Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smerter i høyre ankelkul


Kasp0me

Anbefalte innlegg

Hei! Nå har jeg sømfart Google for svar på noe jeg den siste tiden har irritert meg over. Jeg er veldig opptatt av gode skotøy. Så for en god stund siden gikk jeg inn i å investere i et par gode fjellstøvler av navnet Alfa Bever Grip +. Etter å ha gått med dem til jobb etter 3 dager så har jeg fått så ekstremt vondt i høyre ankelkul.

 

Dette problemet hadde jeg med marsjstøvler fra de gamle militærstøvlene jeg fikk av min far. Så tror neppe det er noe feil med skoen heller med foten.

 

Har dere noen tips til hvordan jeg kan få orden eller fiks på dette da støvlene var svindyre.

 

Har hørt det kan være mulig å fylle skoen med vann for deretter gå en dag med dem. Eller smøre skoene med en salve ment for å vide ut skotøyet. Er litt usikker på dette da skoen er fylt med goretexstoff på innsiden.

 

Alle tips tas imot med takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En lærstøvel er best å bruke dersom du fyller den med vann og går med den en hel dag (eller til alt vannet er "borte".) Puss deretter godt, og gå dem inn. En Alfa M77 tar det ca 200 km å gå inn. Beveren din tar nok noe av det samme. Støvelen kan være vond og jævlig lenge, til den er skikkelig inngått.

 

Når det kommer til alfa Bever Grip+ ville jeg ha fulgt samme prosedyre, og reinnpregnert dem etterpå. Husk å pusse dem ofte - gjerne før og etter hver eneste bruksdag. Kjøp deg kiwi svart skopuss og en skobørste (eller dersom du kjenner noen som er i tjeneste, så få av dem. Det er forbruksmateriell). Det går ca en boks hver måned ved aktivt bruk - kanskje mer. Samtidig ville jeg ha satt dem inn med rikelig skokrem når du ikke bruker dem, og pusset dem veldig grundig en gang i blant.

 

Slike sko kan holde i åresvis dersom du tar godt nok vare på dem. For å få riktig passform og gå dem inn skikkelig er det faktisk kritisk at du fyller dem med vann og går en hel dag med dem på bena gjennomblaut. Om det er kaldt ute er ikke så farlig - vannet og føttene blir varme så lenge du holder deg i bevegelse, så ikke utsett dette. Det er like fullt viktig med den daglige pussen.

 

Flere av gutta droppet pussen da vi hadde øvelse i 2 måneder (med to-tre frihelger) og det var snø ute - da ble det slapt med pussing og lett å slippe inn i messen pga. snøen ikke akkurat skitner mye. De ble både kalde og våte på beina når snøen begynte å smelte, pga. dårlig skopuss.

 

Kort og godt oppsummert:

  • Fyll dem med vann SNAREST, og gå med dem en hel dag. Ha på deg samme sokker som du vanligvis ville brukt på langtur/jakt. Type tjukk ullsokk. (Gråsokk dersom du er kjent med PBU).
  • Puss dem hver eneste bruksdag, minst morgen og kveld.
  • Sett dem inn med rikelig skoskrem når du ikke skal bruke dem på noen dager.

Endret av exonum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...