Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Utvide til A


Anbefalte innlegg

Hallo! Jeg har A1 og B i fra før. Såvidt jeg har forstått er det enkelte ting jeg slipper unna når jeg skal utvide fra A1 til A, men hva er dette? Teoriprøven gjelder vel, men er det noe annet? Litt kjedelig å måtte gjennom og betale for masse rart som strengt tatt er unødvendig. Hva må jeg uansett gjennom igjen, og hvor mye kommer det på ca?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldersgrensen for såkalt direkte erverv klasse A er 24 år. Alternativt kan du, som tidligere, oppnå førerrett for tung sykkel ved å ha hatt førerrett for mellomtung sykkel i to år. Forskjellen etter regelendringene legger imidlertid til et nytt krav om obligatorisk kursing (og muligens påfølgende ny oppkjøring, uten at jeg er helt sikker på dette) når man skal gå fra mellomtung (A2) til tung (A).

 

Dvs. at ja, du kan kjøre tung sykkel lovlig når du er 23, men du må ha hatt A2 i to år i forkant, og du må ha gjennomgått nødvendig ekstraopplæring.

 

Felles for alle kjøretøyklasser er trafikalt grunnkurs, så dette slipper du selvsagt å ta om igjen. Det er også et teorikurs som er felles for alle motorsykkelklasser (A1, A2 og A) som du skal ha tatt i forbindelse med A1. Dette slipper du også å ta på nytt.

 

Felles for A2 og A er sikkerhetskurs på bane (tema 3.8 i læreplanen). Dette kurset er likt for A2 og A, men A1 har ikke noe slikt kurs.

 

Felles for alle motorsykkelklassene er at de har sikkerhetskurs på veg ("langkjøring"), men dette kurset er individuelt for hver klasse. A1 sitt kurs er 4 timer, A2 er 5 timer og A er 8 timer.

Det vil si at du må ta dette kurset skal du opp på A2, og så må du ta det en gang til hvis du senere skal opp på A. Det er rett og slett ikke det samme kurset.

 

For trinn 2 og 3 i læreplanen er det også krav om en obligatorisk veiledningstime per trinn. Om veiledningstimen i trinn 2 er obligatorisk for en som har A1 fra før vet jeg ikke, men jeg antar de er det. Veiledningstimen i trinn 3 er obligatorisk uansett.

 

Teoriprøven tror jeg er felles for klassene, uten at jeg vet det sikkert i farten. Uansett er jeg rimelig overbevist om at denne teoriprøven har en viss varighet, så selv om teorien du tok er gyldig også i klasse A2 er det mulig du må ta den opp igjen rett og slett fordi den er utløpt på dato.

 

I tillegg kommer selvsagt oppkjøring.

 

Pris for den obligatoriske delen når du går fra A1 til A2 hos min lokale trafikkskole, gitt at du må ta teori og begge veiledningstimer på nytt, blir da:

Sikkerhetskurs bane 4950

Baneleie 750

Sikkerhetskurs veg 4790

Veiledningstimer 2*740

Teori 520

Gebyr oppkjøring 940

Leie av MC til oppkjøring 2000

Utstedelse nytt førerkort + foto 305

 

Sum 15735

 

http://www.vegvesen....ttachment/61093

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Kilde: http://www.lovdata.n...41001-1339.html

 

§ 9-11. Utvidelse fra klasse A1 til A

Ved utvidelse fra klasse A1 til A skal eleven gjennomføre veiledningstime og obligatoriske kurs for klasse A på trinn 3 og 4.

 

 

§ 9-4. Trinn 3: Trafikal opplæring – klassene A1, A2 og A

Etter å ha gjennomført trinn 3 skal eleven ha det grunnlaget som er nødvendig for å ha et godt utbytte av avsluttende opplæring i trinn 4.

Eleven skal kunne kjøre tydelig, sikkert og selvstendig i variert trafikk. Eleven skal ha tilstrekkelig øving i kjøring med læreren som passasjer, hvis det kan skje lovlig, eller med last som utnytter minimum 80 prosent av tillatt nyttelast. I tillegg skal eleven kunne vurdere sin egen kompetanse til å kjøre i trafikken.

Eleven skal: 1. beskrive de krefter som påvirker en motorsykkel under kjøring og gjør rede for sammenhengen mellom fysikk, motorsykkelens egenskaper og anvendt kjøreteknikk

2. beskrive og forklare informasjonsomsettingen og faktorer som virker inn på denne under kjøring, og gjøre rede for hvordan førerens holdninger og innstilling til sikker kjøring virker inn på atferden

3. ha tilegnet seg tilstrekkelig kompetanse om kjørestrategi og atferd ved kjøring i ulike trafikkmiljø ved at eleven

a) kjenner til grunnregelen for trafikk, trafikkreglene, skilt og forskrifter, og forklarer kjøremåter begrunnet i disse

b) beskriver situasjoner med særlig risiko for motorsyklister og gjør rede for sikre og hensiktsmessige kjøremåter

c) angir en hensiktsmessig plassering foran og gjennom en kurve og gjør rede for hvordan eleven ved hjelp av plassering og fartstilpasning skaffer seg nødvendig handlingsrom i forhold til veikant og møtende trafikk

d) gjør rede for presis kjøreteknikk og kjøremåte i kurver

4. velge sikre kjøremåter inn mot, i og mellom vegkryss, på flerfeltsveg og i envegsregulerte gater i alle typer trafikkmiljø ved at eleven

a) kjører i henhold til vegoppmerking og skilt eller annen anvisning som regulerer trafikken

b) identifiserer, tar hensyn til og velger sikre kjøremåter i situasjoner med særlig risiko for motorsyklister ved kjøring i tett trafikk

5. velge sikre og effektive kjøremåter ved innkjøring på og avkjøring fra større veg ved at eleven

a) identifiserer og beskriver vegens beskaffenhet og utforming, og anvender og behersker presis kjøreteknikk ved kjøring i kurver

b) kjenner igjen og tar hensyn til særlige risikoforhold for motorsyklister ved kjøring i landevegsmiljø

6. kjøre selvstendig, bruke en systematisk observasjonsteknikk som gir overblikk, velge kjøremåter som ivaretar sikkerheten for fører, passasjer, andre trafikanter og avvikle trafikken på en effektiv måte.

 

Eleven skal ved avslutningen av trinn 3 gjennomføre veiledningstime i samsvar med § 7-5.

Elever som skal erverve førerett i klasse A og A2 skal i tillegg gjennomføre sikkerhetskurs i presis kjøretøyteknikk, jf. § 9-7

0 Endret ved forskrift 20 des 2012 nr. 1413 (i kraft 19 jan 2013).

 

 

 

§ 9-5. Trinn 4: Avsluttende opplæring – klassene A1, A2 og A

Etter å ha gjennomført trinn 4 skal eleven ha tilegnet seg den kompetansen som er nødvendig for å kunne kjøre motorsykkel i samsvar med hovedmålet.

Eleven skal ha utviklet vilje til å ta ansvar, forholdsregler og til å samarbeide i trafikken.

Eleven skal gjennomføre sikkerhetskurs på veg for den aktuelle klassen jf. § 9-6, § 9-8 og § 9-9.

0 Endret ved forskrift 20 des 2012 nr. 1413 (i kraft 19 jan 2013).

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Det definitivt ikke mulig å argumentere for lettmotorsykellapen at det blir mye billigere å ta motorsykkellappen, nei. Synd, egentlig. 16-åringer burde i langt større grad bli oppfordret til å ta A1 i stedet for M, mtp opplæring og trafikksikkerhet. Synes jeg, i hvert fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...