Gå til innhold

AMD, P4 og de nye spillene som spretter frem.


SHDR

Anbefalte innlegg

Etter å ha studert en del benchmarks og tester på AnandTech og [H]ard|OCP, med tanke på hva slags CPU og GPU jeg skal satse på med hensyn til Doom ]|[ og Half-Life 2, har jeg endt opp med et usikkert bilde på hvorvidt AMD er et godt kjøp eller ikke. P4 er som vanlig svinsk dyrt, og gjør AMD til et veldig enkelt valg, selv om jeg anser P4en som en kraftigere CPU (noe også alle benchmarks tyder på, så lenge AMDen kjører på VIA-boards).

 

Men det jeg lurer på er ... Half-Life 2 og Doom ]|[ blir de neste to spillene jeg oppgraderer for å spille (Morrowind var det forrige, et spill jeg til denne dag ikke får gode framerates i ...), og da lurer jeg på om AMD eller P4 er det beste valget. Hvorfor? AMD XP2600+ og oppover plassert på et godt nForce 400U brikkesett er jo ganske så like raske som P4 2,6GHz og oppover ... Men alle benchmarks på alle GPUer gjøres jo på P4 3.06GHzer med multithreading! Alle Half-Life 2 og Doom ]|[ benchmarks har blitt gjort på slike supersystemer også, noe jeg bare ikke har råd til. Dermed ... i disse nye spillene, vil "regelen" om at nForce og AMD er like kraftige som en P4 ved samme teoretiske hastighet stemme, eller vil den mer sofistikerte arkitekturen og den mye høyere bus-hastigheten på de nye P4ene gjøre at de drar fra AMDene, som både sliter med lavere systembusser og lavere klokkehastigheter i de nye spillene?

 

Mitt planlagte Half-Life 2 setup er en XP2600+ på et ASUS nForce2 board med 1024 MB PC333 DDR-DIMM og en Hercules Radeon 9800 non-pro ... alt skal OCes til helvete, men jeg lurer stadig på om jeg faktisk vil få den performancen jeg håper på med den typen setup, siden alle bransjebenchmarks er basert på P4 ...

 

Alle gode ideer og forklaringer mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt råd er...hvis du skal OC til helvete, så kjøper du en P4 2.4GHz PC800 og god kjøling i tilegg...den kan du OC til helvete den, en på forumet har fått den opp i 3.5GHz :D har hørt om andre som har kommet høyere! den er heller ikke noe spes dyr heller.

 

Link: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...4&GrpID=10&s=pl

 

du kan se her hvor høyt du kan presse den: http://www.cpudatabase.com/CPUdb/Showdata.cfm

Lenke til kommentar

Har allerede vært og luktet på den, men den er litt dyr til mitt relativt begrensede budsjett :| vi snakker om at jeg helst skal holde meg under 5000 kr. og da skal jeg ha RAM, HK, CPU og GPU ... nå kan jeg riktnok få hele stasen til innkjøpspris og sans moms, men still ... 2,4GHzen med PC800-bus er dobbelt så dyr som AMDen, og jeg har svært liten peil på P4-hovedkort.

 

Men kanskje det bare blir noe nytt jeg setter meg inn i :) Vi får se ... jeg skal jo ikke kjøpe dette før releasedaten til HL2 er SATT (Og vi vet jo alle hvor flinke utgiverne er til å komme med presise datoer ...).

Lenke til kommentar

Jeg viste jo ikke hvor lavt budsjettet ditt er i forhold til det jeg tenkte meg...men du kan jo vente til nærmere jul og spørr om slikt...det kommer priskutt på P4 CPU'ene snart(hvis jeg ikke husker feil) ivertfall når Prescott blir lansert! :yes: P4 systemer er ikke så forskjellige i forhold til AMD systemer spør du meg :roll:

Lenke til kommentar

Aha ... Du anbefaler 2500+ (som har Barton-core) over 2600+ med Tbred-core for overklokking? Skal jeg tolke det som at en Barton-core CPU har bedre OC-muligheter enn en Tbred? Uansett gjør det ikke rare forskjellen, for den billigste i produktlinjene til AMD later stort sett til å være de mest overklokkingsvennlige uansett :) Jeg vil ikke kunne oppnå høyere frekvenser med en 2700+ enn en 2500+ simpelthen fordi det er CPU-corens oppbygning som hindrer hastigheten i å bli raskere, snarere enn ulik arkitektur på de forskjellige speedsteppingene? Greit ...

 

Gef: Jeg er definitivt på budsjett, ellers hadde jeg gått P4 uansett ... har brukt Intel siden min første 386 og først nå begynt å lukte på AMD, som jeg trodde jeg ville hate, men istedet bare misliker sterkt til tunge 2D-applikasjoner ...

 

if (Photoshop = Active);

{

while CPU_AMD = True

}

then performance = False

 

Og dersom HL2 ikke kommer før jul blir jeg lett skuffet ... eller egentlig ikke; jeg venter jo stadig spent på Duke Nukem Forever, og ventet i 5 år på Morrowind. Tror jeg skal bytte ut min AMD XP2100+ uansett ... den og det lusne SDR-baserte MSI-HKet mitt, samt en GeForce3 ti500 64MB blir nok ikke gode venner med DX9.0b shadere og høye krav til minnebåndbredde ...

Lenke til kommentar
Etter å ha studert en del benchmarks og tester på AnandTech og [H]ard|OCP, med tanke på hva slags CPU og GPU jeg skal satse på med hensyn til Doom ]|[ og Half-Life 2, har jeg endt opp med et usikkert bilde på hvorvidt AMD er et godt kjøp eller ikke. P4 er som vanlig svinsk dyrt, og gjør AMD til et veldig enkelt valg, selv om jeg anser P4en som en kraftigere CPU (noe også alle benchmarks tyder på, så lenge AMDen kjører på VIA-boards).

 

Men det jeg lurer på er ... Half-Life 2 og Doom ]|[ blir de neste to spillene jeg oppgraderer for å spille (Morrowind var det forrige, et spill jeg til denne dag ikke får gode framerates i ...), og da lurer jeg på om AMD eller P4 er det beste valget. Hvorfor? AMD XP2600+ og oppover plassert på et godt nForce 400U brikkesett er jo ganske så like raske som P4 2,6GHz og oppover ... Men alle benchmarks på alle GPUer gjøres jo på P4 3.06GHzer med multithreading! Alle Half-Life 2 og Doom ]|[ benchmarks har blitt gjort på slike supersystemer også, noe jeg bare ikke har råd til. Dermed ... i disse nye spillene, vil "regelen" om at nForce og AMD er like kraftige som en P4 ved samme teoretiske hastighet stemme, eller vil den mer sofistikerte arkitekturen og den mye høyere bus-hastigheten på de nye P4ene gjøre at de drar fra AMDene, som både sliter med lavere systembusser og lavere klokkehastigheter i de nye spillene?

 

Mitt planlagte Half-Life 2 setup er en XP2600+ på et ASUS nForce2 board med 1024 MB PC333 DDR-DIMM og en Hercules Radeon 9800 non-pro ... alt skal OCes til helvete, men jeg lurer stadig på om jeg faktisk vil få den performancen jeg håper på med den typen setup, siden alle bransjebenchmarks er basert på P4 ...

 

Alle gode ideer og forklaringer mottas med takk :)

Hvis du skal overklokke til helvete kjøper du ikke PC333 ram;-)

Barton 2500+ annbefales oxo for OC :-)

Lenke til kommentar

Nei, sant ... satt nettopp og tenkte på at PC400 DDR-DIMMer ikke var så veldig mye dyrere enn PC333 og at jeg nok ville angre dersom jeg ikke smalt ned et par ekstra lapper på det ...

 

Nei; jeg skal nok tenke meg nøye om før jeg kjøper noe som helst :) Har egentlig bare gjort dårlige hardware-kjøp siden februar 2000 ...

 

Stadig; toppen av skam er PSdata som sendte meg et SDR-HK når jeg bestilte et DDR, og nektet å ta det tilbake fordi bestillingen og boksen påsto at jeg hadde fått et DDR. Og sant nok ... til og med den antistatiske posen til HKet påsto at det var en DDR, helt til jeg åpnet den opp og fant SDR-slots ... Just my kind of luck >.<

 

Og totalt Off-topic :D

Lenke til kommentar
Du bør kjøpe:

 

AMD XP2500

Abit NF7 v2.0

Twinmos m/winbound (helst BH5 chipper) PC3200

 

hvis du skal oc til helvete.. formann har klokka det til 2605Mhz med innovaFlatFlow-O-Matic Hayden Giant kjøling..(vann kjøling) så med en god vifte kommer du opp i 2.2-2.4Ghz

 

Jeg ligger på rundt 40grader med luftkjøling på 2300mhz 1.6 vcore stabilt, litt ustabil på 2400mhz men tror det er HK som er stoppen (teste mer senere).

Lenke til kommentar

Ta en titt på komplett idag:

Abit ic7 hk demo (erstatningsvare, altså ikke brukt) til 920,-

P4c 2,4 til 1880,-

Si minne til 1800,- (Det ga jeg for geil pc533)

 

Da er du oppe i 4600,- Du kan spare noen lapper på minne ved å velge noe annet enn geil (komplett har ikke geil uansett) - eventuelt kjøpe det brukt.

Vet ikke hvor god gpu du er på jakt etter, men en rimelig brukbar en vil ikke sprenge budsjettet ditt så veldig. Det ER verdt det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...