Gå til innhold

Facebook vil «eie» mobilen din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det deg, Viggo Venneløs? :p

 

haha morsom du :p er vel det at man har for mange såkalte face venner, er ikke interesert i å vite hva alle 200 jeg har som venner der gjør hvert eneste minutt. dessuten så holder det med et par gode venner i det "virkelige" liv :)

Endret av Blazer
Lenke til kommentar

Mange mener at kjøp og salg av innsamlet informasjon om folks privatliv vil bli en ny "oljeøkonomi". Banker, forsikringsselskaper og arbeidsgivere osv vil betale mye for statistisk informasjon om folk. Google og facebook bruker milliarder på gratistjenester, men sannsynligvis vil inntjeningen om ikke lenge bli astronomisk. Det som gir dem det statistiske grunnlaget for å lage nøyaktige personprofiler er dagens overvåkning av folk.

 

Hvis f.eks en bank kan identifisere de 20% beste og de 20% dårligste kundene i et befolkning kan dette være verdt uhyggelig mange milliarder kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange mener at kjøp og salg av innsamlet informasjon om folks privatliv vil bli en ny "oljeøkonomi". Banker, forsikringsselskaper og arbeidsgivere osv vil betale mye for statistisk informasjon om folk. Google og facebook bruker milliarder på gratistjenester, men sannsynligvis vil inntjeningen om ikke lenge bli astronomisk. Det som gir dem det statistiske grunnlaget for å lage nøyaktige personprofiler er dagens overvåkning av folk.

 

Hvis f.eks en bank kan identifisere de 20% beste og de 20% dårligste kundene i et befolkning kan dette være verdt uhyggelig mange milliarder kroner.

 

nettopp, og det er det facebook er, en innsamlingssentral for informasjon som skal prepareres for videre salg. bare en av mange gode grunner for min uteblivelse fra facebook (og blokkering fra trace rutinene deres på så godt som de fleste sider)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser interessant ut dette. Blir hvertfall testet ut.

Og for alle dere som syter og klager over hvor forferdelig dette blir og om hvordan facebook vil invadere privatlivet ditt med denne app´en så har jeg en KJEMPEGOD ide: IKKE installer denne app`en på telefonen din! Så kan vi som liker slike møkkaselskaper som driver med "hijacking", invasjon av privatliv og monopolisering nyte det... :)

Lenke til kommentar

Kan jeg foreslå et kompromiss: Vi sier ok til FB-launcheren mot at Google lar oss andre FB-hatere avinstallere FB fra Android-telefonene våre. Jeg trenger de 14 MB'ene til andre ting.

 

google er ikke dem som setter en stopper for at du skal avinstallere FB appen. om de som pakker rom-en markerer FB som en system app så må du roote for å kunne fjærne. eller unlocke bootloader og installere en annen rom =)

Lenke til kommentar

 

google er ikke dem som setter en stopper for at du skal avinstallere FB appen. om de som pakker rom-en markerer FB som en system app så må du roote for å kunne fjærne. eller unlocke bootloader og installere en annen rom =)

 

Er jo ikke verre enn å bare la være å bruke appen på mobilen! Skjønner ikke folk som syter over at facebook synkroniserer ditten og datten osv. når de bare kan la være å bruke appen. Har hatt facebook på alle touch mobilene jeg har eid (så vidt jeg kan huske) og har aldri hatt noe problemer med dette da jeg enkelt og greit ikke bruke appen.

Lenke til kommentar

Er jo ikke verre enn å bare la være å bruke appen på mobilen! Skjønner ikke folk som syter over at facebook synkroniserer ditten og datten osv. når de bare kan la være å bruke appen. Har hatt facebook på alle touch mobilene jeg har eid (så vidt jeg kan huske) og har aldri hatt noe problemer med dette da jeg enkelt og greit ikke bruke appen.

 

Nei. Facebook overvåker deg selv om du ikke bruker deres app.

 

La meg sitere Facebook appens mobiltillatelseskrav:

 

ta bilder og videoer

Appen gis tillatelse til å ta bilder og spille inn video med kameraet. Denne tillatelsen gjør at appen kan bruke kameraet når som helst, og uten bekreftelse fra deg.

 

I tillegg skal de ha full tilgang til:

lese kontaktene dine

Appen gis tillatelse til å lese informasjon knyttet til kontaktene du har lagret på nettbrettet ditt, inkludert hvor ofte du har ringt til, sendt e-post til, eller på andre måter kommunisert med bestemte individer. Denne tillatelsen innebærer at appen kan lagre kontaktdataene dine, og skadelige apper kan dele slik informasjon uten din viten. Appen gis tillatelse til å lese informasjon knyttet til kontaktene du har lagret på telefonen din, inkludert hvor ofte du har ringt til, sendt e-post til, eller på andre måter kommunisert med bestemte individer. Denne tillatelsen innebærer at appen kan lagre kontaktdataene dine, og skadelige apper kan dele slik informasjon uten din viten.

Endret av fenele
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...