Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Veltet parkert sykkel


srbz

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

 

Kjip opplevelse i dag. Hentet ut min '07 ER-6F fra vinterlagring i påsken, den var da nylig ombygd til fulleffekt, og i dag skulle jeg ta den ut til nærmeste trafikkstasjon for godkjenning.

Sykkelen har stått i ro ute i gaten her siden lørdag i om lag 17-tiden og frem til jeg kjørte i 12-tiden i dag. Jeg tok en kjapp kontroll av sykkelen før avreise da jeg fremdeles er "førerkortfersk" og ikke har klart å legge av meg gode vaner enda, i utgangspunktet kun at dekkene er hele og at alle lys fungerer :)

 

Idet jeg kjørte avgårde oppdaget jeg at speilet på høyre side var skjevt stilt inn. Jeg tenkte at noen må ha kommet borti sykkelen, og rettet på det. Vel fremme oppdaget jeg at jeg manglet vognkort del 2, så kontrollen ble utsatt for min del og jeg dro rett avgårde til jobb.

 

I kveld, etter jobb, ser jeg at styrepluggen på høyre side har noen stygge riper jeg ikke har sett før. Jeg funderte kjapt på når de kunne ha kommet, om de kunne ha oppstått på verkstedet mens den har stått lagret i nær et halvår, men jeg synes det var rart jeg ikke hadde sett det tidligere. Plutselig legger jeg merke til at fothvileren er knekt og at clutchdekselet har en stygg ripe, i tillegg til at kåpen har fått knekt av en bit. I tillegg ser jeg ved nærmere inspeksjon at bakre fothviler har noe stygge skrammer, og at speilet (naturligvis) har mindre riper.

 

Bilder i spoiler (tatt kjapt og gale på kvelden med mobilkamera med blits):

 

 

 

Clutchdeksel

33537d02630dd34e352b089e74addfc8.jpg

 

Kåpe

6fd56ba6a37c8fe67f3940d4935a8725.jpg

 

Fremre fothviler

008dca0459afb2b77c9380131228783e.jpg

 

Bakre fothviler

516ad29efcb07c0c3d2511f88422c69c.jpg

 

Styreplugg

31c48bd33f2f0f29d14ab6b28f66c580.jpg

 

Speil

05af092f1769a8a2b4d9a466cb42cfd3.jpg

 

 

 

Sykkelen har altså, i og med at speilet allerede var bøyd da jeg kjørte hjemmefra, blitt veltet en gang mellom lørdag rundt kl 17 og i dag, onsdag, ca kl 12. Jeg har ikke brukt eller inspisert sykkelen i dette tidsrommet annet enn at jeg har gått forbi den et par ganger og sett at den ser overfladisk noenlunde okei ut.

 

Jeg ser for meg at noen enten på pur faen har sparket den overende og at noen andre har vært greie og stilt den opp igjen, eller at noen har skullet prøvesitte den (i fylla?) og funnet ut at en over 200 kg tung sykkel med styret låst over på venstre side ikke nødvendigvis er så grei å holde oppreist med promille i blodet, hatt vett nok til å reise den opp igjen, men ikke til å legge igjen kontaktinformasjon. Uansett, poenget er: dette kan ha vært hvem som helst innenfor et tidsrom på nesten tre døgn, for alt jeg vet. Sykkelen sto forøvrig parkert i en gate med fri parkering, godt inntil fortauskanten unna passerende trafikk, og greit stabilt over på sidestøtten. Det er ikke sjans i havet at en over 200 kg tung sykkel har falt over på motsatt side av et vindpust.

 

Det hører med at jeg er student, og jeg lever for tiden utelukkende på inntekt fra deltidsjobb. Jeg har nettopp kostet på meg ombygging til fulleffekt, men jeg har rett og slett ikke råd til mye ekstra omfattende arbeid på sykkelen nå. Fothviler er nok kjapt, enkelt og billig å bytte, så det vil jeg ta, og videre ser jeg meg pent nødt til å prioritere skader som på sikt kan medføre rust og som kan bli mer kostbart å ordne opp i når korrosjonen først gjør sitt inntog. Kåpen, som i all hovedsak er plast, får bare være som den er inntil videre tenker jeg. For alt jeg vet kan jeg jo velte selv i morgen den dag, så det er definitivt en risk å legge penger i restaurering også.

 

Men jeg lurer altså på om dere her inne kan kjapt veilede meg angående hva som bør prioriteres. Om f.eks. skrapene i cluchdekselet medfører rust, og dette over tid vil øke kostnadene ved å utbedre? Kort og greit: hva som er hensiktsmessig å få tatt unna med en gang, og en viss pekepinn på hva noe slikt vil koste, om noen vet? Jeg skal selvsagt kjøre en nærmere inspeksjon av ramme, forgaffel og svingarm, men sykkelen kjentes egentlig grei ut å kjøre før jeg ble oppmerksom på skaden. Jeg har forøvrig kasko på sykkelen, men kjapp hoderegning tilsier at egenandel og bonusdifferanse bare de første tre årene vil beløpe seg til over 15000 kr, så det er neppe aktuelt dersom en slik skade påvirker bonusen min.

 

Videre har jeg en venninne som fikk bilen ramponert av narkiser i fjor. Hun sier hun fikk mye tilbake av forsikringsselskapet etter at hun anmeldte, men det har nok direkte årsak i at de fikk tatt gjerningspersonene. Vil anmeldelse ha noe for seg for min del så lenge jeg ikke har noen formening om hvem som er ansvarlige eller når i dette tidsrommet skaden har oppstått? Egenandelen min er "kun" 4000, så det er bonustapet som i hovedsak svir i lommeboken. Hvis en anmeldelse forhindrer bonustap vil jeg naturlig nok revurdere å benytte kaskoen.

 

På forhånd takk for all hjelp!

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes mange idioter her i verden, jeg hadde i hvertfall blitt forbanna hvis noen hadde gjort sånn med min sykkel, i dette tilfelle en 50cc verdt ca 10.000... Ikke dyre sykkelen, men det værste er jo at de ikke en gang la igjen en lapp. Hvis ikke den løsnet og tok fart med vinden. det beste er nok først å snakke med forsikringsselskapet som Alekpowah så, så kanskje ta det videre til politiet? Blir fort dyrt selv om det er små skader.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Som jeg akkurat la til hadde det vært utrolig fint å slippe bonustap. Jeg har per nå 30% bonus, og bonus neste år vil jo da bli enten 40% eller 0% avhengig av om jeg går 10% opp eller 30% ned. Videre vil den bli enten 10% eller 50% året etter, og enten 20% eller 60% året etter det, og så videre... Blir fort dyrt med årene, trolig dyrere enn å dekke skaden selv. Vel, når jeg først har bruk for kasko lurer jeg meg på hvorfor i all verden jeg gidder å betale for det.

 

For å vri kniven rundt i såret kostet sykkelen meg 70 lapper i fjor, jeg fikk lappen i september og har hatt sykkelen på veien under to måneder totalt. Så lenge skadene kun er kosmetiske gjør det meg ikke allverden, men (potensielt) funksjonelle skader, og skader som forverres med tiden, skaper frysninger nedover ryggen min. Jeg skal ta en prat med forsikringsselskapet, de har vært greie å ha med å gjøre i andre, urelaterte saker :)

Jeg vil også forhøre meg med verksted om kostnader ved utbedring, men jeg hadde satt veldig pris på røffe estimater herfra i forkant, da jeg føler jeg har blitt blodsugd litt i overkant av verksted/forhandler relatert til denne sykkelen tidligere.

 

edit: Jeg ser nå at jeg kan melde skaden til forsikringsselskapet, be om å få en totalkostnad (egenandel pluss tapt bonus), og evt. la være å bruke kasko på dette hvis jeg ikke vil. Da gjør jeg det i denne omgang, så får jeg vurdere hvilken tilnærming jeg går for etterhvert.

 

edit2: Hos forsikringsselskapet står det at hærverk må anmeldes så fort som mulig, og på politiet.no kan jeg levere anmeldelse på nettet, så da gjør jeg det også umiddelbart.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kosmetiske greier koster.

Bare ny kåpe for meg (husk, 50cc) på ene siden forran koster 500kr. Men det var min feil, da jeg kjørte med beina på tanken og reiv av begge de fremre kåpene. Festene knakk på begge sidene og nå kjører jeg en, vet ikke om jeg kan kalle det harry eller ghetto, moped... Men det første jeg ville gjort er å dekke ripene (på metall) med et eller annet anti-rustmiddel greier først så få til en "midlertidig" løsning med tusj på ripene for å skjule skaden. En ny fotstøtte kan være lurt for å ha beina litt stødigere.

 

Det beste er nok å betale skadene selv for å ha den bonusen på forsikringen.

Endret av VegardBS
Lenke til kommentar

Sak er anmeldt og skade er meldt. Tviler på at jeg egentlig kommer noen vei med det, men det er da i det minste gjort.

 

Jeg vet ikke hvor mye av kåpen som evt. må byttes, eller hvorvidt det er greiest å reparere eller bytte ut hele clutchdekselet (for det kosmetiskes del, litt frem i tid, når jeg får råd).

Slik jeg forstår det fra min Haynes manual er hele clutchdekselet (metallbiten du ser i dette bildet) ett stykke, skrudd fast med 12 skruer (du ser noen av dem på bildet, resten stikker litt innunder kåpen). Ser for meg at det er en grei affære å skifte den ut om den ikke lar seg utbedre nevneverdig med tusj e.l., så lenge det går an å få tak i reserve, og den som gjør det vet hva h*n driver med :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Hei!

Dette er utrolig surt, og jeg husker jeg kom ut en morgen så var det noen som hadde knukket begge blinklysene bak på ny ER6-N, politianmeldte det, og fikk henleggelsen i posten før fristen for å sende inn kopi av kostnadene for utbedringene.

 

Jeg ville nok hørt med noen av disse smart repair-stedene som Bilkosmetikk, Multibil, Lakkproffen. Mange av disse kan nok gjøre en reparasjon litt rimeligere.

 

Utover det så er det strengt tatt fothvileren du MÅ bytte.

Skadene på clutchdekselet tar det nok litt tid før du får antydning av korrosjon.

 

De bar-end vektene får du kjøpt for en hundre lapp på ebay,

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0&_nkw=bar+end+er6-f&_sacat=0&_from=R40

Clutchdekselet og kåpedelen kan du få kjøpt rimeligere på http://www.bikebandit.com/oem-parts

 

Det er uansett sure penger, og jeg er utrolig glad for å slippe å sette sykkelen min i gata, har sett flere scootere som blitt dulta borti og veltet av biler som skal parkere (altså, ikke i gjerningsøyeblikket.).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Liten oppdatering:

Fant fothvilere til riktig årsmodell på ebay, så nå er det bestilt - både foran og bak - fra Kinaland. Til 130 kr inkl frakt er det en moderat risiko, særlig med tanke på at et lokalt verksted fort kunne ha funnet på å ta 500 kr for delene og 1000 kr for arbeidet :)

Kommer nok til å ta noe tid før det er på plass (postgang), og jeg opplevde som sagt ikke dette som noe kritisk før jeg etter noen mil i det hele tatt la merke til at sykkelen hadde skader. Det er en betydelig del som er knekt av, men jeg har fremdeles godt grep med foten på den biten som er igjen.

 

Jeg tittet videre på clutchdeksel. Jeg fant denne som angivelig skal passe 06-12 ER6F, men jeg kan ikke se for meg at den kan være noe substitutt for dette. Fant også denne, som ser langt riktigere ut i passform, dog i en helt annen finish. Jeg tenker jeg dropper å bytte deksel inntil videre, men det ser ut som noe slikt ligger på litt i overkant av 600 kr før frakt og moms. Trolig overkommelig, hvis jeg klarer å bytte det selv. I første omgang tenker jeg jeg vurderer pussing/grunning/tusj, så får vi se etterhvert...

 

Jeg så også såvidt på bar-ends, men har ikke landet på noe der enda. Det virker å være mye å ta av, men at det skal koste seks ganger prisen av et sett fothvilere synes jeg var litt drøyt (selv om skarve 30 USD ikke kommer til å blakke meg). Jeg tror jeg vurderer å la dem være som de er foreløpig - korrosjon ytterst på tuppen av styret kan vel ikke være særlig skadelig, selv på sikt? Det slo meg nemlig mens jeg lette etter dette, at styrevarmere, det hadde jaggu ikke vært dumt. Jeg gidder ikke bruke tid og penger på bar-ends enda hvis det blir aktuelt å integrere en tredjepartsløsning med varmeelementer på ikke-altfor-lang sikt, med mindre det er vesentlig å få dette på plass. Hadde styrevarmere på skolesykkelen(BMW F800R), det har jeg ikke på min egen, og særlig helt i starten og slutten av sesongen er det absolutt et savn.

 

Speilet har kun små skader, og jeg kan ikke se for meg at dette er vesentlig. Det får stå som det er frem til det evt. blir skikkelig stygt, evt. pusses ned litt.

 

Kåpen... kommer rett og slett an på hva det vil koste. Det er jo definitivt den styggeste skaden, men så er det jo også bare plast, og blir neppe merkbart verre på en stund. Veldig mange tusen takk for linkene, Hachon. Du postet mens jeg var i gang med innlegget her. Jeg har dessverre uhyre lite mekkeerfaring, og vet knapt nok hva deler heter på norsk. Om noen kan styre meg i retning av den kåpedelen som er ødelagt hos bikebandit (for såvidt jeg ser er det kun én del, den nederst biten foran på høyre side, som har tatt skade), ville det vært superfint!

 

Jeg hadde liksom tenkt å sette meg inn i "mekkeuniverset" etterhvert som jeg fikk tid. Dette kan fort bli en gyllen anledning til å lage tid. Velvel, aldri så galt at det ikke er godt for noe...

 

Førstepri nå, asap zulu, er å prøve å få en bekreftelse fra verksted på at rammen, forgaffelen og svingarmen er som de skal være, uten slark eller skjevhet. Som sagt så jeg ikke noen ujevnheter selv (ved kjapt overblikk), og jeg opplevde heller ikke noe uvanlig under kjøring, men jeg føler meg nok tryggere når jeg får det bekreftet fra mer kompetente øyne. (edit: og jeg sjekker selvsagt pris og leveringstid på fothvilere foran når jeg først er der ;) )

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Modellen din heter Ninja 650R i USA.

 

Gå så inn på "Body&fenders", og se på "COWLING lower", kan det være det dekselet som heter 55028D-G? LH står for left hand, og RH står for Right Hand, så venstre og høyre side.

 

Ikke noe problem å ha de bar endsa, korrosjonen går jo ikke inn på styret, da dette er løse deler.

Lenke til kommentar

Oppdatering:

Var innom verksted i dag, pga. føre og generelt skole/jobb har jeg ikke fått anledning til det før nå. Mekaniker så kjapt over sykkelen, og mente han kunne ta en takst på den, men så lenge den ikke føles unormal å kjøre samt at skadene er såpass små, er det neppe noe teknisk galt med sykkelen. Det var betryggende.

 

Videre dro jeg til bilskadesenter for å spørre om lakkskaden på clutchdekselet. Han gjorde et grovt overslag: 1000-1500 for å maskere ripene "nogenlunde", slik at det ser noe bedre ut, og 1500-2000 for å grunne og lakkere hele ytterste delen av dekselet. Samtidig mente han skaden som det er nå ikke blir noe verre over tid, i og med at dekselet er aluminium. Han mente også at jeg kunne slipe til tuppen på bar-end-en med grovt sandpapir og spraylakke den. Høres ut som en grei løsning.

 

Så lenge clutchdekselet ikke blir verre tror jeg jeg klarer meg med nye fothvilere, maskeringstusj/lakk på kåpen, og sliping+lakk på styret, så får resten bare være enn så lenge...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...