Gå til innhold

Dette batteriet lader tusen ganger raskere enn dagens


Anbefalte innlegg

 

En ting til: Elbiler (kan ta Tesla Motors som eksempel) har også mye mer dreiemoment enn en dieselmotor. Og der har du også 100 % dreiemoment fra 0 rpm! Det kalles respons! Bare synd at det ikke er clutch og girspake (men dette ville ha degradert ytelsen)... :(

 

Orker ikke kommentere det andre du skrev, men jeg foreslår du prøver to identiske biler en med diesel og en med bensin, begge med 2 liters volum og si hva du synes.

 

Tesla roadster har forøvrig bare 399 nm..

 

Duramax motoren min har 440 nm fra 1000 rpm, øker til 1400 nm ved ca 1500 rpm, og synker gradvis ned til 800 nm ved 3150 rpm\turtallspærra,,

 

Det er med andre ord mer dreiemoment i den ved tomgang en det er i Tesla Roadster.

 

Det går rundt 2 sekunder før motoren min har fullt turbotrykk, men selv uten turbotrykk har den mer dreiemoment en teslaen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Orker ikke kommentere det andre du skrev, men jeg foreslår du prøver to identiske biler en med diesel og en med bensin, begge med 2 liters volum og si hva du synes.

 

Tesla roadster har forøvrig bare 399 nm..

 

Duramax motoren min har 440 nm fra 1000 rpm, øker til 1400 nm ved ca 1500 rpm, og synker gradvis ned til 800 nm ved 3150 rpm\turtallspærra,,

 

Det er med andre ord mer dreiemoment i den ved tomgang en det er i Tesla Roadster.

 

Det går rundt 2 sekunder før motoren min har fullt turbotrykk, men selv uten turbotrykk har den mer dreiemoment en teslaen.

Som Andrull sier, Model S har 600 nm fra 0 rpm. :) Og jeg har prøvd to ganske like biler med diesel og bensin (Golf), synes fortsatt diesel er seig i begynnelsen. Jeg bryr meg ikke om hvor godt den fyker opp i fart etter 1 sekund, det er bare irriterende når den er helt sløv i begynnelsen når du trykker inn pedalen. Synes bensineren min er seig også med tanke på min gamle 126 hk 1.8 (har nå 75 hk 1.6), men ville heller hatt min lille pinglebil enn en Golf turbodiesel. ;) Vet ikke om du skjønner hva jeg mener men bensinere reagerer bare kjappere. Nå snakker jeg ikke om store traktormotorer heller.

 

Hvis du sammenligner en elbil som har like mange hester som en diesel-bil, så har den mer dreiemoment per hk. Det var derfor jeg sa at elbiler gir mer dreiemoment.

Lenke til kommentar

Som Andrull sier, Model S har 600 nm fra 0 rpm. :) Og jeg har prøvd to ganske like biler med diesel og bensin (Golf), synes fortsatt diesel er seig i begynnelsen. Jeg bryr meg ikke om hvor godt den fyker opp i fart etter 1 sekund, det er bare irriterende når den er helt sløv i begynnelsen når du trykker inn pedalen. Synes bensineren min er seig også med tanke på min gamle 126 hk 1.8 (har nå 75 hk 1.6), men ville heller hatt min lille pinglebil enn en Golf turbodiesel. ;) Vet ikke om du skjønner hva jeg mener men bensinere reagerer bare kjappere. Nå snakker jeg ikke om store traktormotorer heller.

 

Hvis du sammenligner en elbil som har like mange hester som en diesel-bil, så har den mer dreiemoment per hk. Det var derfor jeg sa at elbiler gir mer dreiemoment.

 

Det er jo like mange hester i en orignal duramax som i en tesla S...... og duramaxen har mer dreiemoment.

 

Det er viktig at begge motorene du prøver har samme sylindervolum. Golf dieselen føles sikkert treg fordi den har relativt liten sylindervolum.

 

 

 

La oss ta en test da. Du med Tesla S, og jeg med bilen min, så hekter vi 5 tonn tilhenger etter begge bilene...

 

Se hvem som når 100 kmt først.....

 

Se om det hjelper deg at du har 600 nm fra 0.....

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar

Hvilken type elektromotorer sitter det i en Tesla S? Tør jeg tippe børsteløs DC-motor (aka permanentmagnetmotor)

 

I så fall har den typisk en slik turtall-/moment-karakteristikk:

5A7ADF06AC71D37FCF06D7AB0A3DDEDF_figure_28.gif

 

 

Altså startmomentet er mange ganger høyere enn nominelt moment, og slik er det nesten alltid for elektromotorer. De sparker som en gamp i starten.

Lenke til kommentar
Det er jo like mange hester i en orignal duramax som i en tesla S...... og duramaxen har mer dreiemoment.

 

Det er viktig at begge motorene du prøver har samme sylindervolum. Golf dieselen føles sikkert treg fordi den har relativt liten sylindervolum.

 

 

 

La oss ta en test da. Du med Tesla S, og jeg med bilen min, så hekter vi 5 tonn tilhenger etter begge bilene...

 

Se hvem som når 100 kmt først.....

 

Se om det hjelper deg at du har 600 nm fra 0.....

Jeg bryr meg ikke om hvem som kommer til 100 km/t først (eller jo, litt), men det jeg synes er irriterende er at diesel ikke gir god respons med en gang! Har prøvd 2.5 turbodiesel også, akkurat samme effekt. Den drar sinnsykt på når den først reagerer, men det hjelper ikke når det ikke skjer noe når jeg førdt trykker in pedalen. :p Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Hvor mye må du ut for en splitter ny bil med 430 HP da?

 

For pris er altså høyst relevant for alt annet enn kanskje milliardærer.

Er det Tesla Model S du snakker om (isåfall er det 416 HK)? Den koster fra 446.600 NOK (alt standard) til 595.000 NOK (Performance) til 679.000 NOK (Signature Performance). Med tanke på hva du får så synes jeg ikke det er så forskrekkende. Det varierer også med hestekrefter og utstyr, det sier seg jo selv. Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...