Gå til innhold

Import eller bygge?


Anbefalte innlegg

Vurderer om jeg skal sette sammen min egen maskin eller bestille en. I såfall hvis jeg skal sette sammen en tenkte jeg på dette:

 

Intel® Core i7-3820 Processor

Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5

Seagate Barracuda® 1TB

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9

Cooler Master Silent Pro M2 620W PSU

Cooler Master Hyper 212 Evo CPU

MSI Z77 MPower, Socket-1155

 

Delene ville koste litt i overkant av 8000 kr og maskinen ville være i stand til å kjøre de fleste spill. (Tror jeg ihvertfall, setter pris på innspill)

 

Hvis jeg skal bestille så tenkte jeg å kjøpe en maskin herfra for den samme prisen omtrent. http://www.ibuypower...of_the_Day.aspx

 

Problemet er bare at jeg er usikker på om frakt er gratis og om jeg må betale importerings skatt på hva? 20-25%?

Endret av GeneralUser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg foreslå:

http://www.komplett....aspx?sku=660226

3. gen kontra en 2. gen som ikke passer på hovedkortet ditt? :)

Ja, du mister 2MB L3-cache og 200MHz klokkefrekvens, men du reduserer også 53 watt i TDP, noe som krever mindre kjøling.

 

Og igjen, den passer på ditt LGA-1155 hovedkort :)

Ellers kan du velge K-versjonen, som også er mer overklokkingsvennlig, men den koster 230 kroner mer på komplett.

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Han kan jo også velge 3570, selv om noen spill kan utnytte HT litt, så sparer han jo fort en 7-800kr på å gjøre det også.

Hvis det er pengene det står på mener jeg, hvis ikke, drit mer eller mindre i dette innlegget.

Godt tenkt! Da kan TS også vurdere en SSD som OS-disk, noe som vil få maskinen til å oppføre seg mer responsiv :)

Lenke til kommentar

Kjøp heller maskinen i norge, du har da 5 års reklamasjonsrett på ting som er ment å vare lengere, f.eks ram og hovedkort samt CPU og skjermkort.

 

Harddisken har nok kun 2 års reklamasjonsrett.

 

Ved å kjøpe i utlandet må du legge til 25% moms + lagerkostnader og frakt dermed er det ikke sikkert lønnsomt totalsett. Kjøp heller ting under 198 kr (totalpris) på dx.com

Lenke til kommentar

Mitt forslag er å kjøpe delene i Norge og bygge selv. Den listen du har satt opp gir en rask PC for spill. Skulle jeg bygget til meg ville jeg nok heller gått for et Asus HK. Og droppet 1T disken og kjøpt en 256G SSD (eks. Intel 335 Series SSD 240GB eller Samsung SSD 840 Pro) Forhåpentligvis har du en NAS eller gammel PC du kan bruke som filserver ?

 

Testet en ny lignende PC en kammerat kjøpte med Windows 8 (med disken du har i lista di) og må bare si at Windows 8 er tragisk treg med denne disken !

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en gammel pc jeg kan bruke som filserver, men to Barracuda på 1TB hver ville vel gi grei plass? Videre ville da dette passe sammen?

 

Intel® Core i7-3770 Processor

 

Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5

Seagate Barracuda® 1TB

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9

Cooler Master Silent Pro M2 620W PSU

Cooler Master Hyper 212 Evo CPU

MSI Z77 MPower, Socket-1155

Lenke til kommentar

Jeg har en gammel pc jeg kan bruke som filserver, men to Barracuda på 1TB hver ville vel gi grei plass?

Plass er en ting. Men de 2 store ulempene med HDD er at dem er vesentlig mye tregere enn en SSD, og dem har mekaniske deler, noe som fører til lyder og mer strømforbruk.

 

Jeg vil anbefale SSD på det sterkeste, og kjøre en filserver på en annen maskin som står tilknyttet nettet og er alltid på til enhver tid. Hvis det er en gammel gamermaskin, så kan det også være at du har mulighet til å skru av cores/underklokke for å få lavere strømforbruk. Den trenger heller ikke et skjermkort når den er ferdig oppsatt.

 

Hvis du setter opp en filserver vil jeg anbefale en paritetsløsning (en større sikkerhet for dine data), i tilfelle en av diskene går i stykker.

Lenke til kommentar

Plass er en ting. Men de 2 store ulempene med HDD er at dem er vesentlig mye tregere enn en SSD, og dem har mekaniske deler, noe som fører til lyder og mer strømforbruk.

 

Jeg vil anbefale SSD på det sterkeste, og kjøre en filserver på en annen maskin som står tilknyttet nettet og er alltid på til enhver tid. Hvis det er en gammel gamermaskin, så kan det også være at du har mulighet til å skru av cores/underklokke for å få lavere strømforbruk. Den trenger heller ikke et skjermkort når den er ferdig oppsatt.

 

Hvis du setter opp en filserver vil jeg anbefale en paritetsløsning (en større sikkerhet for dine data), i tilfelle en av diskene går i stykker.

 

Okay så hvis valget står mellom disse.

 

WD Red 3TB NAS Harddrive

 

Kingston HyperX 3K SSD 240GB 2.5"

 

Seagate Barracuda 1TB

 

Så ville du ha valgt den i midten? Jeg er klar over at barracuda HDD er vesentlig mer tregere en SDD, men den er nå til gjengjeld tre ganger så billig. Med barracuda disken så koster delene meg litt i underkant av 8200 kr om jeg ikke tar feil? + et eventuelt kabinett. Ville i såfall dette kabinettet få plass til delene uten problem?

 

Isåfall, hva om jeg kjøper en SSD disk i tillegg til barracudaen senere, og installerer alle spillene på SSDen? Ville det hjelpe til med å kjøre spillene mine optimalt?

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower

Endret av GeneralUser
Lenke til kommentar

Spill ytelse som i flyt har ingenting å si når du velger disk, eneste fordelen med en ssd og spill er at du laster maps litt fortere, men det gjelder vel heller ikke for alle spill, men i spill som bf3 f.eks så opplever man kjappere loading av maps med SSD.

Men det verken flyter bedre eller gir deg mer fps, en disk er og blir en disk, det brukes til lagring.

 

Jeg er litt sånn at ja, du burde antageligvis kjøpe en ssd, men har du ikke råd så har du ikke råd og det er ikke noe problem å kjøpe en senere når du har råd, eneste "ulempen" som er da er jo at du må legge inn windows etc på nytt på ssd disken.

 

Men du kan kjøpe en ssd nå også vente til neste måned eller noe å kjøpe en vanlig hdd da.

 

Det du også kan gjøre er å velge en rimelig 128GB SSD til en 700-1000kr også slenge på den 1TB disken, da har du en SSD til windows og dine 2 mest spilte spill og brukte programmer også har du 1TB disken til alle andre spill og filer og whatnot du har.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...