tilbake igjen. Kommer katten tilbake uten bånd er det verre, siden dette kan bety at den har fått båndet av eller at eier har tatt det av uten å bry seg, men jeg tror faktisk det er større sjanse for at du allerede har skremt katten tilstrekkelig.

 

Det er lov for katter å gå løs ute. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...