Gå til innhold

Egen strømforsyning til peltier...


Anbefalte innlegg

jeg har tengt og kjøpe en 226w peltier på cpu og en 80w på chippsettet.

Da vil da jeg tro at jeg trenger en egen strømforsyning for og kjøre dette. Men så lurer jeg på kossen jeg kan få den til og starte samtidig som den andre strømforsyningen :shrug: (strøm til Hovedkort hard disk osv)

 

Hvilken strømforsyning er best å bruke til mitt peltier og pcu prosjekt?

Hvor mangen watt må den være ?

 

 

Her er chippsette kjøleren---->

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...MCW50T&toc=5432

 

Her er cpu kjøleren------>

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...462UHT&toc=5430

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du kan sette pin 14 (tror jeg) på begge psu'ene til en bryter og til jord! da starter vel begge når du trykker på bryteren? da bruker du ikke den start-knappen foran da... hvis du ikke skjønte så.. vet ikke jeg... kansje spørre hondaen?

 

Edit: pin 14 på hovedkort kontakten!

 

Stemmer det, pin 14 kan gjennkjennes med at den er grønn.

 

Mange psu må ha en minimumsbelastning for at dem skal starte, vanligvis kunn på 12v men hvis du ikke får starta den kan du prøve å koble en vifte, led eller motstand 5v og 3.3v uttaket, evt. lese spec på psu.

 

Kan også nevne at du skal bruke en impulsbruter.

En impulsbryter er en bryter som bare leder mens du holder inne knappen akkurat som brytern på framsiden av kabinettet.

Lenke til kommentar

Rimelig sikker!

har du noen belastning på den?

Jeg har det iallefall slik at jeg må holde den inne med mindre jeg har belastning. Med belasning trenger jeg ikke å holde den inne.

 

Det gjelder på 3 stk. To gamle og en ny.

 

Av/på bryteren trykkes inn og to pinner på hovedkortet kortsluttes. Hovedkortet registrerer dette og sender et signal (PS-ON) via pin 14 til strømforsyningen. Strømforsyningen starter opp, gjennomgår en intern selvsjekk, stabiliserer utspenningene og gir deretter ut et Power-Good signal til pin 8. CPUen starter så eksekutering av koden på adresse FFFF:0000 (ROM BIOS)  

 

PCen kan stoppes ved at av/på bryteren trykkes inn en gang til. Hovedkortet vil da via pin 14 sende et nytt signal til strømforsyningen som vil skru seg av. Dette anbefales ikke. Isteden bør PCen stoppes elektronisk v.h.a. software. Operativsystem som Windows vil sende samme signal til strømforsyningen, men først etter å ha "kjørt seg ned".  

 

Her står det signal ikke kontinuerlig strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...