Gå til innhold

Hvordan se om det er 2 el 8mb cache på WD

Broseen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har omsider fått ny hd for min gamle Ibm med klikkelyd. Fikk en WD 80Gb, 20 Gb på kjøpet. 8) Men hvordan kan jeg se om den har 2 eller 8mb cache? Ser ikke at det står noe på selve disken..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I allefall i nyere serie så tror jeg WD legger på JB om det er 8MB cache i slutten av modellbetegnelsen på disken. Denne betegnelesen står på HD'en, og den betegnelsen inneholder også størrelsen på disken. :)

Min WD 120 GB 8MB cache har betegelsen : WD1200JB

Men om dette gjelder for alle disker vet jeg ikke.

Det du også kan gjøre er å gå til WD sin hjemmeside og søke på betegnelsen der, der har du nok ett sikkert svar. Eller bruk www.google.com til å søke på modellbetegnelsen så finner man andre sider som har spec'en til denne disken.

Skrevet

Skriv inn serinummeret på disken hos WD, så får du vite alt om den- til og med datoen når den er produsert.

Hadde dessverre bruk for det her, 120 WD SE kvelda etter et år. Fikk ny, men det var mye bortkastet jobb. Selvsagt disken med OS på..

Skrevet

Fikk ikke til det med serienummeret. :-? Men sjekket spesifikasjonenen til de forskjellige endelsene. Virker som om BB er 2 mb og JB er 8mb..?

Den nye min har da 2 mb og den gamle 8 mb. Når vil jeg merke forskjell på dette? Hva bør jeg legge på disken med 2 mb?

Skrevet

Det står både på merkelappen på disken og under oppstarten (BIOS).

WD6000AB-ETELLERANNET er en betegnelse på en disk med 5400rpm (AB), 2mb cache

WD6000BB-ETELLERANNET er en betegnelse på en disk med 7200rpm (BB), 2mb cache

WD6000JB-etellerannet er en betegnelse på en disk med 7200rpm, 8mb cache (special edition).

Veit ikke helt om AB/BB/JB følger rett etter tallet, men du forstår nok sikkert fort hvilken disk det er du har i hånda når det enten står AB/BB/JB.

Skrevet
Tror ikke du kommer til å merke den store forskjellen, så sant du ikke er så sånn person som har flere testprogrammer enn andre programmer liggende..

Prøvd denne linken?http://websupport.wdc.com/warranty/serialinput.asp?custtype=end&requesttype=warranty&lang=en

Får bare opp "no limited warranty"

Ser ikke helt det Rexor mener jeg kan se heller. :-)

Hørt så mye rart om betydningen av cache.

Skrevet

På klistremerket på disken din står det S/N WM XXX og noen tall. Skriv inn det i søkefeltet på URL- en...

Funket for meg, og min disk var ett år gammel..

Hvis det ikke virker, så aner jeg ikke. Last ned analyseprogrammet og kjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...