Gå til innhold

Ingen boot, CPU vifte starter og stopper - Defekt hovedkort?


Anbefalte innlegg

Hallo folkens. Jeg har nå opplevd at mitt nye oppsett kun bootet 1 gang, som ser ut til å være siste gangen også, for etter det har det nektet å boote. Det er slik at CPU-viften starter og stopper. Samtidig går hovedkortet igjennom den samme syklusen igjen og igjen.

 

LED displayet på hovedkortet går bla. igjennom 15 (Pre-memory North-Brighe Initialization is started), 36 (CPU DXE initialization is started), 4F (Reserved), 72 (PCH devices initialization), og det siste det viser før viften stopper er 96 (Assign PCI device resources), og da går den samme løkken igjen og igjen. Noen ganger henger hovedkortet på 94 (PCI Bus enumeration for detecting how many resources are requested), og det er 50-50 sjanse ser det ut som.

 

Jeg har koblet fra alt som ikke er nødvendig, med bare ATX 24-pin og CPU 8-pin kablene i, kun 1 RAM-brikke i, andre RAM-brikker jeg har hatt liggende. Jeg har prøvd flere skjermkort som jeg vet fungerer, integrert skjermkort på VGA, HDMI og Displayport, ingen form for bilde. Har prøvd på 2 PSU-er, resettet CMOS med knapp, resettet ved å ta ut batteri, prøvd main bios og backup bios, men ingenting har hjulpet.

 

Noe sier meg at problemet ligger i hovedkortet. Men mine kunnskaper om hardware er utdaterte og flere komponenter har flyttet inn i prosessoren, så jeg er ikke sikker. Er det noe mer jeg kan gjøre, eller er det tid for å kontakte Komplett og sende inn hovedkortet, evt. prosessoren?

 

Mitt oppsett:

Gigabyte GA-Z77X-UD3H

Intel Core i7 2700K

Kingston DDR3 HyperX 1600 MHz 16GB Black

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du har prøvd med flere RAM-brikker? For en slik boot-loop høres ut som akkurat det jeg hadde for litt siden, og der ble feilen sporet til en defekt RAM-brikke (er dog sikkert ikke det eneste som lager en sånn feil).

 

Har du en PC-speaker tilkoblet HKet - isåfall hvordan, hvis i det hele tatt, piper den? HK-manualen burde dekke slike feilkoder.

http://www.amazon.com/PC-Internal-Mini-Onboard-Speaker/dp/B002W4M0DW

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd med Kingston-RAMen jeg bestilte med hovedkortet og noe Corsair RAM jeg hadde liggende til overs. Ingen forskjell. Koblet en LED til speaker-utgangen, og får et veldig kort blink/pip idet jeg slår på, og et akkurat idet hovedkortet "resettes".

 

Jeg fant ikke noen liste over høyttalerkoder i manualen, annet enn på siden som forklarer pinnene der knapper og LED kobles til, hvor det står "The system reports system startup status by issuing a beep code. One single short beep will be heard if no problem is detected at system startup."

Lenke til kommentar

Send en mail til Komplett, du. Høres ut som du nå har prøvd det meste.

Jeg lastet ned manualen til HKet ditt, men det var jo ikke mye å bli klok på...debug-koder er jo vel og bra, men når dem ikke kan si hva som ikke virker, så er dem heller verdiløse.

 

Noen har fått vellykket boot med et nytt HK (samme HK, samme problem).

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...