Gå til innhold

Firmwireoppdatering - sitter fast. Noen som kan litt om det?


It's me

Anbefalte innlegg

Jeg har en Toshiba DVD-rom, SD-C2502, som står i min FS Amilo D pc. Etter en del leting fant jeg nyeste firmwire, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få lagt den inn. Lastet ned en zip fil med følgende filer: Vup100k, e1921.hex og readme. I readme står følgende:

 

1. Make sure that Toshiba cd/dvd-rom drive is connectet - det er gjort

2. Run PC by MS-DOS mode. - lagde oppstartdiskett og startet med denne i, det stemmer vel?

3.Copy "VUPXX.EXE & ******.HEX to some directory in hdd. - her er jeg usikker. Hvordan skal det gå ann fra dos? Har på forhånd puttet filene på C.

4. Type "VUPXX ******.HEX" then hit RETURN-KEY. Hva menes med returnkey? Det eneste som funger å trykke trodde jeg var enter, men da kommer får jeg meldingen bad directory m.m. Husker ikke helt nå

5. Program finishes with the message of "Comparsion : GODD" - hadde det bare vært slik så...

 

Håper noen har tips og råd. En liten fungerende guide om hva jeg skal gjøre og i rekkefølge hadde vært glimrende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legg begge filene i C: root folder. Helt nederst og ikke i noen undermapper. Skriv ned filnavnene på ett papir.

 

Boot PC'en i DOS med disketten du har lagt og bruk kommandoen "c:" (uten " klammene) for å gå til C driven. Skriv da kommandoen du hadde i punktet "VUPXX ******.HEX", hvor *****.hex byttes ut med hele filnavnet til hexfilen. Trykk så return/enter tasten. Return er den vanlige for å skifte linje eller sende en kommando, den til høyre på tastaturen, under sletteknappen og over høyre Shift knapp, to ganger over CTRL tasten.

 

Lykke til, men for å si det slik, må du oppgradere firmware? Er det for å gjøre den sonefri eller er det en feil på den? Grunnen til hvorfor jeg spør er "hvorfor fikse det når det funker?" ;)

 

å Oppgradere firmware kan være risikofylt om man har feil firmware fil (no som gjelder for ett annet produkt eller annen serie f.eks). Eller om man har en korrupt fil som har feil i checksums som det kalles.

Lenke til kommentar
ang punkt 4

Du må skrive inn hele banen til filen f. eks C:TingVUPPXX.HEX

Har selv flasha firmaware til DVD-er før og det har funka fint :)

 

Har prøvd følgende muligheter(det før ">" står der fra før):

 

A:>C:VUPXX e1921.hex - enter - Invalid drive specification

 

A:> C:VUPXX e1921.hex - enter - Invalid drive specification

 

A:>C:VUP100k e1921.hex - enter - Invalid drive specification

 

A:> C:VUP100k e1921.hex - enter - Invalid drive specification

 

A:>C:VUPXX.exe e1921.hex - enter - Invalid drive specification

 

A:> C:VUPXX.exe e1921.hex - enter - Invalid drive specification

 

A:>C:VUP100k.exe e1921.hex - enter - Invalid drive specification

 

A: >C:VUP100k.exe e1921.hex - enter - Invalid drive specification

 

Da kom jeg ikke på noe mer å prøve. Hva er det jeg skal skrive?

Lenke til kommentar

Lykke til, men for å si det slik, må du oppgradere firmware? Er det for å gjøre den sonefri eller er det en feil på den? Grunnen til hvorfor jeg spør er "hvorfor fikse det når det funker?" ;)

 

Den klarer nesten ikke å lese av dvd. Klarer feks ikke å vise dvdfilmer uten å hakke, og håper at firmwire kan fikse problemet. Å lese av dvdplater er også meget tungvint, og pcen har nok av resurer til å klare det glatt. Har ikke funnet egne dvdromdrivere (nå brukes de integrerte i windows). Å gjøre den sonefri er i tillegg en bonus.

 

Du skrev posten din mens jeg skrev det jeg skrev over. Skal prøve dine tips nå, og kommer med tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Du får invalid drive når du prøver å bytte til c:, right?

 

Kan jeg gjette på at du har NTFS på C: partisjonen din?

Isåfall vil du ikke få tilgang til hardisken fra en dos-bootdisk. kopier heller de tre filene over på bootdisketten, hvis det er plass, så kan du gjøre alt uten tilgang til harddisken.

Lenke til kommentar

Kjenner til det problemet, i burken hjemme så har jeg en Pioneer SCSI DVD-ROM, den spiller bare av DVD plater, men vil ikke uannsett ha CD plater. Den bare ejecter dem ut. hehe morsom feil. Har CD-RW i samme burken så ikke noe stort problem da, men tror det har noe med fokus på laser å gjøre. For DVD og Cd bruker forskjellig laser frekvens/type.

 

Kommer nok til å flashe firmware på den for å gjøre den sonefri når jeg evt har penger itl side for å kjøpe en ny DVD-ROM/brenner evt.

Lenke til kommentar
Kjenner til det problemet, i burken hjemme så har jeg en Pioneer SCSI DVD-ROM, den spiller bare av DVD plater, men vil ikke uannsett ha CD plater. Den bare ejecter dem ut. hehe morsom feil. Har CD-RW i samme burken så ikke noe stort problem da, men tror det har noe med fokus på laser å gjøre. For DVD og Cd bruker forskjellig laser frekvens/type.

 

Har hatt problemet med cder også. Blant annet fått "CRC (overflødig sikrkulerings feil, eller noe i den duren, og ikke vært mulig å se divx fra cd. Også hatt problemer med å flytte over filer pga crc. CRC har jeg derimot aldri fått med dvd.

Lenke til kommentar
Du får invalid drive når du prøver å bytte til c:, right?

 

Kan jeg gjette på at du har NTFS på C: partisjonen din?

Isåfall vil du ikke få tilgang til hardisken fra en dos-bootdisk. kopier heller de tre filene over på bootdisketten, hvis det er plass, så kan du gjøre alt uten tilgang til harddisken.

 

Dægern JEG er skikkelig DUM idag! ;o) hehe Dette burde jo jeg ha tenkt på at DOS ikke støtter NTFS partisjoner. NTFS gjelder ikke for Win95/98/ME maskiner, kun NT4, W2K og XP (men de tre siste kan også ha FAT)

 

Har du FAT16 eller FAT32 partisjoner så kopier filene dit, men da kan drive letter endre seg også, så det som normalt er E: blir D: f.eks, grunnet NTFS partisjoner før.

 

Evt om bootdisk ikke har plass til filene så får de to filene sikker plass på en annen ledig diskett.

 

Boot da PC med oppstartsdiskett, så bytt disketten og så kjør kommandoene.

 

[EDIT]

Evt se om du får laget en liten FAT partisjon av rester av MB på disken, eller om du får justert litt på partisjoner og endret på size of filformat.

 

Evt så kan kan du brenne dem på en CD, men merk at da må oppstartsdisketten ha en CD-ROM driver med i seg.

[/EDIT]

Lenke til kommentar
Du får invalid drive når du prøver å bytte til c:, right?

 

Kan jeg gjette på at du har NTFS på C: partisjonen din?

 

Stemmer det vettu. Fikk plass. Nå gjør jeg vel det samme, men skriver a: istedenfor c:?

 

Når du står i A: og filene ligger på A: så trenger du ikke å legge på A: etc, men det må du gjøre om de ligger i en annen mappe eller om de ligger på en annen partisjon.

Lenke til kommentar
A:>VUPXX e1921.hex - Bad command or file name

 

Merkelig. La jo bare filene rett inn på floppyen...

 

stå i A: root mappen og skriv dir, se om du ser filene.

 

evt skriv bare det inne i klammene "VUPXX.exe e1921.hex"

 

Evt bare skriv VUPXX og ikke noe mere, så får man ofte hjelp med flags og andre kommendoer og ting og tang.

 

Men da skal jeg hjemover, helge tid. Gidder ikke å jobbe overtid mere nå. hehe. HA en god helg folkens og du får ha lykke til videre med flashing av DVD'en. :)

Lenke til kommentar

Maxopp: les litt mer i posten da, han har NTFS filsystem og kan følglig IKKE kjøre ting fra C når han booter med diskett.

 

Det virker som flash programet ditt sier at den ikke finner riktig ROM å flashe, Er du helt sikker på at du har riktig .hex fil?

Og har du backup av den orginale Firmwaren? Det er ikke dumt å ha hvis man må flashe over den nye.

 

Har du tilgang på orginal(eldre) firmware til driven din og du er rimlig sikker på at du har lastet ned riktig .hex fil så kjør en gang til og velg NOT STOP for å se hva som skjer. Du vil sansynligvis ikke ødlegge noe som ikke kan fikses med å flash fra en eldre firmware.

Lenke til kommentar

Apropos sonefri (urelatert til hovedtopicen, jeg vet det), hjelper jo det en ganske lite i disse dager med xp og sånn (mulig DVDGenie har kommet med en løsning som resetter counteren, men jeg har ikke sjekket dette programmet på et par år).

 

Det jeg bruker nå er AnyDVD, så slipper man å flashe til sonefri firmware også.

 

Den FS Amilo'n det er en bærbar er det ikke? I så fall hjelper ikke dette tipset: Sette DVD-spilleren på en annen IDE-kanal enn systemdisken. Hjalp for meg. DVD-avspilling skippa som juling ettersom kanalen ble ata33 pga DVD-spilleren, og det likte ikke disken noe særlig. Er DMA eller hva det heter på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...