Gå til innhold

Kommentar: Disse fem trendene skal forme oss de neste årene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Skremmende lesning. Jeg veit sannelig ikke om det er bedre at selskaper veit alt en foretar seg enn at staten sitter på "mappa di".

Big data burde igrunn forbys.

 

Jaggu glad for at jeg bruker DNT, AdBlock, ikke har facebook, twitter (eller annen sosial media) konto.

 

Lenke til kommentar

For meg er denne artikkelen allerede utdatert og gammeldags. Dette er mer refleksjon over hvor vi er idag og ikke hvordan det kommer til å være de neste årene.

 

Tittel passer ikke til saken.

 

Ellers er det lett å se at skribenten av denne saken bare henger med - men er langt ifra cutting-edge på området.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skremmende lesning. Jeg veit sannelig ikke om det er bedre at selskaper veit alt en foretar seg enn at staten sitter på "mappa di".Big data burde igrunn forbys. Jaggu glad for at jeg bruker DNT, AdBlock, ikke har facebook, twitter (eller annen sosial media) konto.

 

Digitaliseringen av samfunnet har kommet så langt at vi neppe helt klarer å forstå omfanget av det. Hver gang du bruker mobiltelefonen, surfer på nettet og drar bankkortet, så registreres det data. I Norge beskyttes vi dog av en rekke regler, som gjør det vanskeligere å sammenstille data lovlig. Men det er vel liten tvil om at personvernet i dagens samfunn vil komme til å bli en svært viktig debatt i årene fremover.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639
Target visste med andre ord at mannen skulle bli bestefar, før han selv gjorde det. Igjen; Skremmende og spennende.
Hvorfor er det spennende i det hele tatt? Synes det bare er skremmende.

 

Det er spennende fordi det er en teknologisk utvikling som provoserer. En utvikling en kan være så mye mot en bare vil, men som en aldri vil klare å bekjempe.

 

For så vidt er ikke selve hendelsen her særlig nyvinnende. En har lenge klart å vite hva en gruppe mennesker kommer til å gjøre før de gjør det. Det som er nytt her er tempoet en klarer å få oversikt og at en klarer å zoome ned på individnivå.

 

Ser ikke helt hvordan de vet hva folk har kjøpt av bomull og greier..

 

Jeg må slutte å handle på nettet, blir helt nervøs av dette.

 

Har du TRUMF? COOP kundekort? Eller andre medlemskort i butikker? Hva tror du disse kortene faktisk er til?

 

Digitaliseringen av samfunnet har kommet så langt at vi neppe helt klarer å forstå omfanget av det. Hver gang du bruker mobiltelefonen, surfer på nettet og drar bankkortet, så registreres det data. I Norge beskyttes vi dog av en rekke regler, som gjør det vanskeligere å sammenstille data lovlig. Men det er vel liten tvil om at personvernet i dagens samfunn vil komme til å bli en svært viktig debatt i årene fremover.

Personvernet kommer til å være ikke-eksisterende. Det kan du takke menneskets iboende idioti og flokkoppførsel. Brød og sirkus er det folk bryr seg om. Kompliserte filosofiske tema er en øvelse for et lite mindretall.

Lenke til kommentar

For meg er denne artikkelen allerede utdatert og gammeldags. Dette er mer refleksjon over hvor vi er idag og ikke hvordan det kommer til å være de neste årene.Tittel passer ikke til saken.Ellers er det lett å se at skribenten av denne saken bare henger med - men er langt ifra cutting-edge på området.

 

Artikkelen er en overordnet oppsummering fra årets SXSW i Austin. Så det stemmer at dette er en refleksjon av hva tankelederne og bedriftene ved denne konferansen fokuserte på.

 

Selv tenker jeg at dette er noe ganske mange organisasjoner i Norge kan ha nytte av å høre om, som er målgruppen jeg primært har skrevet for.

 

Og jeg tror vi kan være enige i at majoriteten av norske virksomheter i dag, ikke opererer i nærheten av "cutting-edge", selv om vi er mange enkeltpersoner som er godt oppdatert på hva som rører seg der ute i verden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Har ingen av dem. Har vurdert å få meg kort for billigere bensin (sikkert noe skummelt med det også), men så langt skjema som må fylles ut at jeg dreit i det.

Alle dine kjøp logges mot kortet ditt. Nå har jeg ikke helt detaljene for hva de lovlig kan registrere i dag, men målet på sikt er selvfølgelig å vite hva du handler, når du handler det, hvor du handler det og til hvilken pris du kjøper varene dine.

Lenke til kommentar

Vi har sko, tannbørster, basketballer og t-skjorter med sensorer, som rapporterer direkte til nettskyen.

 

Og på sikt utgjør disse det samme impactet på hverdagen til folk, som alle de brødristerene, kjøleskapene og vaskemaskinene som skulle utstyres med Java og egen IPv6-adresse på slutten av nittitallet. Jadda.

 

De som putter produkter i salg, legger bare på EN ønsket product feature per år. Tror ikke du skal forvente at bilen eller kjøleskapet ditt blir SÅ sosialt det neste året. Bilen din har vel knapt fått DIGITAL radio (WAP) ennå?

Lenke til kommentar

Men det er vel liten tvil om at personvernet i dagens samfunn vil komme til å bli en svært viktig debatt i årene fremover.

 

 

Det er utelukkende og ene og alene dersom dere journalister tar ansvaret deres alvorlig. Ingenting jeg har sett under de konstante innskrenkningene i personvernet så lenge jeg har fulgt med (siden Odd Einar Dørum som justisminister) har indikert at journalistene har noen som helst interesse av å ha en debatt om personvern.

 

Personvern fordufter som damp for solen hvis man drar fram begrepene "for å beskytte våre barn" eller "forhindre terror". Vi må for all del under en hvilken som helst regjering jobbe hardt for å forenkle rettighetseieres muligheter til å selv etterforske, saksøke og vinne over privatpersoner, for å beskytte våre barn og forhindre terror.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Vi har sko, tannbørster, basketballer og t-skjorter med sensorer, som rapporterer direkte til nettskyen.
Og på sikt utgjør disse det samme impactet på hverdagen til folk, som alle de brødristerene, kjøleskapene og vaskemaskinene som skulle utstyres med Java og egen IPv6-adresse på slutten av nittitallet. Jadda. De som putter produkter i salg, legger bare på EN ønsket product feature per år. Tror ikke du skal forvente at bilen eller kjøleskapet ditt blir SÅ sosialt det neste året. Bilen din har vel knapt fått DIGITAL radio (WAP) ennå?

 

Ja, vi vet lite om hvordan dette kommer til å bli. Og en innovasjon kan forandre alt, enten ved at utviklingen speedes opp eller om det oppstår et nytt behov.

 

Og selv om det hadde vært digg om kjøleskapet kom med automatisk shoppingassistent, koblet opp mot badevekta, kostholdsappen og matbudsjettet i banken, så tviler jeg på at det blir en realitet med det første.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Digitaliseringen av samfunnet har kommet så langt at vi neppe helt klarer å forstå omfanget av det. Hver gang du bruker mobiltelefonen, surfer på nettet og drar bankkortet, så registreres det data. I Norge beskyttes vi dog av en rekke regler, som gjør det vanskeligere å sammenstille data lovlig. Men det er vel liten tvil om at personvernet i dagens samfunn vil komme til å bli en svært viktig debatt i årene fremover.

Datainnsamling har eksistert lenge. Det er betydingsløst så lenge hver mann sitter på sin porsjon informasjon. Tidligere var en opptatt av å passe skottene slik at en ungikk ting som "big data". Lovene som beskyttet oss er i ferd med å smuldre opp.

Det er utelukkende og ene og alene dersom dere journalister tar ansvaret deres alvorlig. Ingenting jeg har sett under de konstante innskrenkningene i personvernet så lenge jeg har fulgt med (siden Odd Einar Dørum som justisminister) har indikert at journalistene har noen som helst interesse av å ha en debatt om personvern.

Journalistene / redaksjonene har så absolutt hatt hodet i sanden her. Kanskje delvis grunn av den "store saken":

Personvern fordufter som damp for solen hvis man drar fram begrepene "for å beskytte våre barn" eller "forhindre terror". Vi må for all del under en hvilken som helst regjering jobbe hardt for å forenkle rettighetseieres muligheter til å selv etterforske, saksøke og vinne over privatpersoner, for å beskytte våre barn og forhindre terror.

Pedofile og terrorister. Ordene er groteske i sammenheng med personvern. Statistisk er farene små, men de virker å være fullstendig ødeleggende for alle fornuftige tanker. Folk tar av og glemmer å beskytte andre viktige ting i samfunnet. Målet virker å forhellige midlet.

Jeg noterer mediafokuset rundt In Amenas terroren. Resultatet er mindre antall døde nordmenn enn en uke i trafikken, mens mediahysteriet er enormt. Alt og alle involveres når "terror" fløyta går.

 

En annen ting er den teknologiske utviklingen som gradvis innfører datainnsamling bit for bit. Selskaper har gradvis opparbeidet en voldsom oversikt uten at individet egentlig merker endringene. Fordelene virker forlokkende, ulempene er skjulte.

Rett informasjon i feil hender er en fare som langt overgår både terrorisme og pedofile.

Lenke til kommentar
Pedofile og terrorister. Ordene er groteske i sammenheng med personvern. Statistisk er farene små, men de virker å være fullstendig ødeleggende for alle fornuftige tanker. Folk tar av og glemmer å beskytte andre viktige ting i samfunnet. Målet virker å forhellige midlet.

Jeg noterer mediafokuset rundt In Amenas terroren. Resultatet er mindre antall døde nordmenn enn en uke i trafikken, mens mediahysteriet er enormt. Alt og alle involveres når "terror" fløyta går.

 

Om noen blir drept av en øksemorder så er det klart vi må ha radiosendere samt søknad om brukstillatelse på alle økser som selges. Tror du det er noe hyggelig å bli hugget opp i småbiter?! Tenk på barna! Politikere! Redd oss fra denne fryktelige skjebnen som nå virker overhengdene fordi vi ser den brettet ut i media i all sin gru, men som statistisk sett er på linje med å få en meteor i hodet. Spar meg fra å måtte leve med tanken på at jeg kan muligens kan dø før jeg når frem til gamlehjemmet! Jeg forlanger trygghet! Gjør noe, hva som helst! Gjerne noe overilt med konsekvenser for hvermansen!

Lenke til kommentar

Skremmende lesning. Jeg veit sannelig ikke om det er bedre at selskaper veit alt en foretar seg enn at staten sitter på "mappa di".Big data burde igrunn forbys. Jaggu glad for at jeg bruker DNT, AdBlock, ikke har facebook, twitter (eller annen sosial media) konto.

 

Men du deltar i offentlige debatter og viser hvilke synspunkter du har til alle her.. så på en måte er også du et offer for big data :)

Lenke til kommentar

Artikkelen er en overordnet oppsummering fra årets SXSW i Austin. Så det stemmer at dette er en refleksjon av hva tankelederne og bedriftene ved denne konferansen fokuserte på.

 

Selv tenker jeg at dette er noe ganske mange organisasjoner i Norge kan ha nytte av å høre om, som er målgruppen jeg primært har skrevet for.

 

Og jeg tror vi kan være enige i at majoriteten av norske virksomheter i dag, ikke opererer i nærheten av "cutting-edge", selv om vi er mange enkeltpersoner som er godt oppdatert på hva som rører seg der ute i verden.

 

Det er nok ganske så lite "vi" her :) og jeg er totalt uenig i det du skriver - det er gammel og missvisende informasjon som vil mest sannsynlig gjør mer skade enn nytte.

 

Men jeg vil ikke gå inn i en diskusjon med deg - jeg ville bare utrykke mitt synspunkt på denne saken, og det primært for andre lesere.

Lenke til kommentar

Skremmende lesning. Jeg veit sannelig ikke om det er bedre at selskaper veit alt en foretar seg enn at staten sitter på "mappa di".Big data burde igrunn forbys. Jaggu glad for at jeg bruker DNT, AdBlock, ikke har facebook, twitter (eller annen sosial media) konto.

 

Nei, det er godt man fortsatt kan være anonym de aller fleste steder vist man velger, men man blir på den måten "et utskudd" når man ikke har noe "internett liv", men det er noe man bare må svelge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...