Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Infeksjon blusset opp etter rotbehandling i tann


hattori_hanzo

Anbefalte innlegg

Har slitt en stund med infeksjon i en tann med hull i. Det har oppstått en abscess i tannkjøttet under tanna, hvor det av og til kommer ut illeluktende puss, samtidig som infeksjonen gjør at jeg hovner opp i området. Var og fikk rotbehandlet den tidligere denne uka, og tannlegen rensket ut det som var i rotkanalene, og fylte igjen med bakteriedrepende middel, og midlertidig hvit fyllmasse over. Nå, 4 dager etter, har infeksjonen blusset opp igjen, tanna er øm, og abscessen fyller seg med puss (som nå ikke er illeluktende lenger!). Noen som har rotbehandlet som vet om dette er normalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var gjennom det samme for noen år siden. Fikk rotfylling, infeksjon kom etter noen dager. Fram og tilbake hos tannlegen et halvt års tid, endte opp med at jeg trakk tanna. X-antall tusen kroner fattigere, grunnet en tannlege som gjorde en dårlig jobb.

Vet ikke hvor du bor, men noen ganger kan det hjelpe å bytte tannlege :)

Lenke til kommentar

Rundt 25% av moderne rotfyllinger blir som du sier problematisk. Det hjelper at tannlegen gjør jobben riktig, men selve inngrepet er ikke lengre anbefalt av grunnleggeren p.g.a problemene. Dentin som er i senter av tannen er et porøst materiale som immunforsvaret har problemer med å jobbe i og som bakterier elsker. Problemet er å få rotfyllingen 100% tett når du jobber i et biologisk materiale og tannen regnes som død p.g.a at nerven er fjernet.

 

Som Hotel Papa er inne på så er det å trekke tannen det som helsemessig smart. Føler av og til at tannleger vektlegger estetikk for høyt i forhold til helse. En tannlege som tenker i litt nye baner er Erik Barman som jobber med bl.a. ytelsesbasert tannhelse.

 

Jeg bruker selv utstyr for å måle tannproblemer og de kan gi relativt store utslag selv på folk som ikke er klar over problemene i den grad du selv er det. Dette er viktig å ta tak i, for ofte ligger ting å ulmer og skaper problemer over tid.

 

Arven etter Tannlegen Weston A Price er inne på en god del av helseaspektene ved rotfyllingsprosedyren. Det kan du lese mer om her;

http://www.westonapr...t-canal-dangers

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske at jeg ikke var så "redd" for å trekke en tann, det var tross alt mitt ønske at vi skulle prøve å redde den.

Men da den var ute, så var det en stor lettelse.

 

Dog var det stor forskjell på rotfyllingsmetodene til de to tannlegene. Både i utstyr og tid de brukte. Virker nesten som den første tannlegen hadde hastverk med å komme gjennom inngrepet, og utstyret var vel noe fra forrige århundre.

Lenke til kommentar

Rundt 25% av moderne rotfyllinger blir som du sier problematisk. Det hjelper at tannlegen gjør jobben riktig, men selve inngrepet er ikke lengre anbefalt av grunnleggeren p.g.a problemene. Dentin som er i senter av tannen er et porøst materiale som immunforsvaret har problemer med å jobbe i og som bakterier elsker. Problemet er å få rotfyllingen 100% tett når du jobber i et biologisk materiale og tannen regnes som død p.g.a at nerven er fjernet.

 

Som Hotel Papa er inne på så er det å trekke tannen det som helsemessig smart. Føler av og til at tannleger vektlegger estetikk for høyt i forhold til helse. En tannlege som tenker i litt nye baner er Erik Barman som jobber med bl.a. ytelsesbasert tannhelse.

 

Jeg bruker selv utstyr for å måle tannproblemer og de kan gi relativt store utslag selv på folk som ikke er klar over problemene i den grad du selv er det. Dette er viktig å ta tak i, for ofte ligger ting å ulmer og skaper problemer over tid.

 

Arven etter Tannlegen Weston A Price er inne på en god del av helseaspektene ved rotfyllingsprosedyren. Det kan du lese mer om her;

http://www.westonapr...t-canal-dangers

Det var ikke akkurat lystig lesing. Vet du noe mer om emnet?

Lenke til kommentar

Det var ikke akkurat lystig lesing. Vet du noe mer om emnet?

 

Du finner mye stoff hvis du søker på Dr George Meinig

 

De som har de sterkeste meningene om dette mener det er bedre å trekke enn å i det hele tatt vurdere rotkanal. Som regel ligger sannheten et sted i mellom leirene som er for og imot i.o.m at det er personlige interesser med i bildet.

 

Det finnes andre prosedyrer med betydelig lavere risiko, men de krever mer avanserte prosedyrer.

Poenget er uansett at bakterier vil bryte ned dødt materiale som ikke blir vedlikeholdt, det er en del av hvordan naturen fungerer. I tillegg er bakterier opportunistiske, så gir du dem optimale forhold så ber man i praksis om bråk.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...