Paal Harald Skrevet 8. april 2013 Skrevet 8. april 2013 Black Magic har lansert en liten overraskelse.Hva slags kamera er dette?
Simen1 Skrevet 9. april 2013 Skrevet 9. april 2013 Håper dette sparker i gang de vanlige kameraprodusentene til å støtte CinemaDNG de også. For uten CinemaDNG så virker Pocket-kameraet ganske ordinært. (Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg) Og forresten, støtter det 60p? Det er et absolutt minimumskrav fra min side.
Paal Harald Skrevet 9. april 2013 Forfatter Skrevet 9. april 2013 Håper dette sparker i gang de vanlige kameraprodusentene til å støtte CinemaDNG de også. For uten CinemaDNG så virker Pocket-kameraet ganske ordinært. (Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg)Og forresten, støtter det 60p? Det er et absolutt minimumskrav fra min side. Dessverre, Frame Rates 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 30p (http://www.blackmagicdesign.com/products/blackmagicpocketcinemacamera/techspecs)
F-r-e-d-r-i-k Skrevet 10. april 2013 Skrevet 10. april 2013 Håper dette sparker i gang de vanlige kameraprodusentene til å støtte CinemaDNG de også. For uten CinemaDNG så virker Pocket-kameraet ganske ordinært. (Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg) Du har helt rett, bortsett fra RAW er det ikke mye annet. Men fordelene med RAW er så store at mange er villig til å ofre mye kun for denne muligheten. Utrolig at hverken Sony, Canon, Panasonic eller Nikon har skjønt dette. De er jo så flinke til å fronte RAW mulighetene ved stillbilder. Og forresten, støtter det 60p? Det er et absolutt minimumskrav fra min side. Hvorfor er 60p et must? Jeg kan forstå det hvis du driver mye med sport/action, men ellers er det ganske ubrukelig spør du meg. Har selv lekt meg litt med 50p på NEX, men ikke for annet enn å conforme det til 24p for slow motion. Eller er du kanskje på HFR bølgen?
arthon Skrevet 10. april 2013 Skrevet 10. april 2013 Du har helt rett, bortsett fra RAW er det ikke mye annet. Men fordelene med RAW er så store at mange er villig til å ofre mye kun for denne muligheten. Utrolig at hverken Sony, Canon, Panasonic eller Nikon har skjønt dette. De er jo så flinke til å fronte RAW mulighetene ved stillbilder. Det er mulig at disse selskapene ikke har klart å utvikle en kompresjons codec for RAW video. Det foreløbig bare RED, BMD og Sony som har 4K++ komprimert RAW på Pro digital film kameraene sine. Både Arri og Canon bruker ukomprimert RAW og du trenger en separat RAW recorder for å ta opp RAW. Sony har komprimert 4K++ RAW (trenger også separat recorder), men RED har saksøkt Sony for å ha stjålet deres kompresjons teknologi, så uten det så hadde Sony også slitt med komprimering av 4K++ RAW.
Simen1 Skrevet 10. april 2013 Skrevet 10. april 2013 (endret) arthon: Hvorfor finne opp hjulet på nytt? CinemaDNG er et åpent råformat for video og bare å ta i bruk. Vanlig stillbilde DNG kan både være ukomprimert, lossless komprimert og lossy komprimert. Lossless er det vanligste. I følge artikkelen brukes CinemaDNG RAW 422. Noe som tyder på lossy komprimering. Jeg regner med CinemaDNG-formatet i likhet med DNG har muligheter for både ukomprimert, lossless og lossy komprimering. Endret 10. april 2013 av Simen1
Trondster Skrevet 10. april 2013 Skrevet 10. april 2013 Utrolig at hverken Sony, Canon, Panasonic eller Nikon har skjønt dette. De er jo så flinke til å fronte RAW mulighetene ved stillbilder. Poenget er nok oppløsning på sensoren. Greit nok med stillbilder - der kan en 20Mpx sensor levere de fulle Rawdataene. Greit nok også med en 1920x1080 sensor - den kan uten problemer levere Raw-video. Men - hvordan interpolerer du Rawdata til en lavoppløst film fra en høyoppløst sensor? Leverer alle dataene (30MB/frame)? Leverer gjennomsnittet av de omkringliggende pikslene i samme farge som én enkelt Raw-piksel i en farge og kaster resten av dataene? Leverer gjennomsnitt i RGB pr piksel fra de underliggende pikslene, med 3x datamengde (RGB i hver piksel) og en masse prosessering? Leverer Rawdata fra kun én piksel til hver piksel i videoen og kaster resten av dataene (støy og aliasing)? Eller hva? Raw-video er ikke "bare" når det er høyoppløst sensor. Men igjen kan RED levere flere oppløsninger Raw-video fra samme sensor, så...
Simen1 Skrevet 10. april 2013 Skrevet 10. april 2013 Nikon1 J1 klarer ganske god hastighet (10 Mp, 30 bps, råfiler). Riktignok bare i korte øyeblikk, men det står vel på prosesseringshastighet og bufferkapasitet. Hadde prosessoren klart å svelge unna og komprimere så ville den vel klart seg med samme buffer i kontinuerlige økter.
seriksen Skrevet 10. april 2013 Skrevet 10. april 2013 Nikon1 J1 klarer ganske god hastighet (10 Mp, 30 bps, råfiler). Riktignok bare i korte øyeblikk, men det står vel på prosesseringshastighet og bufferkapasitet. Hadde prosessoren klart å svelge unna og komprimere så ville den vel klart seg med samme buffer i kontinuerlige økter. Hvis du tenker på lagring av enkeltbilder i RAW med den frekvensen er nok lagring til minnekort hovedproblmet. Med dagens minnekort er nok RAW video også et problem selv om prosessoren skulle klare å ta unna.
Simen1 Skrevet 10. april 2013 Skrevet 10. april 2013 Apropos det, hvilke krav til minnekorthastighet setter Black Magic Pocket camera for FullHD 30 bps?
Trondster Skrevet 10. april 2013 Skrevet 10. april 2013 Det står "Storage Rates: 220 Mbps using Apple ProRes 422 (HQ)".
Anbefalte innlegg