Gå til innhold

Fra Ubuntu -> Debian


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

#1: Debian er ikke så glad i proprietær programvare, så om du er avhengig av en del codecs, flash og annen cancer kommer du til å få litt mer jobb.

#2: Debian, hvertfall i testing og stable-variantene, har nok mye eldre pakker enn du er vant til.

#3: Ikke noe software center og slikt fjas. På godt og vondt.

Ok, jeg er jo kjent med å bruke terminalen ofte da :p

Hm, og vel, Takk for svar

Lenke til kommentar

#1: Debian er ikke så glad i proprietær programvare, så om du er avhengig av en del codecs, flash og annen cancer kommer du til å få litt mer jobb.

Du finner ganske mye proprietært i non-free repoet (pass på at du aktiverer contrib og non-free repoene i tillegg til main). Bruker du også debian-multimedia repoet er du langt på vei.

 

#2: Debian, hvertfall i testing og stable-variantene, har nok mye eldre pakker enn du er vant til.

Det er jeg forsåvidt enig i. Men pakkene er til gjengjeld godt testet (dvs pakkene fra Debian).

 

#3: Ikke noe software center og slikt fjas. På godt og vondt.

Der var du nok litt for kjapp. Debian har blitt ganske brukervennlig med årene. Så du finner både Software Center, Synaptic Package Manager og Update Manager i Debian, så lenge du bruker Gnome som desktop. Er du vant til Ubuntu/Gnome vil du lett kjenne deg igjen. Debian er så å si blitt det Ubuntu var før mtp. brukervennlighet. Men selvfølgelig kjører Debian betraktelig lettere og er langt fra så "bloated" som Ubuntu har blitt. Og sannsynligvis vil ikke Debian lide samme skjebne som Ubuntu.

 

Selv venter jeg på at Debian 7.0 skal komme ut. Da blir det Debian på jobb-laptopen.

Endret av stigfjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du finner Synaptic, ja, men Software Center? Det er vel en canonical-greie. Synaptic har vært en front for apt så lenge jeg kan huske.

 

Vi gleder oss til Wheezy, ja!

Ja, du finner Software Center i Debian. Sjekk under System -> administration, er det vel. Jeg sjekket akkurat nå på min multimedia-PC som kjører nettopp Debian 6.0 "Squeeze".

 

Leste akkurat på Distrowatch at Debian-prosjektet tar sikte på release av "Wheezy" helgen 4/5 mai.

Lenke til kommentar

Edit: har du sett! http://packages.debi...software-center Dette visste jeg ikke.

Jeg vet. Det ble installert da jeg installerte Debian 6.0 på min multimediaboks. Og jeg kan ikke huske at jeg installerte Software Center spesielt, det fulgte nok med da jeg installerte Gnome. Det er en grunn til at jeg flere ganger har sagt, og sikkert kommer til å si, at Debian så å si har blitt det Ubuntu var før, mtp. brukervennlighet. For de som lengter tilbake til det klassiske Ubuntu, og som kan klare seg uten latest and greatest mtp. pakker, gå for Debian, uten tvil.

 

Edit: det er også en smal sak å få inn de nyeste proprietære drivere i Debian, eks. Nvidia-driverne. Og da snakker jeg om rett fra Nvidia sine sider. Jeg vil gå ut i fra at AMD-driverne er like enkle å få inn (selv velger jeg bare Nvidia-grafikk på Linux-maskiner da Linux-driverne til AMD ikke har vært noe særlig bra. Snakker om den proprietære fglrx-driveren). Prøv det samme på Ubuntu. Sist jeg prøvde det holdt jeg på å ødelegge hele installasjonen.

 

Edit edit: Debian har også klatret en del på rankingen til Distrowatch, mens Ubuntu har dalt. Fortsetter den trenden er det ikke så lenge før Debian går forbi. De gamle er eldst...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Tror nok jeg skal ha testing på laptopen, ettersom jeg trenger ny kompilator og relativt ny git (den i wheezy er nok ny nok, da). Debian stable går på en del annet her.

 

Fantastisk distro.

For multimedia-bruk og desktop er Debian en veldig fin distro. Men bortsett fra epost (med IMAP) liker jeg ikke Debian som server-distro, da foretrekker jeg klart RHEL/CentOS.

Lenke til kommentar

Noen spesielle grunner utover supporten RHEL gir?

 

Don't get me wrong, jeg ser et punkt: debian har en del konfigurasjonsvalg som er, tjah, mindre egnet enn den noe flatere varianten til RHEL. Det at apt ikke er smertefullt er et litt mindre argument ettersom servere stort sett ikke trenger pakkeforandring så ofte.

F.eks. kickstart-installasjonen, puppet, pluss en god del funksjonalitet som f.eks. IPA (basert på 389 Directory Server, en mye mer oversiktlig LDAP-implementasjon enn OpenLDAP). Det er få distroer som er så godt gjennomtestet som RHEL. Og RHEL er nærmest en industristandard for Enterprise Linux. De fleste serverleverandører har offisiell støtte for RHEL, samt en rekke programvareprodusenter som sertifiserer programvaren for nettopp RHEL. Red Hat legger mye arbeid i at oppdateringer ikke skal føre til inkompatibilitet mtp. kjørende programvare, derfor backporter Red Hat i stor stil (f.eks. 2.6.32-kjernen, Apache 2.2.15 som man finner i RHEL 6). Bruker man RHEL/CentOS med EPEL repoet har man stort sett det man trenger av pakker for serverbruk (man må ikke finne på å bruke RPMforge, da RPMforge kan introdusere navnekonflikter, noe man unngår med EPEL). Selv har jeg jobbet som konsulent på Linux i over 3 år, og det er RHEL det går i.

 

Det er også viktig å huske på at Red Hat er den største bidragsyteren til Linux-kjernen, og Red Hat finansierer en drøss med prosjekter som hele Linux-miljøet nyter godt av. Likevel gjør Red Hat det veldig bra, og tjener godt med penger.

 

Men som sagt, for desktop-bruk i hjemmet er Debian bedre egnet enn RHEL/CentOS.

 

Edit: en major release av RHEL har 10 års levetid. Ingen andre distroer er i nærheten. Og CentOS følger samme løp. Faktisk så baserer Oracle Enterprise Linux seg på CentOS.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Du finner ganske mye proprietært i non-free repoet (pass på at du aktiverer contrib og non-free repoene i tillegg til main). Bruker du også debian-multimedia repoet er du langt på vei.

 

 

Det er jeg forsåvidt enig i. Men pakkene er til gjengjeld godt testet (dvs pakkene fra Debian).

 

 

Der var du nok litt for kjapp. Debian har blitt ganske brukervennlig med årene. Så du finner både Software Center, Synaptic Package Manager og Update Manager i Debian, så lenge du bruker Gnome som desktop. Er du vant til Ubuntu/Gnome vil du lett kjenne deg igjen. Debian er så å si blitt det Ubuntu var før mtp. brukervennlighet. Men selvfølgelig kjører Debian betraktelig lettere og er langt fra så "bloated" som Ubuntu har blitt. Og sannsynligvis vil ikke Debian lide samme skjebne som Ubuntu.

 

Selv venter jeg på at Debian 7.0 skal komme ut. Da blir det Debian på jobb-laptopen.

 

 

Ja, jeg er spent på 7.0 her og. Jeg kan jo sjekke det ut i en emulator for å se om det er noe for meg :)

Lenke til kommentar

At Debian går mot pre-Unity Ubuntu er vel en del av Delta-prosjektet som Ubuntu og Debian samarbeider om, for å redusere ulikhetene mellom de to.

 

Dessuten er det jo en massiv fjær i hatten til Ubuntu at mange av de endringene som de innførte på skrivebordet er blitt tatt opp i Debian. Viser jo at de gjør en del riktig, selv om de stadig vekk mottar pepper for å være lite upstream-vennlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...