Gå til innhold

Hvor skal jeg reise for sol, bading og unike naturopplevelser?


Anbefalte innlegg

Jeg vil reise en eller annen gang fra juli til august. Jeg er opptatt av at det er varmt (25-30 grader), lite regn og at det finnes gode muligheter for små og store naturopplevelser. Gjerne guidede ekspedisjoner.

 

Jeg har slått fra meg Galapagos, for det blir for dyrt (ca 35 tusen for fly og guidet tur rundt på øyene. Overnatting, mat og lommepenger kommer i tillegg).

 

Jeg vurderer Thailand, for der har jeg vært to ganger før (Bangkok, Phuket, Kog Samui). Men det er vel litt vått der sommerstid.

 

Sør-Europa anser jeg som for lite eksotisk.

 

Jeg ønsker også å ha en viss komfort, altså ikke sove i jordhytte eller lignende.

 

Jeg reiser alene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seychellene

Mauritius/Rodrigues

Tanzania/Zanzibar

Indonesia (f.eks Bali kombinert med Komodo NP)

Filippinene

Australia

 

-og noe dyrere men utrolig vakre og/eller spennende reisemål:

Vanuatu

Papua Ny-Guinea

Palau

Cook-øyene

 

Alle byr på "Sol, bading og unike naturopplevelser" (og mye mer)

 

Har ikke vært der enda, men Madagaskar har visstnok alt du ser etter. Og så har vi en "nykommer" - nemlig Burma! (Myanmar) Jeg drar dit i oktober/november...

Lenke til kommentar

Tyrkia: Kan jo være eksotisk for enkelte, men her treffer du ola dunk i massevis. Jeg ser lokalbefolkningen som det største problemet. Masete og mange uten folkeskikk. Null respekt for kvinner.

 

Seychellene: Her må du absolutt innom La Digue. Ikke for dyrt å komme seg dit, men høyt prisnivå der nede. Var selv der i august og hadde det ypperlig der.

 

Mauritius: Greit med bading, men eller syntes jeg det var lite av opplevelser der. Har selv vært der i juli.

 

Reunion: Vil anbefale å ta en titt på den øya. For bading bør man bo ved St Gilled som er den eneste lagunen på øya. Veldig variert natur savanne, regnskog, ørkenlandsskap rundt den ofte aktive vulkanen. Det store problemet for mange er at engelsk ikke er så utbredt på denne franske øya.

 

Rodrigues og Zanzibar har jeg ingen erfaring med, men Zanzibar er muslimsk område og ramadan er 8. juli til 7 august i år så da bør man ikke dra dit.

 

Sørlige Bali er ødelagt av turisme. Likte Lombok mye bedre. Gilli-øyene er tidligere backpacker-paradis hvor løypa er litt vel gått opp. Komodo har jeg ikke vært på.

 

Filipinene: Fantastisk land med mange perler. Billig og enkelte å være der og reise rundt. Problemet er at det er regnsesnng der når du skal reise og det regner ekstremt mye. Gjør som meg of reis dit midt på vinteren.

 

Australia: Bra og mye natur å se, men store avstander så man må fly rundt for å se forskjellige severdigheter. Provlemet er at det er vinter der i juli/august så det er litt for kaldt til særlig badeliv de fleste steder du ønsker å dra.

 

I Karibien kan jeg anbefale min favoritt Los Roques. Det er av og til fly til Caracas nede i 3-4.000 og derifra er det såpass komplisert å få fly og booking videre at du ikke vil treffe på naboen her. Belønningen er fantastiske koralløyer uten alle turistene.

 

Du bør også vurdere Yucatan om du ikke har vært der. Mye fin natur og kulturell stein å se. Enkelt med charter dit.

 

Azorene er et eksotisk chartermål. Ikke så mye perfekte sandstrender, men mye bading ble det likevel på meg der. Veldig frodig. Jeg bodde nede ved en varm kilde i et digert vulkankrater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...