Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Få start på gammel bil som har stått 4 år, motor har låst seg fast


Anbefalte innlegg

Har en sen 80-talls mercedes E klasse 230, som har stått i 4 år på helt utslitt olje.

 

Skulle ha start på denne nå, den dro tungt rundt men etter noen sekunder kinning så løftet oljetrykkmåleren seg og den drar lettere, putret litt av og til.

 

Fortsatte så med litt startgass, og når den da tok etter og gikk så klakket det helt ekstremt fra motoren, slukket raskt unna og hadde på ny olje.

 

Fortsatte da og skulle starte bilen, klappret og klakket i noen sekunder når den gikk for så å avslutte med et KLUNK *stål mot stål lyd*. Motoren gikk vel fra 1200 rpm til 0 rpm på en hundredels sekund.

Så nå står motoren bom fast, starteren har ikke sjangs og blir den forsøkt dyttet i gang så låser hjulene seg med en gang.

 

Det jeg tror og har fått vite om bilen:

 

Den ble satt fra seg for 4 år siden pga ulyder.

Etter en sjekk av oljen så forstår jeg godt hvorfor det var ulyder, aldri sett så rennende og skitten olje. Mistenker hardkjøring og null vedlikehold/ettersyn.

 

Det jeg lurer på er, har det noe for seg å prøve å fikse dette? I og med at den lagde ulyder når den var i drift for 4 år siden så antar jeg at den allerede da var ødelagt, men er ikke sikker på det. Disse Mercedesene er jo temmelig skuddsikre?

 

Vil det ha noe for seg å fylle motoren med diesel for å løse opp?

Eller burde jeg bare tenke på motorbytte? Evt. hvordan få løs motoren igjen?

Kan jo nevnes at bilen ellers er i god stand, og ikke har gått lengre enn rett over 100.000KM.

 

Skulle ønske jeg visste mer om bilen, men han som kjørte den er ikke blant oss lenger....

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En motor uten smøring er som en spiker i en blyantkvesser. Det står i stein til slutt. Det å reparere denne motoren vil bli dyrt. Det høres ut som om det har gått for langt og at lagrene i motoren har skjært seg.

 

Siden resten av bilen er i god stand, så har den grei salgsverdi, spesielt hvis en brukt motor setter på plass. Det er litt arbeid, men som du sier, så er det en relativt enkel jobb i forhold til motorbytte på andre merker og modeller.

 

Hadde du bare skiftet olje og filter før du startet bilen, så hadde den kanskje gått greit nå... :hm:

Lenke til kommentar

Ja det er mulig, har fått vite at bilen ble slept dit den stod nå når jeg skulle ha start på den, og at det da allerede var lyder fra motoren.. så er nok for sent å redde den.

Får bare begynne å lete etter delebiler :) denne hadde elektrisk forgasser, er det mye styr om jeg kjøper en motor med direkte innsprøytning og setter i den isteden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...