Gå til innhold

Vil det være problemfritt å oppgradere minne og harddisk på gammel bærbar?


Anbefalte innlegg

For å spare penger og være litt nøysommelig har jeg tenkt til å kjøpe en brukt, slitesterk bærbar pc nå som jeg trenger en ny. F eks HP Elitebook eller Lenovo thinkpad til et par tusen kroner, så¨den blir noen år gammel.

 

Jeg lurer på om det vil gå uten problemer å sette inn bedre RAM og harddisk i en sånn pc? Jeg har skrudd litt på bærbare pc-er og det ser enkelt ut å bytte noen av komponentene, men har hørt at hovedkortene ofte støtter lite annet en standard.

 

Kunne jeg f eks ha satt inn en 500GB harddisk og RAM-brikkene fra min Sony Vaio fra 2010 i en HP Elitebook fra 2006?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laptoper av litt eldre årganger støtter normalt ikke mer enn 4GB RAM. Hvis du må oppgradere, bør du ha minne brikker som stemmer ~100% med originalspec. (Bl. a. at minnet ikke er raskere enn oppgitt for maskinen.) Ville ha vurdert en SSD men pass på at maskinen støtter AHCI. Noen laptoper har bare plass til ~7mm høye disker, andre ~9mm.

 

Andre momenter:

Bærbare får gjerne en røff behandling. Batteriet er gjerne ikke brukbart mer. Gåen vifte? Pixelfeil?

 

Edit: Godt mulig at du vil slite med å finne (gode) drivere til nyere (Windows) OS til en maskin fra ~2006.

Endret av NoBo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en eldre laptop, Dell 1720 som har 2Gb ram. Den hadde Windows Vista orginalt og var treg som fy.

har installert Linux på den nå og da er det som en ny maskin. Like rask som min nyere laptop med i5 prosessor og 8Gb ram på Windows 8. Eller for å nyansere litt, den nyeste laptopen er selfølgelig raskere i bruk av programmer som krever minne og prosessorkraft. Men i oppstart, avslutning og bruk av vanlige programmer er den gamle maskina like rask med Linux installert.

 

Istedet for å bruke penger på oppgradering så anbefaler jeg deg å prøve å installere Linux på maskina.

 

Funker perfekt til å spille musikk, se filmer. surfe på internett + + .

Endret av Døgnvill
Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Tror jeg kjøper en tidligere bedrifts-HP Elitebook fra 2008 og installerer Linux Mint.

Da får jeg anti-glare og grei oppløsning med slitesterkt design på delene til 2500. Må kanskje kjøpe nytt batteri fra pcbatterier.no, så er den nesten som ny hvis jeg ikke bruker den til spill og sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...