Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hva som er vanlig rutine når det kommer til smokk og nyfødte.

 

Når er det mest vanlig å starte med smokk?

+/- med å bruke smokk?

 

Barnet vårt er 6 dager gammelt og har ikke helt fått til sugeteknikken enda, så vi tenker i alle fall å vente til den er i boks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Våre barn har fått smokk fra dag 1, har hatt et stort sugebehov. Men det er jo ofte forskjellig fra barn til barn.

 

Ulempen er vel at det kan ødelegge tennene, og at barna blir veldig avhengi av denne kosen. Gjelder å være streng og ikke la de få den i tide og utide.

 

Har latt de slutte smokk rundt 2,5 år.

Lenke til kommentar

Våre barn har fått smokk fra dag 1, har hatt et stort sugebehov. Men det er jo ofte forskjellig fra barn til barn.

 

Ulempen er vel at det kan ødelegge tennene, og at barna blir veldig avhengi av denne kosen. Gjelder å være streng og ikke la de få den i tide og utide.

 

Har latt de slutte smokk rundt 2,5 år.

 

Om ikke barnet har stort sugebehov så er det vel ikke krise, men vi fikk høre av jordmødrene og barnepleierne at å gi smokk så tidlig kunne gå hardt utover puppen seinere? Hvordan har dere opplevd det?

Lenke til kommentar

Min fikk smokk et par dager etter fødsel pga stort suttebehov. Pga det endte det med at jeg måtte pumpe meg selv og gi det i flaske også, da jeg hadde et smertehelvete uten like når jeg ammet. Men han tok jammen meg puppen og han, når ting hadde fått helet seg i fred og ro. :)

Hvis ikke behovet for smokk er der, er det ingen vits å introdusere det med engang heller? Kanskje greit å ha en tilgjengelig tilfelleillfelle bare :)

Lenke til kommentar

Her ventet vi med smokk til sugeteknikken var på plass slik at bryster ikke ble såre. Dette tok nesten to uker. Hun hadde stort suttebehov hele tiden, men ikke noe problem å la være å gi smokken. Nå får hun smokk ved innsoving, dersom det trengs.

Lenke til kommentar

Min fikk smokk et par dager etter fødsel pga stort suttebehov. Pga det endte det med at jeg måtte pumpe meg selv og gi det i flaske også, da jeg hadde et smertehelvete uten like når jeg ammet. Men han tok jammen meg puppen og han, når ting hadde fått helet seg i fred og ro. :)

Hvis ikke behovet for smokk er der, er det ingen vits å introdusere det med engang heller? Kanskje greit å ha en tilgjengelig tilfelleillfelle bare :)

 

ja, det er ikke kjempe nødvendig, men det finnes situasjoner!

Si jeg skal ut å hente noe (med bil) og mamma har lyst til å få seg en dusj i fred og ro, da har jeg en tikkende bombe i baksete, i alle fall for vår kid som bare er en uke :) Hadde vært fint å gi smokk sånn at jeg har noe jeg kan gjøre i det hele tatt om han starter ulinga. Selvom det kanskje ikke fungerer helt sånn? Selvfølgelig har han jo da spist rett før vi drar.

Lenke til kommentar

I slike situasjoner så hadde jeg latt være å kjøre til mor hadde dusjet, og heller vært tilgjengelig for babyen slik at du kan gi han/henne nærhet og kroppsvarme hvis du trenger å trøste.

 

Men for all del, smokk er fint hvis barnet har stort sugebehov. En en uker gammel baby vet dog ikke helt at han/hun ikke tilfeldigvis skal være sulten eller ha lyst på en tår rett etter at han/hun har fått mat, så det er ikke sikkert at en smokk ville ha løst problemet uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...