Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

betydlig muskelvekst i puberteten...?


hallopådo

Anbefalte innlegg

Tror jeg faktisk helt nøyaktig ingen ting på.

 

André Midtby løftet faktisk 5 kg mindre enn det på RM i år. Han er på landslaget i styrkeløft. Jeg har dermed litt problemer med å tro at en gymbro har gått fra å løfte 40 kg, til å være sterkere enn en av Norges beste styrkeløftere, før fylte 18 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde kanskje vært en idé å si at du brukte anabole steroider, det kan være utslagsgivende har jeg hørt. Jeg vil også påstå at det ikke er helt relevant for tråden heller lenger.

 

"Jeg ble mye sterkere i puberteten. Sikkert de hormonelle forandringene. Eller massiv styrketrening og anabole steroider. Hvem vet..."

Lenke til kommentar

Vel, med andre ord så høres det ikke ut som om du har hatt en halveis normal oppvekst engang, i hvert fall når det kommer til trening.

 

Du er ikke flink i benkpress (som vi diskuterer her) om du ikke har gjort det mange ganger før.

Ja du av alle burde vite at du ikke blir flink i noe uten å trene i det.

 

Du kan nå uansett kalle min ytelse hva du vil, og siden det virker som om du er mer interessert i å skryte over dine ekstreme utdøvelser enn å faktisk diskutere det motsatte, altså normale mennesker som har helt andre ambisjoner eller treningsvaner enn hva du trolig kan se for deg en gang.

Du må gjerne kalle majoriteten av nordmenn for sykelig svake, men faktum er faktisk at Nato-kravet ikke er langt unna hva en normal person i dag klarer.

 

Ja, etter hvor ekstrem du har fremstilt deg (og etter min mening har ødelagt kroppen din) så tar jeg nesten sykelig svak før, som et komplement. :=)

 

Og bare for å gjøre det helt krystallklart.

Det er IKKE slik at majoriteten går daglig på treningsstudio for å trene benkpress i den alderen. Ja, det er en del som har begynt, men ganske få gjør noe stort ut av det. Og de færreste blir født med styrken til å ta 70-80 KG uten å ha trent inn teknikken eller trent de aktuelle musklene mye i forkant.

 

Poenget var bare at jeg som liten guttunge på 40kg hadde mange reps på den vekten. Da ser jeg på det som naturlig at en gjennomsnittslig person, som gjerne er 20-30kg tyngre løfter en del mer enn det.

Vel gratulerer, da var du aldri en normal guttunge.

På den alderen så er det vanlig å springe rundt og more seg og synes sport er en lek.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Med guttunge mener jeg 15 år. Og jeg tror du undervurderer litt hvor mange 18åringer som faktisk trener. Vil påstå at minst halvparten av alle 18åringer har tatt i en benkpress før. Og selfølgelig blir ikke du født med styrken til å ta 70-80kg. Det er ikke bare spesifik benkpress-trening som gjør deg sterkere i benkpress, men all mulig fysisk aktivitet, og med mindre du har holdt deg i en mørk kjeller de 18 åra så vil jeg påstå de ALLER fleste klarer mer enn 40kg i benk.

Lenke til kommentar

Det er en ganske kraftig uttalelse som jeg ikke tror du på noen som helst måte kan backe opp. Kan være enig i at halvparten trener, men av de så kanskje halvparten går aktivt på treningsstudio, og halvparten av disse trener andre øvelser.

 

Du får nå mene hva du vil, men jeg har levd et forholdsvis aktivt liv med litt forskjellig sport. Seneste er roing som jeg til og med deltok i NM (ikke at jeg kom så langt, men tapte i hvert fall ikke :p), som var når jeg hadde fylt 16 år. Trente tungt to dager i uka, og mer enn de aller fleste i klassen på den tiden.

Hadde også trent meg litt opp før militæret (men da generelt på utholdenhet og styrke i kjernen).

 

De som ikke hadde trent noe, og som var ganske utrente tok altså under NATO kravet, og som sagt så var jeg akkurat god nok for 10x40 KG. Kall det gjerne sykelig svakt, men da får du jammen meg innse at du også kaller store deler av norge for sykelig svake.

 

Det er heller ikke de som har arvet et veldig godt anlegg for stor overkropp. Til gjengjeld så knuser jeg de aller fleste av normale mennesker når det kommer til benstyrke og løping. Selv ville jeg aldri kalt overarmene mine for sykelig svake, men ikke særlig trente. Som sagt så avskyr jeg benkpress, og vil strekke meg så langt som å kalle den verdiløs, og jeg klarer nok heller ikke teknikken. Noen gangerkan jeg ta langt mer/mindre enn andre, så det er tydelig at det er en teknikk som må innøves også.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg har ingen anelse om hva det er engang. :)

 

Men jeg vet at jeg løper fra de fleste, kan løfte tungt med bena, og om jeg sammenligner mot andre kompiser som faktisk fokuserer på å trene kroppen sin så sterk som mulig så er det mindre som skiller i benstyrke, spesielt i leggene så er det langt flere repetisjoner og vekt jeg klarer enn hvor det er snakk om styrke i brystet for eksempel.

 

Tror du har forvirret deg inn i denne tråden/kategorien egentlig. Her er det snakk om grunnleggende helse, genetikk og trening, og ikke en vektløfter-konkurranse tråd.

 

Min viktigste "muskel" er hjernen, og er den jeg trener mest og anbefaler alle å trene mest, resten er der bare for å kunne opprettholde hjernen og kanskje også tiltrekke en potensiel make (om det ikke var for at jeg allerede har en flott kjæreste allerede da :)).

 

Som fattig og flittig student som så veldig mange andre her i landet så kan man ikke prioritere kroppsbygging slik du selv har gjort. Da vil det gå utover noe, og er ikke noe jeg kan anbefale trådstarter heller. Da er det best å la hjernen få det meste av ressusjene, og så heller trene for å være sunn.

 

For noen betyr det kanskje å ta en viss mengde i benkpress, for andre betyr det å ha en utholdenhet elelr benstyrke som lar deg løpe en gitt mengde.

 

Tør jeg spørre f.eks hva du løper 3km/5/10km på for eksempel? For mange kroppsbyggere så er dette ofte så undervurdert at resultatene nærmer seg en mindre trent person. Jeg vil allikevel ikke kalle det sykelig dårlig utholdenhet fordi man kanskje klarer 13-14 minutter på 3000 meter. SELV om jeg løp bedre for mange år siden. (nettopp fordi jeg kan forstå at andre prioriterer andre muskler)

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror du bommer litt her. Jeg spurte deg ikke om det spørsmålet for å flame deg, men bare av ren nysjerrighet. Når du mener 40kg i benkpress er bra/helt normalt å ta, lurte jeg rett og slett bare på hva du anser som veldig bra beinstyrke. Forstår heller ikke hva løping har med dette å gjøre. Diskusjonen handlet vel i bunn og grunn om hva en anser som normal styrke.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tok det ikke så ille over meg. Selv om det strengt talt skal litt til for IKKE å ta det personlig. ;)

 

Jeg sier heller ikke at det er bra overhode, men sykelig svakt høres ut som om jeg hadde (eller den mengden av folk som løfter omtrentlig like mye) en form for degenerering , skade eller lidelse som forårsaker ekstra lav ytelse.

 

Mitt poeng er bare at dette er noe man kan forvente å se fra personer som ikke har tatt benkpress før. Selv om de kanskje er i form. Hva jeg anser som bra hos meg selv har derfor heller ikke noe med denne diskusjonen å gjøre. Dette er kun hva JEG har observert i situassjoner som jeg regner som ganske så oppegående, men som ikke har noen ekstraordinære planer ved trening annet enn at det er sundt. Ja, som jeg ville kalt det, rimelig normale.

 

Som sammenligning så blir det da de i klassen min, de i militæret og de jeg ellers kanskje kan studere hvis jeg er på treningsstudioet.

 

Hvis du er ganske trent selv og interesserer deg veldig for dette, ja så har jeg forståelse for at det er lett å overse den mengden folk som altså ikke skiller seg spesielt ut, og dermed tenker du ikke over at disse eksisterer. Ja spesielt om man ikke er ferdig med puberteten. :)

Lenke til kommentar

Jeg er en ekstrem megareksier, og for meg høres det helt sykt ut at det er normalt å ligge på ca 40kg i benkpress. Kan godt hende jeg tar feil, men man skulle da tro at i ett samfunn der trening, og spesielt styrketrening blir bare mer og mer vanlig er det mer enn 40kg i benk som er normalt..

Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig i at det er dårlig å ta 40kg om du trener benkpress, eller regelmessig trener de samme musklene. Der er vi faktisk ganske enige. :)Selv om vi kanskje ikke liker å bruke samme uttrykket for det.

 

Derimot så kommer jeg fra et sosialt miljø som er mindre opptatt av å trene seg størst mulig, og fra mitt standpunkt og mine erfaringer så kan jeg i hvert fall si at nivået nok ligger en del under hva du selv måtte tro. Og det er faktisk ikke en selvfølge at en person skal løfte 70-80 KG første gang han prøver benkpress. faktisk ganske langt fra.

 

Jeg har som deg også sett en økende trend i treningsstudio for også den yngre garde, og da også gjerne i typiske konkurransetunge øvelser som benkpress, men tross dette så har jeg fortsatt ikke helt troen på at dette er noen stor majoritet.

 

Så det er vel i så fall så langt vi kommer i diskusjonen uten noe mer spesifikke statestikker som sier noe annet. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Disclaimer: var ikke og har aldri vært spesielt sterk eller trent på noen måte noen gang.

 

Trente litt styrke når jeg var 17. Gikk opp veldig fort i muskelstyrke og litt i kilo. Det stagnerte etter en to mnd periode. Etter å ha trent 3-4 ganger i uka i 4mnd, hvis jeg husker riktig, så makset jeg 55kg på benk.

Regner med at TS kan forvente noe lignende når/hvis han begynner å trene generell styrke.

Lenke til kommentar

Jeg har da ikke kalt deg sykelig svak. Du hadde da blitt 5x så sterk som da du løftet 40kg? Jeg personlig kjenner ingen over 18 som løfter noe under 80kg. Jeg skillte meg ut når jeg begynte å trene, i en kroppsvekt på 40kg i en alder av 15 år med 40kg for reps. Nå, 3 år senere har jeg 170kg som pers.

 

Vel, da kan jeg informere om at i min vennekrets var det ikke slik, vi var en god bunt gutter som trente sammen 3-4 år fra vi var 17..

 

Så det er forskjell på mennesker, merkelig nok. Selv om du og dine venner tok så så mye,betyr ikke det nødvendigvis at dere er standarden for resten eller majoriteten av ungdommene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...