Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Legge nettverkskabler i leilighet.


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle legge kablet gigabit nettverk i leiligheten min da det trådløse jeg har ikke fungerer helt optimalt for streaming av HD-innhold, og jeg har minst 2 bokser som ikke har trådløst nettverk.

Det tekniske er greit nok, men lurer litt mer på det praktiske.

Har tenkt på å enten feste med stiftepistol beregnet på kabler ( http://www.clasohlso...tol/Pr306319000 ) og rett og slett bare stifte ledningene fast på veggen.

Bakdelen med dette er jo at det blir "stygt" og lite fleksibelt mtp. evt. flere kabler etterhvert. Fordelen er jo at det er enkelt å sette opp og tar liten plass i forhold til kabelgate.

 

Skal forresten ha switch ved "TV+++" da jeg ikke vil legge 4-5 ledninger dit.

 

 

Noen tips i forhold til det praktiske?

Har tenkt til å bruke nettverksuttak, hva burde jeg satse på der?

 

post-27317-0-04886200-1365406109_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg skrev i en annen tråd:

 

Da jeg pusset opp la jeg Tehalit SL gulvkanaler og anbefaler de sterkt til slike formål. Jeg brukte kun selve kanalen og monterte vanlige stikkontakter og datauttak ovenfor lista på vanlig måte. Jeg brukte heller ikke spesielle hjørner eller skjøter, jeg bare skråkuttet kanalene i hjørnene på samme måte som man gjør med vanlige lister. Disse er også nesten samme dimensjon som de andre listene i huset vårt, samme høyde, men litt tykkere.

 

L2250_7030_002_120x100.png

 

 

http://www.hager.no/kabelforinger/minikanaler/tehalit.sl-gulvistkanaler/2224.htm

I tillegg kan det nevnes at denne lista har en myk fleksibel kant i toppen som ligger inn mot veggen, på den måten vil den så og si alltid tette mot veggen på samme måte som om du fuger listene. At man også slipper å male den er en fin bonus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge stiftene trykker kabelen litt ned så vil den karakteristiske impedansen endre seg, ja.

 

R36 og cat6 går ikke så bra sammen. De passer, men det er akkurat og de vil trykke kappen på kabelen innover.

 

Nettet ditt vil funke, men dersom du da opplever litt variable hastigheter så er det antakelig årsaken. En annen ting er at det er veldig fort gjort å stifte i selve kabelen, spesielt med R36 og cat6 fordi cat6 er tykkere enn cat5e.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...