Gå til innhold

Google bytter motoren i Chrome-nettleseren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette betyr vell at vi i bunn og grunn ikke har noen Webkit basert nettleser til Windows lenger? Man kan vell si at Blink i en god stund fremover vil være 95% Webkit, men uansett. Betyr det at Apple og folkene bak Webkit må begynne å utvikle direkte til Windows igjen, eller legges det nå helt dødt for Windows plattformen?

 

Vet ikke helt hvordan jeg ser på dette, jeg liker Google Chrome utrolig godt og det finnes ikke noe reelt alternativ på Windows plattformen per dags dato syntes jeg. Men at Google skal begynne å tukle med motoren gjør meg litt ille til mote, det lukter bare enda mer tracking og "spesifisert" reklame lang vei noe jeg overhode ikke er interessert i.

 

 

Så kjempelyst på at Opera skulle begynne med Webkit, så kanskje det kom en reell utfordrer til Google Chrome til mitt bruk, men ettersom de nå tydeligvis også skal benytte Blink så spørs det jo ikke om det blir like mye Google tracking uansett om jeg velger det ene eller det andre.

 

Det er jo også utrolig synd at hele Chromium prosjektet går over på Blink, for det betyr jo at de som benytter ren Chromium nettleser fremfor Chrome for å slippe alt som har med Google å gjøre nå blir stuck ettersom Google nå skal sitte på selve motoren bak, det gjør jo også at andre gode nettlesere som bygger på Chromium sånn som RockMelt, Dragon Internet Browser osv.., alle nå potensielt får en form for Google tilknytning på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Blink skal utvikles av Google, Webkit var aldri rørt av Google Så potensiale for at Google finner på noe så smart som å integrere sin egen Adtracking osv rett i Blink motoren er så absolutt tilstede og da vil alle oss som ikke ønsker noe av dette Google tulle plutselig miste alle nettlesere som baserer seg på Chromium. og alle andre (se Opera) som vil benytte seg av samme motor.

 

 

Med tiden så kan Google dra en "Microsoft" å begynne å gjøre sære optimaliseringer mellom egne tjenester og motoren som gjør at bruk av Gmail, Google Docs osv osv som skaper en situasjon hvor det nærmest krever bruk av en Blink basert nettleser, litt sånn som Microsoft holdt på med Internet Explorer 6 og lignende. Google har jo allerede startet med mye av dette med å stadig forsøke å tvinge YouTube og Gmail brukere over på Google+, stopper muligheten for push mailer fra Gmail til noe annet enn Android telefoner osv osv.. Liker ikke denne utviklingen fra Google, de filtrerer også Google søk til egen vinning, fler og fler merker seg jo at diverse iOS søk og AppStore søk gjerne gir Android og Google Play relaterte resultater før relevante iOS og AppStore resultater..

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Blink skal utvikles av Google, Webkit var aldri rørt av Google Så potensiale for at Google finner på noe så smart som å integrere sin egen Adtracking osv rett i Blink motoren er så absolutt tilstede og da vil alle oss som ikke ønsker noe av dette Google tulle plutselig miste alle nettlesere som baserer seg på Chromium. og alle andre (se Opera) som vil benytte seg av samme motor.Med tiden så kan Google dra en "Microsoft" å begynne å gjøre sære optimaliseringer mellom egne tjenester og motoren som gjør at bruk av Gmail, Google Docs osv osv som skaper en situasjon hvor det nærmest krever bruk av en Blink basert nettleser, litt sånn som Microsoft holdt på med Internet Explorer 6 og lignende. Google har jo allerede startet med mye av dette med å stadig forsøke å tvinge YouTube og Gmail brukere over på Google+, stopper muligheten for push mailer fra Gmail til noe annet enn Android telefoner osv osv.. Liker ikke denne utviklingen fra Google, de filtrerer også Google søk til egen vinning, fler og fler merker seg jo at diverse iOS søk og AppStore søk gjerne gir Android og Google Play relaterte resultater før relevante iOS og AppStore resultater..

 

Det er jo altid en mulighet for at de kan legge inn tracking i motoren, men jeg ser ikke poenget... Om de virkelig vil legge inn denne programvaren på din PC så har de så uendelig mange andre måter å få det til på. En motor er ikke den delen hvor slikt ville blitt lagt til. Du ser for eksempel ikke at din nåværende Chrome pusher på deg en endeløs rekke med "I" produkter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...