Gå til innhold

Spørsmål om søknadsskjema på SAMORDNAOPPTAK (det haster)


ventaja

Anbefalte innlegg

Her sitter jeg og skal søke på høyere utdanning. Jeg har valgene mine klart og jeg har fått hybel. Nå gjenstår det bare å søke.

 

Jeg fikk lite hjelp hos min gamle skole. De sa de var for opptatt med elever som går der. Jeg får prøve meg her!

 

Jeg tenkte også at andre kan også spørre om råd i denne tråden om nødvendig....

 

 

Litt bakgrunns info.:

 

Jeg har gått tre år på videregående og jeg ble ferdig til våren 2012, men pga. diverse årsaker greide jeg å stryke i ett fag, og jeg fikk ikke karakter i fremmedspråk ettersom jeg valgte å ta det som privatist. Jeg har tatt opp de fagene og jeg har kun én eksamen igjen.

 

Jeg har altså ikke fått vitnemål ennå. Jeg får et sekundærvitnemål ettersom jeg ikke fullførte på normert tid.

 

 

Spørsmål nr. 1 på samordnaopptak:

 

Jeg søker med følgende utdanningsbakgrunn:

 

Ja. Norsk videregående skole (inkl. 23/5, forkurs, fagskole, norsk høyere utd.)

 

 

Også blir jeg spurt om jeg fullfører minst 3-årig videregående skole første gang våren 2013. Hva skal jeg svare her?

 

Spørsmål nr. 2:

 

Skal du sende inn forbedringer av fag eller dokumentasjon av andre fag som ikke fremgår av vitnemål?

 

Vitnemålet jeg får i juni vil være mitt første og alle karakterer vil være på den, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg burde trykke av for ja (jeg har spurt venninner om dette). Skal jeg trykke ''ja'' eller ''nei''? Og burde jeg sende ved kompetansebevis i tilfelle? :ermm:

 

 

Et annet spørsmål jeg har er om noen av dere vet om Samordna opptaket er veldig byråkratiske? Er det slik at hvis man har sendt feil dokument og de ikke mottar den innen fristen, får man ikke studert? :scared:

 

Takker for svar!

Endret av ventaja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også et spørsmål her, angående samme spørsmålet:

 

"Fullfører minst 3-årig videregående første gang våren 2013"

 

Jeg gikk tre år på elektrolinjen (vet faktisk ikke om det siste året faktisk teller som et "ekte" skoleår), og i år går jeg forkurs til ingeniør. Har svart NEI på denne boksen, er dette riktig av meg?

Lenke til kommentar

Samordna opptak svarer best på dette selv. Jeg foreslår at dere sender en e-post eller ringer dem. Men nå er det kanskje farlig nær søknadsfristen, så det var kanskje dumt å utsette til siste sekund. Lykke til uansett.

Jeg sendte dem epost for mange dager siden, men de svarte aldri. :confused: Jeg har ikke telefon for øyeblikket så det var uaktuelt å ringe dem.......takk!

Lenke til kommentar

Jeg har også et spørsmål her, angående samme spørsmålet:

 

"Fullfører minst 3-årig videregående første gang våren 2013"

 

Jeg gikk tre år på elektrolinjen (vet faktisk ikke om det siste året faktisk teller som et "ekte" skoleår), og i år går jeg forkurs til ingeniør. Har svart NEI på denne boksen, er dette riktig av meg?

Hei!

 

Jeg har fått hjelp av en bekjent og hun nevnte at hvis du ikke har fått vitnemål ennå, skal du svare JA.

Grunnen til at de stiller det spørsmålet er nettopp fordi de må vite når de skal motta vitnemålet ditt.

 

Er forkurset en del av vgs-linjen ?

Lenke til kommentar

Jeg har også et spørsmål her, angående samme spørsmålet:

 

"Fullfører minst 3-årig videregående første gang våren 2013"

 

Jeg gikk tre år på elektrolinjen (vet faktisk ikke om det siste året faktisk teller som et "ekte" skoleår), og i år går jeg forkurs til ingeniør. Har svart NEI på denne boksen, er dette riktig av meg?

Det er en veldig dårlig formulert setning. Hva betyr "fullført" i denne sammenhengen?

Vanskelig å si. Enten så betyr det at du har stått i alle fag, eller så betyr det rett og slett at du har gått 3 år på VGS.

 

Oijsann, der var visst gitt ovenfor.

Endret av Okeho
Lenke til kommentar

Bumper denne. Lurer på det samme. Ved hvilke tilfeller skal man svare "ja" på spørsmål 2?

Jeg har dessverre ikke fått svar på dette....veldig frustrerende. Jeg skal i hvertfall trykke på ja og sende ved kompetansebeviset og vitnemålet mitt når jeg får det i posten. Jeg gjør det for sikkerhetsskyld!

 

Hvordan er situasjonen for deg? Har du også tatt opp fag?

Lenke til kommentar

Spørsmålene avgjør hva du skal sende inn sammen med omslagsarket som blir sendt ut etter at søknadsfristen er utløpt.

 

Dersom du har et vitnemål skal du svare "Ja" på spørsmålet om norsk videregående skole.

Dersom du ikke har et vitnemål, men får dette våren 2013, skal du svare "Ja" på spørsmålet om norsk videregående skole og "Ja" på spørsmålet om du fullfører videregående skole våren 2013. Du har ikke fullført før du får vitnemål.

 

Spørsmål nummer 2 gjelder forbedringer av fag. Her skal du svare "Nei", fordi du ikke forbedrer noen fag eller tar fag som ikke vil fremkomme av det vitnemålet du får i juni.

Lenke til kommentar

Spørsmålene avgjør hva du skal sende inn sammen med omslagsarket som blir sendt ut etter at søknadsfristen er utløpt.

 

Dersom du har et vitnemål skal du svare "Ja" på spørsmålet om norsk videregående skole.

Dersom du ikke har et vitnemål, men får dette våren 2013, skal du svare "Ja" på spørsmålet om norsk videregående skole og "Ja" på spørsmålet om du fullfører videregående skole våren 2013. Du har ikke fullført før du får vitnemål.

 

Spørsmål nummer 2 gjelder forbedringer av fag. Her skal du svare "Nei", fordi du ikke forbedrer noen fag eller tar fag som ikke vil fremkomme av det vitnemålet du får i juni.

Tusen takk for svar :w00t:

 

Ang. spørsmål 2, kan jeg svare '' Ja'' i tilfelle?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...