Gå til innhold

Hvor sterk er vinden/temperaturen?


Anbefalte innlegg

Når jeg nå ser på yr.no om hvor mye vind det vil være her hvor jeg bor klokken 19.00 står det skrevet "Svak vind, 3 m/s fra vest"

 

- Hvordan kan jeg finne ut hvor sterk vinden er, og om den er varm eller kald?

 

- Hvor sterk vind er f.eks 3 m/s?

 

- Hvor svak må vinden være for at jeg ikke skal merke noe særlig til den, og ikke gå ute å fryse?

 

- Hvor sterkt er "flau vind"?

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3 m/s er "svak vind" eller 2 på Beaufortskalaen. Nok til at en kan kjenne vinden, og bladene på trærne vil røre på seg.

 

Flau vind er 0,3 - 1,5 m/s.

 

Hvorvidt du fryser eller ikke kommer an på temperaturen, aktivitetsnivået ditt, dine fysiske egenskaper, klærne dine osv. Det vil derfor være umulig å svare på hvor mye vind som skal til før du fryser.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 8 år senere...
Wall Dorf skrev (10 timer siden):

blåser det 3 sek. meter, ja så senkes temperaturen 3 grader fysisk sett, enkelt, ikke sant? 

Nei. Temperaturen senkes ikke fysisk sett, det er kun avkjølingseffekten som øker.

Hvis målt lufttemperatur er -5°C og det blåser full orkan vil gjenstander som er varmere enn lufttemperaturen raskt avkjøles til -5°C. Kaldere gjenstander vil raskt bli varmet opp til -5°C av den samme vinden. Hvis lufttemperaturen er varmere enn hudtemperaturen vår, ca 35°C, så vil vind ikke virke avkjølende, men vil øke oppvarmingen av kroppen slik at vi raskere kan dø av heteslag.

Hvis frostvæske/vannblandingen i kjølesystemet på en bilmotor tåler -30°C og målt lufttemperatur er -25°C, så spiller det ingen rolle om bilen står i ro eller kjører i høye hastigheter, frostvæska gjør jobben uansett. NAF påstod for noen år siden at man måtte regne inn såkalt effektiv temperatur, og at frostvæskeblandingen kunne fryse hvis man kjørte fort, men fysikere kunne fortelle dem at de drev med vranglære. 10 m/s = 36 km/t.

Lenke til kommentar
SeaLion skrev (2 timer siden):

Nei. Temperaturen senkes ikke fysisk sett, det er kun avkjølingseffekten som øker.

Hvis målt lufttemperatur er -5°C og det blåser full orkan vil gjenstander som er varmere enn lufttemperaturen raskt avkjøles til -5°C. Kaldere gjenstander vil raskt bli varmet opp til -5°C av den samme vinden. Hvis lufttemperaturen er varmere enn hudtemperaturen vår, ca 35°C, så vil vind ikke virke avkjølende, men vil øke oppvarmingen av kroppen slik at vi raskere kan dø av heteslag.

Hvis frostvæske/vannblandingen i kjølesystemet på en bilmotor tåler -30°C og målt lufttemperatur er -25°C, så spiller det ingen rolle om bilen står i ro eller kjører i høye hastigheter, frostvæska gjør jobben uansett. NAF påstod for noen år siden at man måtte regne inn såkalt effektiv temperatur, og at frostvæskeblandingen kunne fryse hvis man kjørte fort, men fysikere kunne fortelle dem at de drev med vranglære. 10 m/s = 36 km/t.

Hei, og takk for rettelsen!

Ja, vind som som er varmere enn kroppstemperatur vil ikke kjøle ned, men varme opp. Jeg ordla meg ikke helt korrekt siden det er logisk at det er slik. En varmevifte som blåser varmluft er et slik eksempel.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...