Gå til innhold

Ny kraftig pc til videoopptak og produksjon (20000,-)


Anbefalte innlegg

Hei, skal kjøpe inn og bygge en ny maskin for jobbens "multimediarom". Denne skal brukes til opptak og produksjon av videoer av forelesere som løser oppgaver - type statistikk/matte/øk.ad. osv.

 

Her brukes et program som filmer personen som foreleser, samtidig som den "filmer" alt som skjer på skjermen innenfor det området som foreleseren har forhåndsvalgt at skal benyttes til oppgaveløsning. Programmet vi benytter heter Camtasia Studio http://www.techsmith.com/camtasia-system-requirements.html

 

Jeg har ikke fått et spesielt budsjett, men fikk beskjed om at "dersom den koster 20 000,- er ikke det noe problem". Jeg tror nok kanskje en maskin i denne prisklassen alene vil være litt overkill, men anbefalte å kjøpe med en eller to ekstra skjermer (som er hakket vassere enn det kjipe Samsung/Lenovo skjermene vi har fra før) mtp litt ok bildekvalitet/fargegjengivelse. Merk OK, trenger ikke bruke type supervideo/foto skjermer, da dette ikke er for produksjon av profesjonelle videofilmer, men et verktøy for studentene, når de sitter hjemme å løser oppgaver osv. Poenget med å bruke såpass på maskinen er selvsagt også at den skal brukes en god stund før den skal byttes ut.

 

Spesifikasjonsmessig tenker jeg i disse baner:

 

- 16/32 gb minne (ville tro 16gb holder plenty, men om prisen ikke øker betrakterlig, vil 32gb selvsagt kunne øke levetiden på maskinen noe, og kanskje hjelpe i rendingsprosessen?

- prosessor er jeg usikker på. Vet AMD sine 8-kjerners cpuer gir mye ytelse for pengene til denne type operasjoner. Eller er dette tilfellet der jeg bør går for i7 38xx?

- hovedkort av god kvalitet, her har jeg ikke noen spesifikke krav

- et godt eksternt lydkort, for at opptakskvaliteten skal bli ok+, type slippe en del støy som ofte kommer når man bruker det integrerte på hovedkortet mtp ad-konvertering (noen bra forslag her?)

- et ok skjermkort, det skal ikke brukes til gaming, at all, men må kunne vise bildet over tre skjermer (som de fleste billige skjermkort kan?).

- som kabinett tenker jeg meg Fractal Design Define XL 2 (dette har jeg erfaring med selv, og er både rolig og med god plass)

- strømforsyning tenker jeg meg en av god kvalitet, type Corsair HX serien. Jeg vet av erfaring at PSU er noe av det som tar kvelden oftest!

- skjermer har jeg ikke peil på i det hele, men bør sikkert være litt størrelse på dem, min 24". IPS-panel er vel å anbefale mtp fargegjengivelse/pris

- SSD for windows og programmet vi bruker, samt gjerne en/to vanlige hdd til lagring

 

 

Ellers skal denne maskinen kjøre Windows 7 Enterprise.

 

Mine forslag:

SKJERM:

Eizo 24" LED FlexScan EV2436W-GY (3395,-) eller

Dell 24" LED UltraSharp U2412M (2195,-)

 

AMD:

cpu/mb/minne - Oppgraderingspakke AMD - FX-8320 (2995,-)

ssd - Samsung SSD 840 PROSeries 256GB 2.5" OEM (1699,-)

hdd- WD Red 3TB NAS Harddrive x2 (tenker å sette dem i raid 1 for ekstra sikkerhet) (2x1089,-)

lydkort - ASUS Xonar Essence STX (1349,-)

gpu - ASUS Radeon HD 7770 1GB GDDR5 V2 (995,-)

kabinett - Fractal Design Define XL R2 Black Pearl/titanium (895,-/1099,-)

psu - Corsair HX 650W PSU (899,-)

dvd-drev - ASUS DVD Writer, DRW-24B5ST (199,-) (blu-ray kan kjøpes senere dersom det blir nødvendig)

 

Totalt: 11209,- + skjermer

Andre gode forslag?

 

 

INTEL:

cpu/mb/minne - Oppgraderingspakke Intel Core i7-3820 (4.295) + Crucial DDR3 BallistiX Elite 16GB KIT (1199,-)

ssd - Samsung SSD 840 PROSeries 256GB 2.5" OEM (1699,-)

hdd- WD Red 3TB NAS Harddrive x2 (tenker å sette dem i raid 1 for ekstra sikkerhet) (2x1089,-)

gpu - ASUS Radeon HD 7770 1GB GDDR5 V2 (995,-)

lydkort - ASUS Xonar Essence STX (1349,-)

kabinett - Fractal Design Define XL R2 Black Pearl/titanium (895,-/1099,-)

psu - Corsair HX 650W PSU (899,-)

dvd-drev - ASUS DVD Writer, DRW-24B5ST (199,-) (blu-ray kan kjøpes senere dersom det blir nødvendig)

 

Totalt: 13708,- + skjermer

(spørsmålet her er om jeg skal velge komponenter utenom oppgraderingspakken, for å kunne velge en annen cpu-kjøler f.eks? Forslag?)

 

 

PS/OBS/SHIT/DAMN: Alt MÅ kjøpes fra MPX.no da dette er butikken vi har avtale med ...! Det er også en fordel at delene er på lager i nærmeste fremtid, da det er ønskelig å få denne på plass fortest mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faller fort mot INTEL oppsettet etter litt diskusjon her på huset, men tenker å gjøre noen endringer:

 

cpu - Intel® Core i7-3820 Processor (2090,-)

mb - ASUS P9X79, Socket-2011 (1799,-)

ram - Crucial DDR3 BallistiX Elite 16GB KIT (2x1199,-)

cpukjøler - Corsair H110 Hydro Series CPU Kjøler (1145,-)

ssd - Samsung SSD 840 PROSeries 256GB 2.5" OEM (1699,-)

hdd- WD Red 3TB NAS Harddrive x2 (tenker å sette dem i raid 1 for ekstra sikkerhet) (2x1089,-)

gpu - ASUS Radeon HD 7770 1GB GDDR5 V2 (995,-)

lydkort - ASUS Xonar Essence STX (1349,-)

kabinett - Fractal Design Define XL R2 Black Pearl/titanium (895,-/1099,-)

psu - Corsair HX 650W PSU (899,-)

dvd-drev - ASUS DVD Writer, DRW-24B5ST (199,-) (blu-ray kan kjøpes senere dersom det blir nødvendig)

 

tot: 14751,- + kabinett og skjerm(er)

 

Valgte testkandidaten til hw.no som cpu kjøler, da det er et poeng at maskinen skal være så rolig som mulig - det skal tross alt gjøres lydopptak i samme rom ... ;-)

Lenke til kommentar

Begge skjermene du har på listen er 6-bit paneler med FRC, noe som emulerer 8 bit farge.

Det er begge gode skjermer, men ikke ekte 8 bit farger, men langt bedre enn generelle 6 bit TN paneler.

 

I følge prad.de (http://www.prad.de/en/monitore/reviews.html) er fargene på Eizoen noe bedre.

 

Jeg selv har hatt to Eizo skjermer (+ en erstatining) og support til Eizo er fabelaktig!

Min skjerm fikk et par døde pixler i øvre venstre hjørnet. Dette er i seg selv ikke veldig problematisk da det var helt langs kanten. Etter en telefon til Eizo sendte de meg en helt ny skerm uten noen diskusjon. Jeg fikk beholde den gamle skjermen i 14 dager for å teste om fargene var som de skulle osv og deretter plukket de opp den gamle skjermen min.

 

Det var ingen stress, kostet ingenting og ingen kalorier brukt på styr for min del.

Eneste lille minus er at Eizo ikke ahr egen nosk support, men felles support for Norge/sverige, noe som betyr at du må snakke med en svenske. (ikke noe problem for min del, hadde svensk samboer i to år)

 

 

Skjermen Marius anbefaler gjør det også bra på reviews hos prad.de (denne siden er veldig bra i henhold til skjermtester!), på linje med Dell skjermen. Fordelen er oppløsning på 2560x1440!

 

Det ser ikke ut som at Camtasia har støtte for hverken CUDA eller OpenCL, så AMD eller NVidia vil gjøre det like skarpt, men om du skal bruke applikasjoner som støtte CUDA, vil NVidia være bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann, ville bare informere dere om at maskinen nå er bestillt. Takk for innspill :)

 

Endte med å gå for 6-kjerne cpuen fra Intel, GTX 660 TI cuda (selv om det muligens er litt overkill) og PRO utgaven av hovedkortet som anbefalt av MariusJS samt to stk av Eizio skjermen. Blir nok en ganske så saftig maskin, eneste ulempen må vel være at den ikke kan tas med hjem og brukes av meg selv !

 

Endte på 24998,- (helt sant) så gikk en del over budsjett, men nå har vi en maskin som forhåpentligvis kommer til å duge i en lang stund fremover!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Her er mitt tips ;) Det eneste MPX ikke har i den lista er datamusa ;) I den lista er det også bedre CPU, mer RAM, bedre PSU, bedre GPU (til din bruk), og ellers relativt likt ;)

 

Blir ikke skjermkortet litt flaskehals for 3930K? Ville heller spandert på meg et 670.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...